[Roland] MC-303 Dead or still alive

SpaceAgent202

Sinds 2001
Hoe zijn tegenwoordig de meningen verdeeld over de MC-303 van Roland?

Hmmm..bla...dit gaat dus over de mc.. .in hoeverrre is het apparaat wel bruikbaar? dat de tb303 een legende is is wel een feit.. de mc303 .... hmmm
in hoeverre was dit zinloos?? whatever... kijken well!

Laatst gewijzigd:
Qua geluiden is ie niet echt bruikbaar. Het is de eerste groovebox en dat merk je aan veel dingen.
Timing is niet al te strak en sommige functies lijken zinloos (LFO en FX zou beter geregeld kunnen worden. Nu is het een beetje een rotzooi.)
Toch vind ik de bak nog steeds handig en gebruiken wij hem zeeeeeeer regelmatig.
Hij heeft een stepsequencer en daarvoor gebruiken we hem. We programmeren er beats mee voor de TR-909. We sturen alle midi data naar de Akai MPC en dan vervolgens naar de TR-909. Als we een vette beat hebben dan gaan we per rythem klank deze opslaan in de MPC. We muten dus alle klanken op de kick na bijvoorbeeld. Dan drukken we op record op de MPC en dan neemt hij ze over. Dan hetzelfde voor de snare op een andere track in de MPC en dan de hihat, enzo.... Zo heb je de luxe van een stepsequencer om een vette beat te maken en de luxe van een MPC om ze makkelijk te kunnen muten.
Plus een MC-303 blijft gewoon een makkelijk bakje om eventjes bij iemand een synth te testen die je wilt gaan kopen. Koffertje met MC-303 en Midi2CV en wat kabeltjes en klaar is kianoosh..

Laatst gewijzigd:
Ja, ik gebruik em ook regelmatig.. Hij zit eigenlijk gewoon in mijn MIDI setup! Wat betreft niet bruikbare geluiden, daar ben ik het niet helemaal mee eens.. Als je een beetje de cutoff en freq aanpast, dan klinken veel geluiden best lekker!
Er is echter 1 ding waar ik me aan erger en dat is dat de reverb/flanger etc EFX niet 'doorlopen' als je aan de knoppen zit. Op die manier krijg je 'gaten' bij live performances... :-(

Ik gebruik hem ook vaak als 'hihat machine', d.w.z. alleen de hihats uit de MC laten komen, beetje cutoff en freq en ze klinken heerlijk schel!

Als je 'm goed kent..

Als je 'm goed kent..

Wij kennen die bak allebei erg goed.. en ik moet zeggen.. een aantal functies werken gewoon erg lekker. Ik zat van de week wat beats inelkaar te knutselen.. en die Rythm Mutes zijn heel handig..

De interne geluiden ben ik allang weer vergeten.. maar ik kan de CD "At home with the GrooveBox" zéker aanbevelen.. hierop hebben een aantal zeer bekende artiesten een nummer gemaakt met de MC-303.. met de meest verbazende restultaten.

grand-royal_1663_276618

Dat probleem bij de reverb heb je ook bij de quantize knop. Dat is mega irritant. Waarom hebben ze daar dan in godsnaam twee knoppen voor verbruikt.

Verder vond ik het wel leuk dat je alleen de interne parts transposed. Ik gebruikte vroeger de MC-303 als main sequencer om een dumstation, MC-202 en een sampler aan te sturen. Als je dan een lullig bliepje uit je MC-303 haalt, dan kun je die leuk live van toonhoogte laten veranderen zonder dat je ineens naar andere samples springt.

Die features stellen natuurlijk niet heel veel voor, maar waren wel handig live.

ff over die at home with the groovebox CD....

Daarbij is dus de MC 505 gebruikt NIET de MC 303

Ik denk ook zeker dat de mc303 nog niet dood is.
Ik , als gebruiker van het eerste uur (Fl 1300'-......:confused: .), ben nog steeds tevreden over deze groovebox. Voor mij was toen 5 jaar terug en hele uitkomst. Mijn setup bestond daarvoor slechts uit een Amiga en een efectapparaat, en nu had ik plotseling de beschikking over allerlei strings bassen drums en piano's...

Het grootste nadeel blijf ik echter wel vinden dat er zo'n ongelofelijk klein sequencergeheugen in zit. Bulkdumpen is een optie, maar tijdens een live-optreden is dat niet mogelijk
Tegenwoordig gebruik ik hem vooral als sequencer voor mijn sampler en analoge synth. goed programmeerbaar , vooral in de drum stepsequecer mode. Vervolgens copy ik zo'n pattern naar een andere track. trucje!;)

Ik zou hem nie meer kunnen missen, m'n bakske.
Wat mij betreft doet hij nog alles wat ik wil, dus zul je me der nie over horen klagen.

Welkom op het forum, Geuf

Nog een Belg, het forum begint steeds meer in trek te komen over de grens 8)

Ik ben zowieso niet zo enthausiast over grooveboxen. Die kunnen teveel met te weinig knoppen. Ik heb liever alles in aparte doosjes met knoppen of een computer met een grote monitor zodat ik in ieder geval goed zie wat er gebeurt.

grooveboxen

grooveboxen

hmm het ligt helemaal aan het feit waarvoor je je groovebox gebruikt...
ik heb een rm1x, en wat er als standaard meegeleverd wordt aan phrases en dergelijke... tja... boeit me niet echt...
maar als hardware sequencer is ie ontzettend goed!>:|

RM1X als sequencer

RM1X als sequencer

Dan heb je het wel over een stukje toegevoegde waarde van de groovebox.

De originele functie (het gebruik van de doos zelf als directe muziek source) komt hiermee te vervallen.

Re: RM1X als sequencer

Re: RM1X als sequencer

Orgineel geplaatst door Synic
Dan heb je het wel over een stukje toegevoegde waarde van de groovebox.

De originele functie (het gebruik van de doos zelf als directe muziek source) komt hiermee te vervallen.

De 'groove'mogelijkheden van de 'box' pas ik toe op mijn eigen composities.... dus voor mij blijft het een groovebox.... :)

Dit zijn trouwens zinloze discussies. Voor mij is een groovebox waarschijnlijk nix omdat dat niet bij mn manier van werken past. Maar er zijn genoeg mensen die er fantastische muziek mee kunnen maken. Dus hiermee is ieder argument dat grooveboxen nix zijn al van tafel geveegd.
En voor de MC 303 op zich geldt dit natuurlijk net zo hard.

Orgineel geplaatst door 4-Tek
Dit zijn trouwens zinloze discussies. Voor mij is een groovebox waarschijnlijk nix omdat dat niet bij mn manier van werken past. Maar er zijn genoeg mensen die er fantastische muziek mee kunnen maken. Dus hiermee is ieder argument dat grooveboxen nix zijn al van tafel geveegd.
En voor de MC 303 op zich geldt dit natuurlijk net zo hard.

sim-pel :L

At home with the groovebox..

At home with the groovebox..

.. Dan is er ergens nog een andere CD.. want ik weet zeker (denk ik) dat er een dergelijke CD is waarbij alleen een MC-303 gebruikt is.

Ik heb de mc-303 gekocht toen hij een beetje in de aanbieding was. Fl 1100,-
Ik heb hem in '95 in Frankfurt voor het eerst gezien, en dat was natuurlijk geweldig, als je een PSR-1700 gewend was. Ik gebruik hem nog steeds volop. Ik heb zelf een lso gebouwd (zie ergens bij sequencing) en vandaag ben ik er nog achter gekomen hoe ik gemakkelijk stukjes muziek, die ik gemaakt heb in Logic, in de mc-303 kan opnemen.

Ik kan me herinneren dat ik dat een tijd geleden een keer met succes heb geprobeerd, maar ik zou nu niet meer weten hoe ik dat deed..:confused: Kan je is zeggen hoe jij dat doet?
Doe je dat per kanaal (midi) of doe je ze allemaal tegelijk?

gr.
Arv

Ik heb 2 maanden geleden nog een mc303 gekocht (voor fl200 :) ) Het is opzich een leuk ding maar ik vind sommige geluiden er uit echt nergens op lijken... Vooral de tb303 geluiden vind ik een beetje tegen vallen.

De drum geluiden zijn goed (beter als in mijn CS1x!), hiervoor gebruik ik hem eigenlijk ook alleen maar......

Back