USB trouble

jgeers01

Analogue Age
Ik kon niet zo gauw een onderwerp vinden waarin dit specifieke probleem is aangekaart, maar ik ondervindt dus problemen met USB. Want het zou toch eigenlijk zo moeten zijn dat als USB-hardware eenmaal is geinstalleerd het daarna niet uitmaakt op welke USB-poort van de computer het wordt aangesloten?

Omdat ik met een laptop werk moeten de USB kabels steeds los; zodra ik een kabel aansluit op een poort -anders dan oorspronkelijk op geinstalleerd- komt XP met de melding dat nieuwe hardware is gevonden met alle gevolgen (opnieuw drivers intalleren) van dien. Geen wereldprobleem, maar wel lastig, vooral voor de geluidskaart (USB Audiophile 2496).

Of is dat normaal met Windows XP :confused:

Dat is normaal jammer genoeg...alleen als je echte plug-n-play usb apparaten d'r aan hebt hangen kun je zonder problemen wisselen van usb-poort...

bij w2k is dit ook het geval. ook vind ik dat usb2 slecht reageert ipv usb 1.1 waar ik niet veel problemen mee heb ook al is het plug and play, zoals mp3 spelers en sticks. Maar het gaat wel razend snel.

Dat probleem had ik ook met m'n m-audio fast track pro icm m'n laptop.

Wanneer ik de drivers installeerde met het apparaat aangesloten, dan moest ik hem ook altijd in die specifieke poort stoppen.

Totdat ik het volgende deed:

Drivers installeren terwijl het apparaat niet is aangesloten.
Nu maakt het niet meer uit in welke poort ik hem stop. Hij doet het altijd meteen.

Oplossing voor je probleem wellicht?

Drivers op USB worden op een specifieke port geinstalleerd... altijd...
Het is daarom aan te raden voor een apparaat steeds dezelfde poort te gebruiken.
Wissel je van poort, dan zal het systeem op zoek gaan naar de drivers (die vast wel ergens op de hd staan) en het apparaat op de nieuwe poort installeren. Daarna werkt het apparaat dus ook direct op de nieuwe poort.

Het probleem is dat je op die manier allerlei vervelende problemen kan introduceren.
Vooral met USB midi interfaces is dit een berucht fenomeen.

Back