Kruising tussen reaktor en Modular G2?

Division

of hoe schrijf je 't...
Ik heb me net enkele uurtkes beziggehouden met de demo van de Nord Modular G2 en zo je eigen synthjes maken bevalt me eigenlijk wel erg goed! :okdan: Nou zou ik toch graag wat meer van deze soort software proberen (voor ik een G2 koop :D ) en meteen schoot Reaktor bij me te binnen, maar helaas is dit toch net niet wat ik zoek... =(

Nou wou ik even vragen of jullie nog zulke modulaire instrumenten kennen die erg op de G2 lijkt? Overigen, wat ik niet zo goed snap: de G2 demo werkt gewoon perfect op mijn PC en het geluid wat mijn patches voortbrengen is absoluut bruikbaar in een mix, maar waarom is dat zo als ik de G2 hardware niet eens heb? Moet ik de G2 engine dan met iets vergelijken als een UAD-kaart, gewoon DSP dus? Of zit er daadwerkelijk verschil in klank met de demo?

Hoe ver kan je eigenlijk gaan met een G2 engine + uitbreindingskaart? Ik hoor hier en daar vallen dat de G2 zonder uitbreiding "aan de slappe kant" is? Hoe zit het dan met uitbreiding?
Sorry als het topic wat te veel naar de G2 neigt om in dit subforum te staan, maar de oorspronkelijke vraag was dan ook: nog zulke software? :)

Bedankt!

Re: Kruising tussen reaktor en Modular G2?

Origineel geplaatst door Division
meteen schoot Reaktor bij me te binnen, maar helaas is dit toch net niet wat ik zoek... =(
omdat het geen kant en klare blokken (modules) heeft en dus alles stukje bij beetje zelf moet opbouwen?

Overigen, wat ik niet zo goed snap: de G2 demo werkt gewoon perfect op mijn PC en het geluid wat mijn patches voortbrengen is absoluut bruikbaar in een mix, maar waarom is dat zo als ik de G2 hardware niet eens heb?
maar het is wel monophone (da's de beperking dus)

Reaktor doet exact hetzelfde als de G2 alleen gaat het nog net even 2 niveau's dieper.

Bij de G2 stopt het op module niveau. Bij reaktor kun je nog een stuk verder gaan en daadwerkelijk oscillatoren en filters ontwerpen. Als je echter bij reaktor op hoger module niveau blijft werken werkt het eigenlijk precies hetzelfde buiten het feit dat reaktor veel meer verschillende modules heeft en natuurlijk sampling!

De G2 demo geeft bruikbare geluiden maar wel altijd monofoon en ook altijd zonder midi out. Een G2 heeft sowieso 4 slots (en dus 4 part multitimbraal) en kan dus meerdere stemmen tegelijk weergeven.

En ik denk dat bij de complexere patches duidelijk wordt dat de demoversie behoorlijk cpu verbruikt (waarschijnlijk door ontbreken van optimalisaties).

De klank van de hardware is iets anders door de DA conversie, maar de algoritmes zijn exact hetzelfde.

Hoe ver je kunt gaan met een G2 + expansion is niet zomaar even te zeggen. Bij een G2 + expansion is je minimale aantal stemmen 7, zonder expansion 3. Echter, hoeveel stemmen je in de praktijk hebt is totaal afhankelijk van de complexiteit van je patch. Je maximum aantal stemmen is altijd 32....ook met expansion.

Ik heb overigens zowel zowel een G2 engine als reaktor 5 in bezit en ik ben zeer tevreden met beide producten. Elk product heeft zijn eigen klank karakteristieken en mogelijkheden.

Origineel geplaatst door Division Nou wou ik even vragen of jullie nog zulke modulaire instrumenten kennen die erg op de G2 lijkt?[/B]

Behalve het modular systeem op de creamware kaarten, niet denk ik

Origineel geplaatst door Division Overigen, wat ik niet zo goed snap: de G2 demo werkt gewoon perfect op mijn PC en het geluid wat mijn patches voortbrengen is absoluut bruikbaar in een mix, maar waarom is dat zo als ik de G2 hardware niet eens heb? Moet ik de G2 engine dan met iets vergelijken als een UAD-kaart, gewoon DSP dus? Of zit er daadwerkelijk verschil in klank met de demo?[/B]

omdat de klankopwekking in je PC plaatsvind, een soort emulatie van wat de G2 doet op de DSP's
Een G2 engine kun je misschien wel 'ergens vergelijken' met een UAD, maar ééntje die dan volledig vrij configureerbaar/programmeerbaar is met 4 inputs, 4 outputs en 4 innerslot bussen.
En ja, de demo klinkt iets anders dan the real thing.

Origineel geplaatst door Division Hoe ver kan je eigenlijk gaan met een G2 engine + uitbreindingskaart?
Bedankt! [/B]

Ver, HEEL VER!!
Check anders eens Electro-Music.com, daar is er een G2 forum met veel audio examples.

groeten,

Ik heb me net enkele uurtkes beziggehouden met de demo van de Nord Modular G2 en zo je eigen synthjes maken bevalt me eigenlijk wel erg goed! :okdan: Nou zou ik toch graag wat meer van deze soort software proberen (voor ik een G2 koop :D ) en meteen schoot Reaktor bij me te binnen, maar helaas is dit toch net niet wat ik zoek... =(

Bedankt!

Vroeger wel eens VAZ modular gebruikt, een VST-plugin

en op het Linux platfrom: Alsa modular : http://alsamodular.sourceforge.net/

Tsjek eens synthedit of synthmaker daar kan je ook je eigen vindsels als vst exporteren.

het heeft niet de sonische capiciteit van de g2demo maar als je skills hebt kan het heel aardig klinken.

drumatic van ons forumlid is hier een goed voorbeeld van dat se niet altijd zuigt!!! er zijn echter wel wat skills voor nodig!

wat ook tof is aan se is dat er losse modules te downloaden zijn zo dat je het programma kan uitbreiden....

Ik maak gehele tracks met mijn se vindsels!!

Bedankt voor de vlotte reacties iedereen. En inderdaad, reaktor schoot me wat het verkeerde keelsgat te binnen omdat ik steeds moest doorklikken en met rechtermuisknopmenu's moest werken om modules in te voeren, en dan staat er nog niet eens iets op je panel :)

Maar ik geef toe, het was erg laat en ik was misschien wat te zeer in de G2-sfeer dus vandaag probeer ik het opnieuw. Ik heb overigens op enkele minuten een ontzettend coole mono sound gehaald uit de G2 demo, en bij reaktor stond ik na eenuur nog nergens ;{

Wat ik wel raar vind bij de G2 demo is dat wanneer ik een sound heb gemaakt, en ik voer een LOSSE LFO of zo toen, dus nog niet gekoppeld, veranderd mijn geluid al?? Is dit enkel met betrekking tot de demo is is bij the real thing ook zo'n onaangenaam verassingselement toegevoegd? :)

En de demo verbruikt inderdaad ontzettend veel CPU naar mijn mening, vandaar dat ik al beetje "zenuwachtig" werd over de prestatie op de G2 engine, want mijn pc is nou niet bepaald een bak kattenpis :D

Ik durf het bijna niet te vragen, maar heeft misschien iemand een hele simplele reaktor ensemble voor me?gewoon een sinusje met filtertje ofzo zodat ik eens kan zien hoe het zou moeten... Ik heb reeds een aantal voorbeeldensembles gevonden op het web, maar deze gaan allemaal erg complex en hebben 16 samplers en dat soort ongein, en dat dat is me nu nog even te veel van het goede... :)

Bedankt!

Mijn tip is......pak in reaktor macro's. Dat is op hetzelfde level als de G2 werkt.......en je zult zien dat je ook daar dan snel resultaat mee kunt boeken!

Wat betreft de verandering van geluid als je een module toevoegd....zegt me niets. Je zult even een hapering horen omdat de DSP power dan opnieuw wordt berekend. Dat wel...

Wat ik wel raar vind bij de G2 demo is dat wanneer ik een sound heb gemaakt, en ik voer een LOSSE LFO of zo toen, dus nog niet gekoppeld, veranderd mijn geluid al?? Is dit enkel met betrekking tot de demo is is bij the real thing ook zo'n onaangenaam verassingselement toegevoegd? :)

Het kan gebeuren dat je geluid iets anders gaat klinken nadat je een module hebt toegevoegd.
Je hebt dan waarschijnlijk meerdere oscilatoren die niet gesynced zijn.

De nord modular (G2) bouwt zijn 'programma' telkens opnieuw op nadat er een module aan de patch is toegevoegd (of weghaalt). Dit gebeurt zodat de DSP resources zo efficient mogelijk gebruikt worden.
Als zich in jouw patch dan bijvoorbeeld 2 (of meer) oscilators bevinden op dezelfde frequentie en je hebt ze nergens aan gesynced dan hebben ze ten opzichte van elkaar een random fase.
Zodra je een module toevoegt dan wordt de patch opnieuw gemaakt en hebben alle oscs op dat moment weer een random fase. Dit klinkt natuurlijk anders dan de vorige fase verhoudingen.

Als je een vaste fase tussen oscilators nodig hebt dan moet je per definitie iets met sync doen.

Ik weet niet of dit jouw probleem was maar ik zou niet meer kunnen bedenken. 't Kan natuurlijk ook aan de demoversie liggen. :)

Ik kan wat modulaire VST's betreft alleen maar VAZ Modular en AAS Tassman 4 aanraden, werkelijk fantastisch :halleluja

Origineel geplaatst door ALBINO SCORPION
VOID! is een zeer vette vst/standalone modulaire synth.

He die ken ik nog niet! Ziet er mooi uit, heb je er ervaring mee? CPU gebruik? gebruikers gemak?

Die VOID lijkt inderdaad erg leuk! VAZ modular even geprobeerd maar dat was toch niet helemaal mijn ding :o:

Op de site van Psoft kan je enkele demo's van void beluisteren, en dat klinkt wel leuk eigenlijk.
Bedankt voor de tip! Eens naar kijken :)

Ik zou ook eens kijken naar de Tassman artikelen. (Applied acoustics, etc). Staat om mijn verlang lijstje (en er was 1/2 jaar geleden ook een Reaktor korting i.c.m. hun produkten). :up:

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Ik zou ook eens kijken naar de Tassman artikelen. (Applied acoustics, etc). Staat om mijn verlang lijstje (en er was 1/2 jaar geleden ook een Reaktor korting i.c.m. hun produkten). :up:

dat klinkt inderdaad erg oké

Origineel geplaatst door gerrie79
dat klinkt inderdaad erg oké

Ah, ik zie nu ook dat de Tassman synthesizer maar $199 is voor Reaktor gebruikers. 8) zo'n 160 euro, toch? koopje.:D

Back