Beats maken

Annuh

Nieuwkomer
ey,
ik speel al heel wat jaren gitaar en wil nu een beetje gaan experimenteren met songs/beats maken (denk aan dancebeats met zelf ingespeelde gitaar licks erdoor e.d). Ik heb een mac computer maar wat heb ik nodig om hiermee muziek te produceren...welke software/midicontrollers/samplers/andere hardware heb ik sowieso nodig en is het beste voor mijn ideeen?
alvast bedankt!

specs please

specs please

wat voor 'n mac? audio midi interface, wat voor muziek enz...

Probeer eens Stylus RMX, super in maken van beats!

Re: specs please

Re: specs please

Origineel geplaatst door hisolid
wat voor 'n mac? audio midi interface, wat voor muziek enz...

Het gaat om een apple eMac, en dan met veel geheugen e.d, ik wil graag een beetje dancemuziek maken.
Ik had gehoord dat reason in combinatie met een korg microkontrol handig was...klopt dat?

reason?

reason?

reason is erg standalone, je kan met reason geen audio opnemen en de sequencer vind ik echt volkomen kt, de combinatie met een microkontrol schijnt idd goed te werken was het niet dat de toetsen hiervan erg klein zijn, dus echt spelen zit er niet in, als je met audio aan de gang wil moet je gaan "rewiren" dan heb je wel weer zoiets als logic nodig,.......en een audio interface......
check ff www.peff.com die gast weet veel van reason.
in een emac gaat trouwens max 1gb geheugen.
het simpelste lijkt me logic express met een simpele midi interface/controller ben je dan al een heel eind, maar wacht s ff, als je een emac hebt heb je toch ook garageband?
dan heb je eigenlijk alles wat je nodig hebt.....hoef je alleen zo'n kabeltje vooor je gitaar te kopen.....
kun je kijken of het allemaal wel wil lukken voor je je een bult koopt aan nieuwe spullen.

Idd heb ik garageband, maar het probleem is niet dat ik niet weet hoe ik mijn gitaar moet opnemen...ik heb al vele demo's gemaakt met garageband alleen in garageband zitten alleen standaard drumloopjes en bassloopjes e.d ik wil m'n eigen drumloopjes maken...zoals dat in FruityLoops volgens mij kan.
Wat voor software heb ik dan nodig?

Voor zelf (simpel) spul op te nemen zou je eens kunnen kijken naar Audacity. Werkt ook op je Mac :). Daar maak je je .wav of .au of .aiff files mee (denk ik - ik gebruik zelf iets anders) en die smijt je dan in de sequencer.

In FL Studio kun je niet zozeer je eigen loopjes maken; je pakt een paar samples van percussie (bass, snare, hihat, etc.) en die zet je dan in het juiste patroon neer. Je kunt ook een voorgebakken gesamplede loop pakken waar je mee aan de gang gaat, maar dat is helemaal jouw keuze. Zowel Reason als FL Studio bieden de mogelijkheid om een loop automatisch op te laten knippen (beatslicing) zodat je vervolgens de samples als losse instrumenten kunt spelen en zonder al te veel artefacten kunt versnellen/vertragen.

Origineel geplaatst door hisolid
check dit ff
http://www.bitshiftaudio.com/
http://www.griffintechnology.com/products/garageband_cables/
je kan zo aan de slag met wat je hebt, dat je gitaar nog niet in garageband op hebt kunnen nemen zegt voor mij genoeg dat je een beginner bent, dat is pima, probeer t eerst voordat je veel geld gaat uitgeven, simpeler sneller en makkelijker dan in GB gaat t echt niet.....

Wat ik zei...het probleem zit hem NIET in het opnemen van de gitaar, ik ben nu 2 jaar bezig met eigen productie's op te nemen maar hierin drum, gitaar, bass en zing ik zelf, ik ben dus geen noop in het opnemen en heb al heel wat demo'tjes gemaakt. Ik ben nu dus op zoek naar wat professionelere spullen om ook daadwerkelijk eigen dance productie's te maken met live instrumenten. Maar wat heb ik dus allemaal nodig, het voordeel van reason met bijv. een microkontroller is (dacht ik) dat je een eigen drum en bass loop kan maken zonder een drumstel te gebruiken of bassgitaar maar alleen de mikrokontroller. Zoiets zoek ik dus, maar wat is het beste op dat gebied? Waarmee kan ik eigen drumloopjes mee creeeren, zijn hier samplers of drummachine's voor met geprogrammeerde hi-hat, crashes en andere bekkens die je zelf in de goede pattern moet zetten?

je kan met alles eigen drumloops creƫren

het doet er niet toe welk programma je gebruikt.

sommige mensen zullen je zeggen dat reason beter is of fruity, maar dat hoef je niet te geloven, het is JIJ die het verschil maakt.

met fruity kan het, met reason kan het ook, met logic zelf kan het ook.

in reason en fruity zit een drumcomputer, je hoeft zelfs nog geen midicontroller te hebben.

korg em-x ? :biertje:

full_korg_emx1.jpg

Zoiets bedoel ik inderdaad, die ik dan aan mn computer kan zetten.
Zijn er nog alternatieven die ongeveer hetzelfde werken maar iets goedkoper zijn?
[zoals een mpc1000 of 2000 of is dit weer iets heel anders?]

Origineel geplaatst door Annuh
Wat ik zei...het probleem zit hem NIET in het opnemen van de gitaar, ik ben nu 2 jaar bezig met eigen productie's op te nemen maar hierin drum, gitaar, bass en zing ik zelf, ik ben dus geen noop in het opnemen en heb al heel wat demo'tjes gemaakt. Ik ben nu dus op zoek naar wat professionelere spullen om ook daadwerkelijk eigen dance productie's te maken met live instrumenten. Maar wat heb ik dus allemaal nodig, het voordeel van reason met bijv. een microkontroller is (dacht ik) dat je een eigen drum en bass loop kan maken zonder een drumstel te gebruiken of bassgitaar maar alleen de mikrokontroller. Zoiets zoek ik dus, maar wat is het beste op dat gebied? Waarmee kan ik eigen drumloopjes mee creeeren, zijn hier samplers of drummachine's voor met geprogrammeerde hi-hat, crashes en andere bekkens die je zelf in de goede pattern moet zetten?

Gewoon Reason gebruiken. Voor ong. 450 euroos heb je het pakket + 1 of andere controller. Het pakket werkt heel intuitief en snel. Om erin te komen kun je in het begin kant en klare loopjes gebruiken van de standaard soundbank, om een idee te krijgen hoe het werkt. Wat erg lekker is is dan vervolgens de loops een beetje editten en ze op die manier naar je hand zetten. Lekker exporteren als je tevreden bent en hup, in garageband o.i.d. plakken en meespelen maar!

Bij Reason zit zo'n enorme sounds bieb dat je er gek van wordt. Daar ben je voorlopig niet klaar mee. Ik werk meer en meer met Reason en Rewire de shit met Sonar. Gaat heel lekker, kun je vervolgens al je acoustische/elektrische gitaar/bas/drums/zang partijen in je audio-sequencer opnemen.

suc6

Diego

ableton is misschien iets voor je..
dat heb je ook voor 500 euro (nu zelfs in de aan bieding voor ik geloof 450)
dan kun je wel audio opnemen.
link

je kunt ook een midicontroller kopen met daarbij een ableton lite versie, die kun je later evt. upgraden:)
succes met je keuze.

Back