Vraagje over latency

Hallo, ik stuit op een klein probleem bij het werken met Ableton Live.
Situatie is als volgt:
Ik maak in Ableton een midipatern aan en stuur hiermee een externe synth aan b.v. Juno 106. Het audio signaal van de juno 106 neem dan weer op in een audiotrack van Ableton.
Wat mij opvalt is dat de opname vertraagd is d.w.z. opname start 49 ms later dan de start van het midipatern.
Ik dacht dat dit met de latency te maken had. Ik heb een output latency van 14.0 ms en een input latency van 20.0 ms. Mijn overal delay comensation is 5.0 ms.
Kan ik iets doen tegen deze vertraging? =(

Ik gebruik geen Ableton, maar ik neem aan dat je de opgenomen audio track 49ms naar voren kan schuiven? (globaal op het kanaal, SX kan dit)

Ik denk niet dat je er veel anders aan kan doen. Behalve de latency van je audio interface heb je ook te maken met de latency van je midi interface en van je synth (49ms - 34ms). Je kan de midi track wel 49ms naar voren trekken om te compenseren, maar dan loopt het bij het afspelen weer niet lekker (bij opnemen wel).

Als iemand anders andere ideeen heeft hoor ik ze graag, want ik heb ook wel eens last van dit fenomeen.

ik werk wel met ableton live maar ik zou ook niet weten hoe je er dan 49 ms voorplakt, ik kan wel mijn audio-tracks opschuiven maar om dat zo'n super klein stukje te verschuiven werkt niet lekker. je moet dan alle audio die je toevoegd, loops e.d. net iets uit het grid plaatsen... is er niet een trucje om midi en audio allebei dezelfde latency te geven?? mij maakt het bijvoorbeeld niets uit als alles 100 ms latency heeft met afspelen, als het maar strak en gelijk loopt...

bliepbliep

Origineel geplaatst door bliepbliep
ik werk wel met ableton live maar ik zou ook niet weten hoe je er dan 49 ms voorplakt, ik kan wel mijn audio-tracks opschuiven maar om dat zo'n super klein stukje te verschuiven werkt niet lekker. je moet dan alle audio die je toevoegd, loops e.d. net iets uit het grid plaatsen... is er niet een trucje om midi en audio allebei dezelfde latency te geven?? mij maakt het bijvoorbeeld niets uit als alles 100 ms latency heeft met afspelen, als het maar strak en gelijk loopt...

bliepbliep

onderaan in je channel strips (in session view) heb je een de mogelijkheid om elke track afzonderlijk (midi én audio) vroeger of later te laten beginnen - kom ff niet op de naam nu. 't is een klein venstertje waar standaard 0.00 ms in staat. kijk ff onder view, want ik denk niet dat je het altijd kan zien, ik weet nog dat ik het ooit eens heb aangezet. zit helaas op het werk nu, anders zou ik gewoon ff een screen print maken...

van de ableton site:

Origineel geplaatst door ableton.com

Plug-In Delay Compensation

Live 5 now automatically compensates for delays caused by Live effects and plug-ins, including those on the return tracks. The compensation algorithm keeps tracks in sync while minimizing delay between the player's actions and the audible result. In addition, both audio and MIDI tracks have a manual delay setting, adjustable in milliseconds, that can be used to compensate for human, acoustic, hardware and other real-world delays.

't is het stukje dat ik in het vet heb gezet dat je interesseert.
<edit> je moet dan wel live5 hebben natuurlijk. in 4 en de versies daarvoor had je die optie niet! </edit>

latency

latency

Hoi,

Latency is iets waar ik ook mee te maken heb in Ableton live. Mijn manier van werken is nagenoeg dezelfde als de starter van deze thread:

Ik programmeer een midi patroon in een miditrack. Bij het afspelen worden de midi note signalen naar mijn midi out gestuurd (m-audio 2x2). Mijn Alesis micron synthesizer ontvangt de signalen en produceert geluid. Het geluid van de micron komt binnen in mijn geluidskaart (m-audio delta 66) en dus ook binnen op een audio track van ableton.

Het is nu van belang even heel precies te zijn, daar er nogal wat verwarring ontstaat:

Afspelen:

Wanneer je vanuit ableton een sample afspeelt, zal deze sample met een beetje vertraging pas te horen zijn. Dit komt, omdat de bits van deze sample door je geluidskaart moeten worden verwerkt. Derhalve zal het analoge signaal net iets later op de uitgangen van je geluidskaart worden gezet.

Wanneer je een softsynth aanstuurt met ableton geldt hetzelfde: Albeton stuurt een zooi bits naar je geluidskaart en de kaart zal deze bits moeten omzetten in een analoog signaal. Ook dit zorgt voor vertraging. Let wel: deze vertraging heeft niets te maken met de rekenkracht die de softsynth opslurpt. Het gaat om de geluidskaart: De geluidskaart zal hoe dan ook een hoeveelheid bits moeten omzetten in een analoog signaal. Of die hoeveelheid bits nu uit een sample of uit een softsynth komen, maakt voor de geluidskaart niet uit.

Wanneer je op twee kanalen zowel een softsynth als een sample afspeelt, zullen beide signalen eerst door ableton worden gemixed. Het digitale resultaat wordt naar de geluidskaart gestuurd die ,overeenkomstig bovenstaande twee gevallen, wederom met enige vertraging de bits omzet in een analoog signaal.

Opnemen:

Wanneer je live een sample laat afspelen en bovendien via midi een externe synth aanstuurt die zijn geluid via je geluidskaart live inpompt, begint de latency iets op te lopen:

setup 1:

-live stuurt een midi signaal naar de synth.
-de synth stuurt het geluid terug naar je geluidskaart.
-de geluidskaart zet het analoge signaal om in een digitaal signaal = extra latency!
-live mixt het digitale signaal uit de synth met het digitale signaal van de sample.
-de digitale mix wordt door live naar de geluidskaart gestuurd.
-de geluidskaart zet dit om in analoge signalen met een beetje latency (zie boven).

setup 2:

-live stuurt een midi signaal naar de synth.
-de synth stuurt het geluid terug naar je geluidskaart.
-de geluidskaart zet het analoge signaal NIET om in een digitaal signaal, maar stuurt dit weer regelrecht door naar één van de outputs op je kaart.= geen extra latency!
-live mixt het digitale signaal uit de synth dus ook NIET met het digitale signaal van de sample....Live krijgt het signaal van de synth niet eens binnen!
-de sample wordt door live naar de geluidskaart gestuurd.
-de geluidskaart ontvangt het signaal van live en op een tweede kanaal het signaal van de synth.
-wat er nu gebeurt hangt van je kaart af: de kaart mixt beide signalen intern en stuurt ze naar buiten, of de kaart mixt niets en geeft op 2 verschillende outputs beide signalen af....

Welnu:

Citaat uit de handleiding van ableton live bij het hoofdstuk over overall latency:

>>The Overall Latency setting is only relevant when recording audio with monitoring set to >>“Off” (see Monitoring). This would be the case if you were, for example, recording an >>acoustic instrument and “monitoring” through the air.

Overall latency werkt dus alleen voor mogelijkheid 2.

De overall latency heeft GEEN effect als je werkt volgens mogelijkheid 1. De overall latency vertraagt de algehele output van ableton. De extra latency die je geluidskaart oplevert bij het binnenkomen van het synth signaal zit er dan al in en kan niet meer worden gecompenseerd.

Als jij een latency hebt van bijna 50 ms, vraag ik toch af wat voor kaart jij hebt. Ik heb op mijn eigen systeem een latency van hooguit 2 ms bij 96Khz en een buffer grootte van 128 samples. Als ik de buffergrootte opvoer naar de 2048 samples, krijg ik inderdaad een latency van 50ms. D.w.z: 50 ms bij de input en 50 ms bij de output.

Mijn bescheiden advies is dan ook om eerst eens even in de driver van je geluidskaart te duiken. Gebruikt deze de asio driver en wat is de buffergrootte? Tracht de buffergrootte zo klein mogelijk te maken en luister of het geluid geen getik of gekraak oplevert. Als je al het maximale uit je geluidskaart perst en 48 ms het kleinst haalbare is, is een nieuwe kaart of betere computer denk ik de enige oplossing als je wilt werken volgens mogelijkheid 1. De Delta 44 kost momenteel 159 euro bij feedback dus dat is wel te doen...;)

Merlin..

Zie boven!

Zie boven!

Het antwoord van feindbild is inderdaad een oplossing en die heb je niet in versie 4..

Ik heb dus een overal latency van 34 ms (zonder vertragingscompensatie).
Ik werk met een M-Audio Audiophile firewire onder Mac OSX op een 600 MHz G3.

Origineel geplaatst door NewStyleSascha
Ik heb dus een overal latency van 34 ms (zonder vertragingscompensatie).
Ik werk met een M-Audio Audiophile firewire onder Mac OSX op een 600 MHz G3.

werkt het nu met mijn tip?
da's per kanaal dan dat je 't instelt hé. negatief of positief.
werkt hoor. maar zoals gezegd alleen in 5, werkt je met live 5?

Ik heb de tip van feinbild uitgeprobeerd maar, boek hier geen resultaat mee, ik snap echt niet wat er aan de hand is. De midilatency bedraagt niet meer dan 1 ms, waardoor die andere 48 ms gegenereerd worden snap ik niet.
Nu bij moet alle opgenomen audio van mn externe aparatuur 49 ms worden afgeknipt en dat gaat niet echt goed omdat je in ableton met een gridraster werkt.=(

Ik heb de tip van feinbild uitgeprobeerd maar, boek hier geen resultaat mee, ik snap echt niet wat er aan de hand is. De midilatency bedraagt niet meer dan 1 ms, waardoor die andere 48 ms gegenereerd worden snap ik niet.
Nu bij moet alle opgenomen audio van mn externe aparatuur 49 ms worden afgeknipt en dat gaat niet echt goed omdat je in ableton met een gridraster werkt.=(

je kan grid uitzetten.
of een warp marker zetten, rechts klikken / command klikken op waar het geluid begint en kiezen 'set 1.1 here' (of iets gelijkaardigs).
bijv.
't is niet echt praktisch, maar het zou moeten werken.

Ik heb sinds gisteren een Ibook 1,25 GHz in mijn bezit met 512 Ram, waar ik voorheen een overal latency had van 39 ms heb ik nu 16 ms, een groot verschil dus.

t gaat niet echt goed omdat je in ableton met een gridraster werkt.=(

Gridraster kan ook worden uitgezet bij options-snap to grid.

16 ms is idd stukken fijner om mee te werken.

Back