Re: Mackie CFX20 MKII
Origineel geplaatst door cream
Ik had deze mixer in gedachte voor studiogebruik. Nu las ik op de site van mackie dat deze voornamelijk voor live doeleinden geschikt is. Zijn er significante verschillen tussen 'live'en 'studio' mixers waar ik op moet letten? En weet iemand nog andere (analoge) mixers die effecten aan boord hebben? Ik was ook aan het kijken of er analoge tafels waren met compressie op elk kanaal. Bestaan deze binnen het budget van 600/700 euro?
Het verschil tussen een live (stage) console en een studio console is soms vaag, in het algemeen is het verschil dit:
Een live mixer wordt mee rondgezeuld en vaak pluggen in en uit gehaald. Ze zijn dus meer gebouwd op dit meeslepen en plugwerk. Ze zijn wat robuster en compacter van bouw, maar tegelijk wordt er ook op het gewicht gelet zodat ze ook draagbaar zijn. Meestal kunnen ze vrij gemakkelijk in een kist worden gebouwd zodat je toch nog makkelijk bij de aansluitingen kan komen. Die zitten dan vaak ook op de bovenplaat. Veel live mixers zijn 19" zodat ze simpelweg in een standaard 19" koffer kunnen worden gebouwd. Omdat ze compact moeten zijn zitten de knoppen wat dichter bij elkaar en zijn vaak ook wat kleiner. De mogelijkheden zijn meer gericht op live gebruik. Ze hebben dus geen 8 of 16 seperate uitgangen (bussen) die ieder hun eigen schuif hebben. Voor het gemak zit de voeding er meestal in.
Een studio mixer is een bakbest, vaak met een fors gewicht en de aansluitingen op de achterkant. Wat betreft de EQ hebben ze veel meer mogelijkheden, er kunnen meer effect processoren op, en ze hebben een "mixdown". De mixdown zijn extra kanalen met iets minder regelmogelijkheden die "onder" het gewone kanaal liggen en geen eigen schuif hebben. Deze zijn bedoeld voor de ingangen van de multi-track recorders, maar er kunnen ook instrumenten op. Studio mixers hebben ook 4, 8 of 16 extra uitgangen met vaak een eigen EQ, effekt routing en aansluiting en elk kanaal met eigen schuif. De mogelijkheden met aansluitingen en routing overtreffen een live mixer met een veelvoud. Omdat er niet wordt rondgezeuld met deze mixers zijn ze meestal in tafel model en zijn de knoppen groter, makkelijker bereikbaar en liggen de kanalen ook iets verder uit elkaar wat ze overzichtelijker maakt. Studio mixers zijn meestal ook modulair opgebouwd, dat wil zeggen dat elk kanaal zijn eigen printplaat heeft en kunnen ook per kanaal of groep van bijvoorbeeld 6, 8, 12 of 16 kanalen worden uitgebreid. Studio mixers hebben in het algemeen een (veel?) betere geluidskwaliteit. Hun voeding is ook extern in een apparte bak.
Maar zoals ik eerder al vermelde, met de ontwikkelingen en opvattingen van de verschillende merken zijn de verschillen soms erg vaag, vooral wat betreft digitale mixers is het verschil minder duidelijk zichtbaar dan de analoge tafels. Er bestaan ook modellen die voor beide doelen kunnen worden gebruikt.
Wat betreft analoge consoles heb ik op dit moment een leuk voorbeeld thuis staan. Ik werkte eerst met een Tascam M1024 stage mixer en nu met een Allen & heath GS3 studio mixer. Beiden zijn 24 kanaals. Behalve als je de mixdown erbij rekend, dan is de GS3 48 kanalen.
Globaal uit het hoofd:
Afmetingen:
Tascam M1024: 65cm breed, 48cm diep, 12 cm hoog, ongeveer 12 kilo zwaar 1 enkele bak.
Allen & Heath GS3: 105cm breed, 80cm diep, 15 cm hoog, ongeveer 45 kilo zwaar, 2 bakken van 16 kanalen en een 8 kanaals expander aan elkaar gemonteerd tot 1 grote bak.
Mogelijkheden: (heel oppervlakkig, anders moet ik hier de gebruiksaanwijzing opschrijven)
Tascam M1024: Per kanaal een mic-XLR, line en insert aansluiting, verder een 3 delige EQ, routing naar FX 1 of 2, 3 of 4, routing naar out 1 of 2 en natuurlijk gain en pan en PFL en de schuif. De phantom power gaat over alle 24 kanalen tegelijk. 2 master uitgangen met schuif. Een FX gedeelte met een send en return knop per FXen dat zijn er 4 stuks. Een tape uitgang L & R, een XLR main uitgang L & R en een jack uitgang L & R. Tape ingang L & R en twee extra ingangen voor een ander apparaat of mixer. Er zitten 16 mono kanalen en 4 stereo kanalen op, dus 20 zichtbare kanalen met schuif plus de 2 master schuifen zijn 22 schuifen op deze console.
De tascam wordt uitgedrukt op de volgende manier: 24-2 (24 ingang en 2 master kanalen)
Allen & Heath GS3: per kanaal een mic-XLR, line, insert, mixdown in, direct uit, phantom power, 5 delige EQ, 3 delige EQ voor de mixdown, pan voor de mixdown, gain voor de mixdown, Fx 1of 2 voor de mixdown, PFL voor de mixdown, mute voor de mixdown, Gain, pan, Fx 1 of 2, Fx 2 of 3, direct out, bus 1,2,3,4,5,6,7,8, L-R out, mute, PFL schuif. Deze hele keet keer 24 kanalen. De bussen: FX 1 of 2, FX 3 of 4, gain, pan, mute, insert, routing naar direct out 1,2,3,4,5,6,7,8, L-R. schuif. Masters: L & R schuif. FX gedeelte: 3 delige EQ, send gain, return gain, mono/stereo, mute, PFL. Verder: er kan nog een 8 (16 met mixdown) kanaal module aan. In en uitgangen voor 2 stereo tape recorders, DAT, DDC etc. En dan weet ik dat ik nog het een en ander ben vergeten. Alle kanalen zijn mono, er zijn dus 24 schuifen plus de 8 bus-schuiven en 2 master schuifen is een totaal van 34 schuifen waar je dan nog een 8 bij kan doen. Hij heeft dus 24 "zichtbare"en 24 "onzichtbare" of mixdown kanalen. Effectief is het dus een 48 kanaals console.
De Allen & Heath wordt uitgedrukt op devolgende manier: 24-24-8-2 (24 upmix in, 24 mixdown in, 8 bussen en 2 masters)
Overigens is deze manier geen standaard geloof ik, Behringer heeft het met hun MX-8000 over een 24-8-2 en rekenen daarmee de 24 mixdown kanalen die het ding ook heeft niet mee.
Zoals je ziet, gelijk al heel wat toeters en bellen meer voor in principe hetzelfe aantal kanalen. Een live mixer heeft geen directe uitgangen nodig naar een multi-track recorder en dus ook geen ingangen van dezelfde recorder terug om te mixen met de nieuwe partijen. Er zijn veel meer mogelijkheden om reeds gemaakte muziek te bewerken, iets waar een live mixer niet vanuit gaat. Je kan zelf je directe uitgangen op je mixdown ingangen aansluiten. Met al deze routing mogelijkheden is het dus mogelijk bestaande muziek uit te bereiden met bijvoorbeeld een extra lead en zang.
Het is leuk spul, maar het zal met de opmars van de computer techniek wel snel tot het verleden horen.
Ik hoop dat je een idee krijgt van hoe en wat, vragen?,... stellen dus.