Weer een "Waar komt deze sound uit"

Bass

Gepokt en gemazeld
Een zomers nummer uit 1993 :
Capella - U got 2 know...

Al sinds jaar en dag vraag ik me af welke synth die lead akkoorden speelt :

niet de drums dus maar de akkoorden, welke synth is dat ?

:biertje:

Attachments

• cappella - u got 2 know synth.mp3
    115,4 KB · Bekeken: 105
Het is de phaser die het hem doet. Volgens mij gewoon een sample gebruikt (misschien wel van de synthex)

Phaser ???

Maar dan moduleert hij niet zeker?
ik hoor geen modulatie qua phasing

IK kan dat onderscheid niet altijd zo goed maken tussen een flanger, chorus en een phaser. En dan vooral bij gebruik van korte noten zoals in het nummer van Capella. Volgens Hanz zit er duidelijk onderscheid tussen.

Misschien is het effect een flanger of hebben ze het geluid gedubbeld waardoor er vanzelf een flanger effect ontstaat

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/e/ed/PianoFlanger.ogg

Laatst gewijzigd:
Ik heb dat niet in deze thread gezegd maar er is inderdaad technisch verschil tussen de phaser enerzijds en de chorus/flanger anderzijds, vooral als je kijkt naar de 'klassieke' manier van opwekking (niet de oerversie met tape reels, maar de iets latere versie met delay lines, al komt het principe op hetzelfde neer).
Volgens mij ging het er toenmalig om wat voor effect er in de Elka Synthex zit ingebakken. Dat is dus een chorus.

Chorus is dubbeling van een inkomend signaal met een kleine delay-line, waarbij je de delayline moduleert.
Flanger krijg je als door 'extremer' gebruik van chorus, met name meer feedback.
Phaser verkrijg je door het voeren van het geluid door een (gemoduleerde) all-pass filterbank, waarbij het aantal elementen en de resonance / feedback van de filterbank varieert met het type phaser.

Er zijn trouwens miljard varianten op bovenstaande dingen, iedere fabrikant doet weer het zijne voor de 'ultimate sound'.
Zo wordt er vaak gespeeld met meerdere 'taps', meerdere LFO's, een snufje EQ, stereo-bewerkingen etc.
Een Electro Harmonix EchoFlanger / PolyChorus klinkt compleet anders als een Roland Dimension D, en da's maar goed ook! :)

De 'dubbeling' + delay van een chorus / flanger zorgt trouwens ook voor een kamfilter-effect, waardoor flanger en phasing als geluidseffect op elkaar kunnen lijken.

Maargoed, ik weet niet welke synth dit is. Ik zie ook niet waarom het een Elka Synthex zou kunnen zijn, elke VA zou het toch ook moeten kunnen? Wat Catanlunya zegt, vlak het overliggende effect niet uit.

Laatst gewijzigd:
Back