Kraftwerk vocoder (prototype Musicoder)

RiSC

Stamgast
Kraftwerk heeft hun vocoder in de verkoop op eBay, het zou een prototype moeten zijn van de Barth Musicoder.

Het werd natuurlijk dan ook hoog tijd dat ze een nieuwe kochten, hij ziet er tamelijk oud en versleten uit. (op de veiling staan nog veel meer foto's, click op het plaatje om er heen te gaan)

Ik vind hem niet zoveel lijken op de Barth Musicoder die nu ook toevallig op eBay te koop staat:

Re: Kraftwerk vocoder (prototype Musicoder)

Origineel geplaatst door RiSC
Kraftwerk heeft hun vocoder in de verkoop op eBay, het zou een prototype moeten zijn van de Barth Musicoder.

SHIIIIIT...had ik toevallig van Kraftwerk de aller eerste twee platen vanmiddag bij een maat van me in handen nml: Ralf en Florian en vroeg me af wat voor een apparaat er nou op de achterkant stond met rood en geel blijkt het deze Vocoder te zijn die nu te koop staat!!

:L :biertje:

2.JPG

als deze verkoper alle kraftwerk-gear verkopen regelt, dan vermoed ik dat de mannen hun carrière bij de fanfare 'kraft durch freude' zijn begonnen. de feedback laat verder vooral tuba's, trompetten en ander koperwerk zien.

Kraftwerk maakte niet alleen gebruik van deze vocoder. Met name de Sennheiser VSM-201 is veel door hun gebruikt. Ik heb deze vocoder een tijd in mijn bezit gehad en de onmiskenbare sound van dat apparaat is duidelijk terug te vinden in hun tracks.

Er staat op Ebay nu ook zo'n translator van Texas Instruments,

die werdt toch gebruikt voor die stemmetjes op computerwelt?

Ik weet niet hoe je linkjes moet plaatsen maar als je bij zoeken invult vind je hem wel,

deze;
(hij staat op ongeveer 15 euro nu, met nog een dag te gaan.)

Attachments

• languagetranslator.jpg
    languagetranslator.jpg
    77,6 KB · Bekeken: 106
Prototype VOCODER uit de Duitse 70´s

Prototype VOCODER uit de Duitse 70´s

Voor de echte vintage liefhebbers :)

Current bid: US $8,500.00 / Veiling is over kleine 3 uurtjes afgelopen

=====

The mother of all transistorized vocoders, prototype of early 70´s custom built for german electronic duo of that period:
documented by back cover photo of KW's album "Ralf & Florian" and in some part in the artwork on inside sleeve.

The device was used for two studio productions, title "Ananas Symphonie" including synthetic vocals and rhythm track in conjunction with lapsteel guitar and rhythm machine , as well for "Kristallo" with rhythm machine and EMS-Synth.

Later used to sound the KW's intro for "Autobahn"

The vocoder contains 12 analysis and synthesis filter channels, 2 compressors for speech or carrier signal and excitation signal inputs, voiced /unvoiced detector and switch board for filter-matrix.

It was conceived , built and constructed by electronic engineers in the area of Physikalisch-Technische BundesAnstalt (PTB) Braunschweig, Dipl.Ing P.Leunig and Dipl.Ing. K.Obermayer.

Later the well known german music studio engineering and supplier company R.Barth K.G.,Hamburg, Germany, boiled down the know-how gained from this project into so called MUSICODER which was produced in small quantities.

==========

Meer info + Fotos

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=+300001522431

oops .. had wel ff snel gekeken of ie al gepost was maar zag m niet staan nog ...

mja voor degene die t gemist hebben dan .. laatste kans je kan nog bieden! :P

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
VERKOCHT voor 12.500euro en dan moet je hem nog maken (nalatenkijken)

en misschien jezelf ook meteen ;)

ik had gedacht dat deze maximaal 8000 euro zou hebben opgebracht

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
VERKOCHT voor 12.500euro en dan moet je hem nog maken (nalatenkijken)

Met het risico dat sommige onderdelen niet meer te krijgen zijn en zo naar het bouwjaar te zien een groot risico.

[offtopic]
Dezelfde verkoper heeft ook nog een leuk speakersetje te koop, afkomstig van dezelfde bron... Let vooral op de rest van het interieur :okdan:
[/offtopic]

Origineel geplaatst door Tox
[offtopic]
Dezelfde verkoper heeft ook nog een leuk speakersetje te koop, afkomstig van dezelfde bron... Let vooral op de rest van het interieur :okdan:
[/offtopic]

deze kan je misschien beter posten bij 'welke monitors moet ik gebruiken' :)

eerlijk gezegd zou ik eerder mijn geld aan de sprakers uitgeven dan aan de vocoder. ze zijn erg mooi.

Back