Radiostoring

Jop

Lid
Weet iemand hoe ik van radiostoring af kom?

Op dit moment heb ik vaker last van een zoem in het audio signaal waarbij ik op de achtergrond stemmen hoor. Lijkt wel alsof ik uit de lucht een radiozender ontvang.
Dit probleem is er niet constant, je hoort eerst een klein tikje waarna de storing begint. Na enkele seconden stopt het weer en na een tijdje weer hetzelfde verhaal.

Er zit geen vast patroon in, de ene avond bijna geen last en de avond erop ontzettend veel.

Heeft iemand hier ervaring mee en belangrijker nog een oplossing?

Heb de zoekfunctie al gebruikt maar kon niet echt iets bruikbaars vinden. Via google wel een stukje uitleg gevonden, ze hebben het hier over een RF filter??

Soms hoor je via je versterker ineens radio Moskou. Meestal betekent dat niet dat de russen zijn binnengevallen, maar dat je versterker als ontvanger fungeert. Ook een sterke zender in de buurt: 27MC bakkies of taxizenders kunnen storing veroorzaken. Een RF filter aan de ingang (Radio Frequency filter) helpt meestal. Dat kan bestaan uit een ferrietspoeltje in serie met de ingang of een combinatie van een weerstand met een condensatortje. Soms is een slecht afgeschermde gitaar, microfoon of kabel de oorzaak. Rare pieptoontjes, zoemen en klikken kunnen ook door GSM telefoons op je audio binnen komen. Storende straling wordt ook veroorzaakt door startende TL balken, door aanspringende koelkasten, elektrische kachels ed. Door de vonken die met het in- en uitschakelen gepaard gaan kun je klikken in de geluid horen. Vakterm: RFI (Radio Frequency Interference).

gr,
Jop

Radio Moskou?

Radio Moskou?

Oei, je storing localiseren is de eerste vereiste. Waar hoor je de storing? Speakers? Koptelefoon? Masterfader open of dicht? Kanaalfaders open of dicht en welke fader? Kabels aangesloten of niet? Geaard stopkontakt? Aardlus via het metaal van je 19"rack? Gewoon een kwestie van uitsluiten.
Kan natuurlijk ook zijn dat je (actieve) monitoren hoogfrequent (=radio) oppikken. De Behri Truth's hebben wat dat betreft een slechte naam.
Suc6!

Ik had vandaag hetzelfde toen ik iets met hele hoge gain en samplerate opnam!
Bij mij was het een duitse zender. :erm:

Heel raar om te horen!
Zeker ook omdat ik het direct in mijn soundkaart opnam.

Zou het niet te maken kunnen hebben dat een draadje een hoogfrequent signaal opvangt van bijvoorbeeld een tft en het signaal die van een radio zender zodat je eigenlijk een goedkope am ontvanger krijgt?

ik heb een zendamateur in de zolder naast de mijne zitten en woon vlak bij het nozema zenderpark in Ijsselstein/Lopik. Ik heb dus ook bijna altijd stoorzenders in mn audio...
in mijn ervaring is er weinig aan te doen; de meeste (vintage) synths fungeren prima als antenne :)

Inde computerwinkel kan je van die plastick ferrietkernen kopen die je rond een willekeurige kabel kan klikken. Ideaal om van dit soort ellende af te komen. Ik heb er 30 in gebruik.
Trouwens die radio-amateur is verplicht om jou te helpen als ie storing veroorzaakt, evt. met hulp van de radiocontroledienst!

Origineel geplaatst door GeitenBreijer

Zou het niet te maken kunnen hebben dat een draadje een hoogfrequent signaal opvangt van bijvoorbeeld een tft en het signaal die van een radio zender zodat je eigenlijk een goedkope am ontvanger krijgt?

Klopt idd, alleen die TFT is niet nodig, elke (lange) kabel vangt radio op, vooral AM, het zit nog redelijk laag in de freqeuntie en AM detectie, die je nodig heb om het audiosignaal uit de draaggolf te halen, kan makkelijk voorkomen in electronica, een slecht contact kan al als AM detector werken.

Ik weet niet zo hoe je het ff oplost, maar waarschijnelijk zal je een filter moeten plaatsen waar het vandaan komt, of het apparaat goed afschermen, misschien aarden.

Origineel geplaatst door Mk II
ik heb een zendamateur in de zolder naast de mijne zitten en woon vlak bij het nozema zenderpark in Ijsselstein/Lopik. Ik heb dus ook bijna altijd stoorzenders in mn audio...
in mijn ervaring is er weinig aan te doen; de meeste (vintage) synths fungeren prima als antenne :)

Ik heb ook jaren lang in IJsselstein gewoond weet dus precies hoe het is om 3FM door je mix te horen.

Het advies in zulke gevalen, je spullen goed aarden aan de dichtstbijzijnde aardedraad en deze desnoods zelf aanleggen. Gebruik audiokabels met een gevlochten mantel en stekkers met een metalen huis. Als je slecht afgeschermde apparatuur hebt dan kun je er voor kiezen om met Aluminum Tape het één en ander te voorzien van een betere afscherming.

Een ferrietkern helpt wel tegen pulsen van statische elektriciteit maar is niet in staat om een FM zender buiten te houden, daarvoor heb je een afscherming nodig die goed geaard is.

Nou niet echt FrankH,
Dit alles heeft te maken met EMC richtlijnen. Dwz apparatuur mag niet gevoelig zijn voor storing of zelf storing veroorzaken. Om apparatuur binnen EMC spec's te krijgen wordt veelvuldig van ferrietspul gebruik gemaakt. Dit vond ik op het net:
Er bestaan heel wat soorten ferrietmateriaal. Alle ferrieten hebben een dempend effect op storingen, maar elke ferriet is ontwikkeld om in een specifiek frequentiegebied gebruikt te worden. Globaal kan men zeggen dat ferrietringen effectief zijn tussen enkele MHz en 800 MHz.
De demping gebeurt door het inbrengen van een zekere zelfinductie in de kring en ook wel door wervelstroomverliezen. De applicatie is meestal "common mode", dwz over alle draden tegelijk. Hoe meer windingen draad je door je ring kunt wikkelen hoe efficienter.

Meer info over storing: http://www.agentschap-telecom.nl/informatie/storingen/sto_hme.html
Pas op met het zelf creëren van aarde en dergelijke. Je gaat rommelen aan specificaties van je huisinstallatie, dit kan levengevaarlijke situaties geven!

Origineel geplaatst door gringo
EMC richtlijnen

Klopt helemaal. Mijn punt is wanneer een audiokabel niet goed gesoldeerd en/of afgeschermd is dan is dat de bron van je probleem en daar helpt natuurlijk geen enkele spoel tegen. In andere gevallen kan enkele windingen door een ferriten blokje veel problemen oplossen. Maar vergeet ook niet de 1 nF condensator om je afschermen met het chassis te ontkoppelen.

Origineel geplaatst door gringo
levengevaarlijke situaties

Inderdaad.

Een mededeling voor alle mensen, doe geen dingen waar je geen verstand van hebt (elektra in het bijzonder) en laat de elektrische installatie doen door iemand die er een papiertje voor heeft.

Ik heb indertijd met een vriend die gediplomeerd elektricien is mijn muziek kamer voorzien van goede aarde. Met mijn kennis en ervaring had ik het in m'n eentje prima gered maar met z'n tweeën is het toch net wat makkelijker draden trekken. En de materialen zijn bij de installateur vaak goedkoper dan in de bouwmarkt.

Back