Laptop

Cornerman

Ouwe rot
Beste DSF'ers,

Ik ben sinds een tijdje de mogelijkheden voor een laptop studio aan het onderzoeken. Nu heb ik al diverse performance testen e.d. gezien, echter dit betreft toch weer wat oudere modellen. (Voornamelijk P3).

Qua geluidskaart heb ik al een aardig idee gekregen na het doorspitten van oa dit forum, de laaste FM ed.

Mijn vraag is dus. Welke laptop is geschikt voor een portable studio en zijn er mensen met ervaring op dit gebied?
En wat zijn punten waar je op moet letten?

Bij voorbaat dank.

Overdenkingen

Overdenkingen

Waar wil je deze setup voor gaan gebruiken.. thuis in je studio.. of vooral ook 'op locatie' of 'live' ? Wat mij betreft hangt het sterk van de toepassing af of een laptop überhaupt zin heeft.

Als je je setup overal mee naar toe wilt nemen zonder al te veel rompslomp.. dan is een laptop natuurlijk ideaal. Beproefde keuzes zijn de TiBooks (PowerBook G4) van Apple (die duiken overal op in de muziekwereld).. en de Latitude's van Dell (daar hebben bijvoorbeeld de Acid Junkies voor gekozen.. na lang testen).

Maar bij live-toepassingen zou ik altijd kiezen voor een 19-inch rackmounted computer met een los LCD scherm. Je kunt op deze manier een veel beter hardware platform bouwen (of kiezen).. waarbij ook koeling etc. goed geregeld kunnen worden.. en je een vele grotere keuze hebt in zowat alle componenten.

ik zie de Dell Inspirion 8100 vaak voorbijkomen als audio laptop...in combi met een RME HAmmerfall DSP multiface soundcard als er veel I/O nodig is, of een USB oplossing van bv edirol...

Mijn zoektocht zit er op en dit zijn mijn ervaringen.

Begin met voor jezelf op te schrijven wat je precies wil met de laptop.
* wil je audio kunnen opnemen, zo ja tot hoeveel sporen?
* wil je USB devices gaan gebruiken?
* wil je firewire devices gaan gebruiken?
* wat mag het kosten?

Al je USB geluidskaarten wil gebruiken dan is het zwaar aanbevolen om te kiezen voor Intel chips inside.
Andere chips (vooral VIA) KUNNEN problemen opleveren.

Het is uiteraard ook geen garantie dat een intel chipset nooit problemen oplevert.

Ik wilde persé een nieuwe laptop omdat ik 2e hands comps gewoon niet vertrouw. punt.
Dan komt het prijskaartje...

De duurdere laptops waren wel met P4 en intel chips uitgevoerd en waren gewoonweg niet voor mij te betalen.
Het USB verhaal was voor mij dus notdone.

Wat dan wel?
Heb voor een Toshiba SP 6000 gekozen vanwege de prijs/performance. Er zit een ALI chipset in die het op zich prima doet, weet alleen (nog) niet in hoeverre deze met USB audiodevices kan omgaan...

Om het probleem met de USB poorten te voorkomen kies ik voor een setup met een Egosys miditerminal (kan zo op de paralelle poort) en een PCMCIA geluidskaart.
Van het laatste ben ik er nog niet helemaal uit wat het moet worden.
Zit er nl ook over te denken om ipv een PCMCIA kaart een Tascam 788 te kopen aangezien deze net zo duur is als een goeie PCMCIA geluidskaart.
De Tascam zou dan via midi vanaf mijn laptop gestuurd moeten worden.

Nou dat is even mijn verhaal. Aavullingen zijn voor mij ook altijd welkom :)

Ik heb een Dell Latitude met de Rme Hammefall & Multiface.
Dit zou een perfecte combi moeten zijn .
De specs van de Latitude zijn allemaal ok.
Audio werkt perfect maar midi als een dweil. En echt als een dweil. Zo erg dat ik er niet meer verder op kan werken .
Heb nu een Sony Vaio (te leen) met mindere specs.
Minder snelle proccesor minder mb... Maar deze loopt als een tiet !
Alleen merk ik bij te heftige handellingen merk ik dat er te weinig mb in zit..
Ik heb het al een keer eerder gezegd..
Check de siite ven RME http://www.rme-audio.de/english/index.htm
Daar staat een hoop nuttige info over laptop audio.
Ik wou dat ik dat eerder had gezien. Er staat ook dat het hele Mac verhaal niet opgaat.
Er staat dat een Mac wel goed is maar zeker niet zo goed als dat apple je doet geloven en zeker niet qua prijs verhouding..
En er staat een link voor een prog waarmee je je laptop kan testen of hij wel geschikt is ..........................
O en uit ervaring begin niet aan usb. Teminste als je er ook live mee wilt gaan..

kan iemand een lijstje maken met de kosten voor een goed notebook systeem voor iemand die alleen gebruik maakt van software en dus geen midi (behalve een midi keyboardje)

dus notebook zelf, welke geluidskaart erin moet, additionele geheugen nodig?

kan ook iemand mij vertellen wat de minimale eisen van zo'n systeem zou moeten zijn; processor, internal memory?
e.d.

bedankt!

Bedankt voor alle uitgebreide reakties. Op de vraag wat ik ermee wil gaan doen zal ik even wat dieper ingaan.

Het is bedoelt als studio "on the road" , het is de bedoeling dat er een collectie aan vsti's ed (reason, cubase sx, halion absynt) op komt te staan en dat ik gemakkelijk het geheel mee kan nemen. Het is wel de bedoeling dat er echt muziek op afgemaakt kan gaan worden.

In eerste instantie is het niet bedoelt om live dingen te gaan doen (zover ben ik nog lang niet).

Origineel geplaatst door Cornerman

Het is bedoelt als studio "on the road" , het is de bedoeling dat er een collectie aan vsti's ed (reason, cubase sx, halion absynt) op komt te staan en dat ik gemakkelijk het geheel mee kan nemen. Het is wel de bedoeling dat er echt muziek op afgemaakt kan gaan worden.

Wil je ook een midikeyboard aan de laptop hangen?

Volgens mij kun je dan prima uit de voeten met een Laptop die een flinke processor aan boord heeft en een sloot geheugen (512 MB) Voor midi in kan je dan de paralelle of seriële poort gebruiken.

ow ja: zou wel voor een 14" TFT kiezen met zoveel progjes.

Origineel geplaatst door The Q

Wil je ook een midikeyboard aan de laptop hangen?

Yep dat ben ik wel van plan.

Ik zag ook nog dat er naar budget werd gevraagd, welnu een apple powerbook van € 5311,87 (of iets in die geest zojuist gespot op de apple site) is wel wat te duur, ik zou graag voor rond de € 3500 a € 4000 klaar zijn.

Mijn werkwijze nu (met een normale pc) is overigens als volgt
beats maken en de schets van de track maken in reason, vervolgens samples van mijn nord en/of mc303 toevoegen en dat alles in cubase verder uitwerken en in wavelab "masteren". Dat moet dus bij voorkeur ook met de laptop kunnen, alleen zullen de nord en de mc303 worden vervangen door softsynths.

Let bij laptops ook even op de ergonomie. Want voordat je het weet krijg je last van allerlei kwaaltjes die evt in RSI kan resulteren.
Ik werk zelf 4 dagen van de week op een laptop en wel met apart beeldscherm en toetsenbord erbij. Anders zat ik zeker te weten al lang thuis in de ziektewet.
Of bijvoorbeeld een laptopstandaard van 30€ kan je al zoveel leed besparen dat wil je echt niet weten.

En in de studio (thuis) zou ik gewoon gaan voor een 'gewone' desktop. Dan heb je gewoon meer waar voor je geld. En met een hubje erbij kun je makkelijk je desktop en laptop synchroniseren via het netwerk. En als je toevallig Adat of digitale IO op beide hebt kun je die laptop ook nog als VST link slave gebruiken of als submixer.

Live is een ander verhaal en is een laptop weer makkelijker dan een losse PC. Maar je kunt ook je PC in een 19" rack bouwen en met een losse TFT/Monitor erbij. Stop je het in een flight case met wieltjes eronder is het easy zat. :)

Origineel geplaatst door fuse
Let bij laptops ook even op de ergonomie. Want voordat je het weet krijg je last van allerlei kwaaltjes die evt in RSI kan resulteren.
Ik werk zelf 4 dagen van de week op een laptop en wel met apart beeldscherm en toetsenbord erbij. Anders zat ik zeker te weten al lang thuis in de ziektewet.
Of bijvoorbeeld een laptopstandaard van 30€ kan je al zoveel leed besparen dat wil je echt niet weten.

En in de studio (thuis) zou ik gewoon gaan voor een 'gewone' desktop. Dan heb je gewoon meer waar voor je geld. En met een hubje erbij kun je makkelijk je desktop en laptop synchroniseren via het netwerk. En als je toevallig Adat of digitale IO op beide hebt kun je die laptop ook nog als VST link slave gebruiken of als submixer.

Live is een ander verhaal en is een laptop weer makkelijker dan een losse PC. Maar je kunt ook je PC in een 19" rack bouwen en met een losse TFT/Monitor erbij. Stop je het in een flight case met wieltjes eronder is het easy zat. :)

In de thuis studio staat ook een normale desktop pc, het is echter erg handig om ook alles gewoon makkelijk mee te kunnen nemen. De tip van de ergonimie is inderdaad een hele belangrijke die vaak onderschat wordt.

Back