AES/EBU op de RME HDSP9652

OJS

..............
Ik heb een probleempje. Mijn nieuwe kick-ass preamp heeft een kick-ass AD-converter en nu wil ik het liefst digitaal mijn RME-kaart in. Geen probleem zou je denken, maar mijn kick-ass AD-converter werkt met AES/EBU en niet met ADAT of SPDIF.

De HDSP9652 heeft een breakout-cable met SPDIF en volgens de beschrijving zou die poort AES/EBU-compatible moeten zijn. Een aparte breakout cable voor AES/EBU is niet door RME ontwikkeld (vreemd genoeg.......)
Ik heb de customers service van RME gebeld (Synthax Benelux; aardige gasten trouwens), maar er moet kennelijk iets 'custom made' voor gemaakt worden.

Ik wil absoluut geen kwaliteitsverlies. Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn HDSP9652 het beste kan voorzien van AES/EBU ingang en uitgang? En dan bedoel ik die AES/EBU-poorten die eruit zien als XLR.

Alvast bedankt.

Bedoel je zoiets?

210_1576769505.png

Verloopje van Neutrik om van AES/EBU naar S/PDIF te gaan.
Of kijk even op deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=24904

Zelf solderen:
aesebu-to-spdif-converter-v.gif

Ja, die ben ik wel tegengekomen!

Heb jij ervaring met deze plugjes? Loop ik niet de kans dat ik kwaliteitsverlies lijdt?

Ik heb het idee dat ik ofwel zo'n plugje nodig heb, ofwel een custom-made breakout cable nodig heb die ik rechtstreeks op de soundcard kan zetten.

Ik heb hier geen ervaring mee maar ik kan je wel vertellen dat je op deze manier geen verlies hebt. Het enige dat dit verloopje doet is de Impedantie van de AES aansluiting (50 Ohm) omzetten naar die van SPdif (75 Ohm). Hij doet verder niks met het signaal.

Het schijnt dat je het ook zonder zo'n verloopje kunt. Gewoon een goede KORTE coaxkabel nemen en aan de ene kant een goede tulp plug zetten (liefst metaal) en aan de andere kant een XLR (afscherming op pen1 en ader op pen2).
Zolang de kabel goed is en niet te lang (zeg niet meer dan 2 meter) zou het goed moeten gaan.

Nogmaals: Ik heb er zelf geen ervaring mee dus experimenten zijn op eigen risico!!:D Wellicht zijn er forum gebruikers die dit wel hebben geprobeerd.....

Back