[Effenaar - ehv] 18 juni 2006: premiere film: Kamer 306

JohnnyBusca

rocket scientist
film: Kamer 306, Nederlandse Elektronische Muziek uit het Philips Natuurkundig Laboratorium 1956-1960
zondag 18 juni 2006

http://www.effenaar.nl/event.php?e_id=383

Kamer 306, Nederlandse Elektronische Muziek uit het Philips Natuurkundig Laboratorium 1956-1960

Een documentaire van Jeanne de Bont en Henk Lamers. Het Natuurkundig Laboratorium (NatLab) van Philips is een werelwijd begrip als het gaat om research en technische vernieuwing op gebied van beeld, geluid en media. In de jaren 1956-1960 heeft zich op dit NatLab een uitzonderlijke ontwikkeling voorgedaan.

natlab_electronics04.jpg

Na lang aandringen van Walter Maas (destijds directeur van de stichting Gaudeamus), was ingenieur Roelof Vermeulen, als chef van de akoestische afdeling, bereid gevonden om binnen het NatLab een studio in te richten voor het maken van elektronische muziek. In die periode (1956-1960) waren er twee interessante ontwikkelingen binnen dat NatLab. De eerste ontwikkeling was het Poème Électronique ten behoeve van het Philips Paviljoen op de Wereldtentoonstelling van 1958 te Brussel. De eerste multimedia show waarvoor Edgard Varèse werd aangetrokken voor het maken van de muziek. Le Corbusier was de bedenker van het Poème Électronique en Xenakis was verantwoordelijk voor de uitvoering van de architectuur.

natlab_electronics03.jpg

De tweede ontwikkeling in diezelfde periode was het feit dat Dick Raaijmakers en in een later stadium Tom Dissevelt de opdracht kregen om uit te zoeken hoe je elektronische muziek populair kunt maken. De documentaire 'Kamer 306' gaat dieper in op de achtergronden en beweegredenen van de componisten, technici en medewerkers die destijds betrokken waren bij bovenstaande ontwikkelingen.

natlab_electronics02.jpg

Geïnterviewden zijn: Dick Raaijmakers (Medewerker, Componist Akoestische Groep), Erwin Roebroeks (Kunstwetenschapper, Musicoloog), Jo Scherpenisse (Techicus Akoestische Groep 1956-1959)Kees Tazelaar (Componist, Producer), Kees Teer (Hoofd Akoestische Groep 1959-1965), J Emile Aarts (Vice President Philips Research), Cees Wansdronk (Academicus Akoestische Groep), Ronald Dissevelt (Fotograaf), Jeroen van der Schaaf (Directeur BastaMusic) en Wessel de Jonge (Wessel de Jonge architecten bna bv).

Bezoek ook de audiovisule voorstelling: Solitude

Trailer van de film: http://www.loftmatic.com/Kamer306-Trailer.html

Ik ga ook. :)

Dat is op mijn verjaardag. Maar misschien kom ik even goed.

Ik zal ook proberen te komen moet eerst s'middags geluid doen in Paradox maar ben in begin v/d avond klaar.
Heb al een paar jaar die 5-cd box philips natlab in bezit.
Komen er ook oude philips-pioneers op bezoek in de Effenaar?........heb nl zelf een oude masterrecorder 2-spoor uit 1965
de Philips EL3501 maar kan geen documentatie vinden op 't net en die mannen zullen er vast wel mee gewerkt hebben.
Ze konden er in ieder geval niet over 't hoofd gezien hebben dat ding weegt 80KG!

groet Gert-Jan

shit shit shit.. gisterenmiddag naar TAC geweest.. een festivalletje.. daar lekker in de volle zon zitten zuipen.. opeens om 22:00 uur kwam ik erachter.. Ik ben de film vergeten! Ik beuk mijn hoofd een paar keer op een tafel.. was ik ook vergeten dat ik brildragend ben...
Nu ben ik een echte JAVAan.. met bril bijelkaar gehouden door een pleister..

Hoe was de film?

Je hebt niet veel gemist er werd alleen maar geouwehoert Dick Raaijmakers is volop aan 't woord geweest dat was wel interessant........verder nog wat andere techneuten van die tijd.
Maar de apparatuur die ze gebruikten werd weinig of helemaal niks over verteld en eigenlijk wat erg jammer is dat er geen filmmateriaal is uit die periode..........alleen foto's maar ja die staan ook in 't boekje van die cd-box.
Verder kwam er een journalist(van deze tijd) aan 't woord en die persoon die alles weer heeft opgegraven(opnamens&muziekstukken).........en natuurlijk over de definitie"wat is nou elektronische muziek".

Gistermiddag bij TAC leek me ook wel gezellig maar ik moest gvd geluid doen in die hitte voor een groot muziekschool spektakel&repetitie dus daar kwamen weer de AnouksPeppersBryanAdamsNirvana'sKCchoise's.......etc weer voorbij:gaap:
Kon 't niet meer terugdraaien had me opgegeven paar weken geleden.............groet Gert-Jan

Ik was ook geweest en vond het zeker wel interesant! Ik had eigenlijk helemaal geen idee hoe het allemaal is begonnen met electronische muziek en nu dus wel.
De geluidsfragmente van die tijd, die ze liete horen, waren geweldig! 1 fragment kwam heel dicht bij de minimale techno van nu... Heb veel bewondering voor die gaste gekregen, zoude ze wel zelf bevatte wat voor dinge ze teweeg hebbe gebracht??

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
shit shit shit.. gisterenmiddag naar TAC geweest.. een festivalletje.. daar lekker in de volle zon zitten zuipen.. opeens om 22:00 uur kwam ik erachter.. Ik ben de film vergeten! Ik beuk mijn hoofd een paar keer op een tafel.. was ik ook vergeten dat ik brildragend ben...
Nu ben ik een echte JAVAan.. met bril bijelkaar gehouden door een pleister..

Hoe was de film?

gheheheheheeh

Back