start+stop commando's uit je midiclock filteren

SpaceAgent202

Sinds 2001
is het mogelijk om de start+stop+continue commando's uit je realtime midi data te filteren?

ik wil graag de tijdklok-synch van een sequencer gebruiken, maar wil dat alle slave apparaten blijven lopen als ik op de stop knop van de master duw (die overigens gewoon midiclock blijft uitsturen indien gestopt)

Dat kan ja. Je moet dan wel een toestel hebben die dat kan (stop boodschappen wegfilteren). Als je een microcontroller (8051, PIC, AVR of nog een ander type) kunt programmeren is het niet zo moeilijk. Kijk eens hier, dat is een site met midi gerelateerde projectjes waar je meer info kunt vinden.

Ik denk dat als je het zo aanpakt, je klaar kunt zijn voor zo'n 15 à 20 euro.

Maar kijk eerst even of je je master niet zo kunt instellen dat ie bepaalde boodschappen niet verstuurt of andersom, dat je ontvangers niet reageren op bepaalde boodschappen (al is de kans groot dat dat niet kan).

wat moet ik dan precies uit mijn midi data filteren?
realtime messages daar vallen zowel clock als start, stop, en continue onder
:confused:

neem bijvoorbeeld een mpc, die stuurt of clock + startstop uit, of niets. niet de helft of alleen de clock.

(op mijn master kan ik die commando's niet uitzetten )

Hmm het lijkt dan dat je een midi filter nodig hebt denk ik. Zoiets kun je dus zelf maken als je kennis van microcontrollers en bijhorende randelektronica hebt, maar je kunt vast zo'n ding ook wel ergens kopen (midi filter dus)...

je antwoord gaat op ALS je start en stop commando's kunt scheiden van midiclock.

en dát is precies mijn vraag waar ik mee begon! 8o)

Dat hangt af van de filter... Nu als je zo'n ding zelf zou maken dan is het heel erg gemakkelijk te implementeren; je laat alles door behalve start, stop en continue commando (nogal wiedes). Kan met een heel eenvoudige microcontroller, je hebt alleen een UART (of iets gelijkaardigs, er zijn varianten) nodig, met wat randelektronica voor de midi schakeling (optocoupler, wat weerstandjes en een BJT)

zou je niet het midisignaal in een soort delay kunnen gooien die blijft herhalen, en dan gewoon je midikabel eruit jassen? :)

Origineel geplaatst door Roel
:) kabel eruit is clock weg :P
ja maar je wilt het stopsignaal niet hebben, de clock moet wel doorgaan ;) anders stopt de rest ook...

Erm, uitfiltern met zoiets als MIDI-OX?

Waarom wil je de master stoppen uberhaupt?

Misschien denk je te moeilijk en kan het op een andere manier wel?

master niet stoppen is de enige optie denk ik ! zit even te kijken ondertussen of ik niet de timepiece zelf een clock kan laten versturen, dan ben ik van alle moeilijkheden af.
punt is als je een sequencer die je gebruikt als clock master gebruikt stopzet. dat alles meteen meegaat :) en dat alles op dezelfde clock meeloopt, helemaal ideaal, alleen stoppen doe ik liever met de stopknop per apparaat, dan vanaf de clock master. en ja,.. als je op de clock master handelingen moet verrichten die stopzetten vereisen, dan hangt alles..
+ ja, misschien denk ik te moeilijk en moet ik alles gewoon laten draaien, en een andere optie verzinnen om niet meteen sequences op een slave te laten losbarsten die ik op dat moment niet wil :) (door een keer op stop en start te duwen gaat alles wat erachter hangt los nuttuulk:))

Laatst gewijzigd:
Back