Nog maar weer een Korg Oasys song

Vooraf: klinkt natuurlijk prima, geen twijfel. Is vast en zeker plezier, zo spelen en experimenteren met zo'n sound.

Maar..wat speel jij nu en wat speelt de OASYS? Wat maakt KARMA nu beter dan een begeleidautomaat met hippere patterns en wat interessantere wiskunde voor melodiegeneratie? Wat is hiervan nu de waarde, muzikaal gezien, behalve dat 't lekker klinkt en lol geproduceerd heeft bij de speler?

misschien weet ik er te weinig van (dus sla me om de oren met feiten!)

maar ik vind het alles wat muziek niet moet zijn. Automatismes, algorithmes, zweefsounds...in Japan zijn speeltjes zoals AIBOs en tamagotchis ontzettend populair, een soort vervanging van echte vrienden of huisdieren. KARMA is zo'n soort vervanging. Je hoeft niemand meer te kennen, werkt 25 uur per dag en als je dan 20 minuten quality time voor je muziek hebt, dan moet je natuurlijk niet op andere mensen aangewezen zijn.

sorry, moest er even uit, nu heb ik weer ff genoeg doorgedraafd :engel:

Origineel geplaatst door Stage73
Vooraf: klinkt natuurlijk prima, geen twijfel. Is vast en zeker plezier, zo spelen en experimenteren met zo'n sound.

Maar..wat speel jij nu en wat speelt de OASYS? Wat maakt KARMA nu beter dan een begeleidautomaat met hippere patterns en wat interessantere wiskunde voor melodiegeneratie? Wat is hiervan nu de waarde, muzikaal gezien, behalve dat 't lekker klinkt en lol geproduceerd heeft bij de speler?

maar ik vind het alles wat muziek niet moet zijn. Automatismes, algorithmes, zweefsounds...in Japan zijn speeltjes zoals AIBOs en tamagotchis ontzettend populair, een soort vervanging van echte vrienden of huisdieren. KARMA is zo'n soort vervanging. Je hoeft niemand meer te kennen, werkt 25 uur per dag en als je dan 20 minuten quality time voor je muziek hebt, dan moet je natuurlijk niet op andere mensen aangewezen zijn.

Dergelijke vraag kostte mij bijna de kop in die andere OASYS-thread! :D

klinkt wel grappig, maar om eerlijk te zijn, als je gezegd had dat het uit een psr keyboard had gekomen, had ik het ook gelooft.

Waar ik benieuwd naar ben is wat er gebeurd als je de oasys echt gaat gebruiken, en niet alleen in 'keyboard' mode gebruikt (sorry voor de term ;) )

ik heb begrepen dat je op modelling vlak de meest waanzinnige dingen kan doen met die oasys, dat zou ik wel eens willen horen.

maar ik kan me voorstellen dat je zo uren heerlijk weg kan spelen met karma engines aan. (op mijn gewone karma heb ik dat ook al snel, dan ben je zo een uur verder door even de karma engine aan te zetten en los te gaan).

maar om terug te komen op de track, leuk gedaan, maar ik mis een echte lead die het hoofdthema aanzet. Dat zou hem wel afmaken.

Een veel gehoorde "klacht" over KARMA. Het lijkt op de begeleiding die je in keyboards vind. KARMA is wel meer dan dat. Je kunt bijna elke synth parameter koppelen aan een karma algoritme. Niet alleen als arpeggiator, maar ook als filter pattern, gate etc. Er is zoveel meer in te stellen dan bij een keyboard... maar natuurlijk heb je ook hier presets.

Iedereen maakt muziek op zijn eigen manier, Ik vind het eerlijk gezegd een tikje "snobbistisch" te stellen dat dit allemaal niets met muziek te maken heeft. :)

elfrabo, kun je even een stukje met alleen de piano van de OASYS posten?

Ik denk dat slechts één ding jou gaat overtuigen: zelf op zo'n ding spelen.

En ja, ondanks alle technologie blijft het een zeer creatief proces: dat is nu juist het bijzondere van de Karma techniek...

Ik denk dat slechts één ding jou gaat overtuigen: zelf op zo'n ding spelen.

Heb gedaan, in de winkel uiteraard, dus maar een half uurtje. Eerst 10 minuten lang allerlei functies uit lopen zetten, inclusief korg's trademark lading reverb. Het was een KARMA ding met Wurlitzerpatch, en ik wilde de Wurlitzer spelen. Daar bleef weinig van over. Het schijnt overigens dat er een veel betere Wurlitzer ergens tussen de presets zit.

Ik ben volgens mij ook ultiem-niet-de-doelgroep, bij mijn drie belangrijkste instrumenten ben ikzelf het operating system. Ik oefen zolang tot ik een loopje op harmonie spelen kan neem alles gegarandeerd midi-loos op. Ik ga niet roepen dat iedereen zo'n opnamemasochisme moet bedrijven, maar wel, dat de muziek die er met degelijk handwerk uit rolt, spannender is als alles wat je met KARMA kunt bereiken. Wil niet zeggen dat je niet lol kunt hebben met KARMA, dat heb ik ook gemerkt bij het rondpielen.

Heb gedaan, in de winkel uiteraard, dus maar een half uurtje. Eerst 10 minuten lang allerlei functies uit lopen zetten, inclusief korg's trademark lading reverb. Het was een KARMA ding met Wurlitzerpatch, en ik wilde de Wurlitzer spelen. Daar bleef weinig van over. Het schijnt overigens dat er een veel betere Wurlitzer ergens tussen de presets zit.

Ik ben volgens mij ook ultiem-niet-de-doelgroep, bij mijn drie belangrijkste instrumenten ben ikzelf het operating system. Ik oefen zolang tot ik een loopje op harmonie spelen kan neem alles gegarandeerd midi-loos op. Ik ga niet roepen dat iedereen zo'n opnamemasochisme moet bedrijven, maar wel, dat de muziek die er met degelijk handwerk uit rolt, spannender is als alles wat je met KARMA kunt bereiken. Wil niet zeggen dat je niet lol kunt hebben met KARMA, dat heb ik ook gemerkt bij het rondpielen.

Ondanks Karma doe ik ook nog regelmatig mijn eigen loopjes inspelen: dat blijft natuurlijk leuk. Karma helpt mij echter in mijn creativiteit: het brengt me op nieuwe ideeen.

da's zeker een goede reden. Ik gebruik daarvoor vaak een gejat drumloopje en dat is toch wat statisch. Vooral als ik dan na een tijdje te lui ben om die te vervangen door betere drums en het lied erop blijft hangen. Ik kan me voorstellen dat je met KARMA opeens zoiets hebt van 'heee hoe kom ik daar nou op!'. Het maakt niet uit wat je inspireert, je buren, je vriendin, KARMA, een Rhodes, de afwas, je bandleden en plezier is sowieso het belangrijkste.

Back