Re: blues schema? (niet de bekende, maar die andere)
Origineel geplaatst door bliepbliep
hoi,
ik ben op zoek naar het schema voor rythm and blues, dat is dus niet het gewone 12 maten ding:
I I I I
IV IV I I
V IV I I
volgens mijn keyboard-docent (ja ik zit nog op les) is het zoiets, ze wist het alleen niet zeker
C , Eb dim | G7 |
C , Eb dim | G7 |
C, C7 | F, Fm|
G, G7 | C |
met google kwam ik er niet, en met wikipedia ook niet...
mijn huiswerk was, zoek uit wat het goede schema is op internet, maar het staat er niet
is er iemand die weet welk schema er bedoeld word??
alvast bedankt,
bliepbliep
Je mag ervan uit gaan dat het traditionele bluesschema en alle schema's die ervan zijn afgeleid (R&B, R&R, etc.) bestaan uit I, IV en V, en dat de schema's eigenlijk variaties zijn op dit oorspronkelijke schema.
Dat R&B-schema dat jij daar neerzet snap ik niet helemaal. De eerste twee regels zijn meer een bepaald soort rifje dat ik inderdaad wel in sommige R&B-nummers terug herken, of eigenlijk meer in bepaalde soul-nummers. Neem bijvoorbeeld "Soulman" van The Bluesbrothers, valt wel van gehoord. Het couplet (the verse) van dit nummer is een lange aaneenschakeling van een schema dat hier veel op lijkt, maar dan twee keer zo snel, dus eigenlijk | C Ebdim G7 G7 |.
En zo zijn er talloze andere voorbeelden te bedenken.
Maar eers even wat meer over hoe je die eerste twee regels hebt opgeschreven. Die Ebdim is eigenlijk niets anders dan een substituut (vervanger) voor IV, en ik zou hem ook F#dim noemen want dat geeft meer aan dat het juist voor het F-akkorrd een substituut is (je weet dat er "enharmonisch" maar drie verschillende dim-akkoorden zijn?). Dus feitelijk staat in die eerste regel gewoon | I - IV - | V - - - |, waarbij voor IV het substituut IV#dim wordt genomen, maar de basis blijft hetzelfde.
De twee laatste regels. Dat is eigenlijk ook een soort rifje die meestal als eindrif bij blues wordt gebruikt. Luister maar 'ns naar de slotakkoorden van "Mannish Boy" van Muddy Waters. En er zijn meer voorbeelden die je zelf kunt bedenken. Maar juist door het Fm-akkoord geeft het vooral een oplossing naar het eind van het hele nummer; níet als een einde van een repeterend schema.
Dus volgens mij is dit eigenlijk niet echt een repeterend schema, en al helemaal niet iets dat specifiek bij R&B hoort. als ik jou ws, zou ik 'n snaar de bibliotheek gaan en daar "het complete gitaarboek" van Ralph Denyer lenen. Hierin vind je heel veel makkelijk toegankelijke informatie over bluesmuziek, diverse schema's en hoe ze ten opzichte van elkaar zijn ontstaan.
Een gitaarboek en niet keyboard, ik weet het, maar toch, probeer het eens.
Succes,
Pjeut.