toesten en akkoorden?

supahgrass

Stamgast
hallo

zelf ben ik volledig nieuw in het produce-gebeuren, maar wil in de loop der jaren wel kennis opbouwen.

zelf ga in binnenkort mijn eerste gear aanschaffen, zoals bij zovele, een rm1x.
het lijkt volgens mij en vele andere ideaal als 1e gear

daarna zou ik wel es een synth ofzo willen kopen (+- begin 2007) maar ik heb altijd de neiging om dan bvb een rack-versie te kopen ipv een toetsen-versie, voor de zeer simpele reden dat ik nooit getokkeld heb op toetsen en absoluut geen akkoorden oid. ken (ik zou bvb nooit 2 keer dezelfde "keycombo" kunnen doen zoals bvb bij piano, gewoon om ik dus (nog!) geen toetsen-vaardigheden heb, tuurlijk een paar keys systematisch induwen op zich is geen probleem) dan schiet je niet echt op met toetsen toch of zit ik verkeerd?

grtz

Neem dan les ofzo... of koop een boek. Ik snap echt niet hoe mensen muziek kunnen maken zonder enig idee te hebben wat ze aan het doen zijn! Noten lezen hoef je niet eens te kunnen maar op z'n minst een beetje harmonieleer is toch wel erg nuttig hoor.

Als je niet met toetsen kan spelen heb je er idd niet zo veel aan. Module is dan prima. Ik gebruik zelf ook alleen RM1x + modules. Soms een klaviertje er bij voor 't gevoel, maar is zeker niet nodig. Hangt overigens wel erg van de soort muziek af!

Hoi

Ik ga ook voor mijn eerste gear, maar toetsen horen daar dus echt wel bij.
Gelukkig heb ik les van een vriend die al jaren toetsen beroerd :-)

Een C, G en F akkoord uit je hoofd leren en je kan al meteen veel meer dan alleen maar zelf prutsen.

Dus doe jezelf een lol en ga voor toetsen en een ervaren vriend/docent die je wegwijs wil maken.

Helemaal mee eens! Kan me niet voorstellen zonder toetsen te werken. Je kan er zo veel meer gevoel inleggen. Anders wordt het toch allemaal wel erg strak.

Koop inderdaad een boek, of zoek wat op het net. Basisvaardigheden kun je jezelf best leren. Of neem een paar lessen bij de lokale muziekschool. Daar zul je uiteindelijk toch het meest aan hebben.

Succes ermee in iedergeval.

Oh en RM1X, goede keus.

:doei:

bedankt voor de tips, ik denk als ik volgend jaar een keyboard (synth) koop, ik idd een basiscursus keyboard ga volgen!

grtz

er is hier eens zo,n leer programma gepost die je solfege leert, accoorden etc de hele mikmak je kan hier een controller op aan sluiten door het zelf ook echt met toetsen te leren. werkt erg leuk

288l_sch.jpg

earrmaster school was eens gepost door een ander forumlid kan niet op de naam komen
echt de moeite waard al was het alleen maar om op gang te komen maar het gaat ook veel verder

midi keyboarje aansluiten en klaar kan ook volgens mij werken met een line/microfoon ingang maar pin me er niet op vast
ook met de muis natuurlijk

http://www.earmaster.com/school/index.htm

Back