Wat weet u over panning....

Galo

Ey, n eigen titel, Sjiek!
Te vertellen zeg maar, ik heb net een track gemaakt voor een vriend van me die er een stuk over moet schrijven/presenteren voor school, hij vroeg me mijn ervaringen over panning te delen en toen ik thuis kwam heb ik een track gemaak puur en alleen met filter (local) panning,

Resultaat,

http://www.revonx.com/mp3/Mind popper Rendered 001.mp3

Er is een verschil tussen local en global panning immho, global voor mij is op mijn tracks, local is voor mij op de filters die de instruments onderstuenen of wel geheel naar de malemoere te helpen, als het goed klinkt, dan klinkt het goed toch... ;)

Panning kan naar mijn mening ook meewerken aan het verbreden van je gehoorsveld, eftewel een bolletje waar je midden in zit, ik kan mijn geluiden naar links, rechts, boven, onder, dich, ver, plaatsen panning zorgt ervoor dat ietrs naar links of recht kan worden gedrukt en met compressie denk ik dan gelijk naar achter en voren maar da's of topic, toch ..

Panning is ook heel erg vet met dikke effecten langs een backbone floor reverb sidechain junit jetser, kuch in mijn werkomgeving, ik zou graag horen hoe u met panning binnen uw werkomgeving omgaat, ole los dan maar :mexico:

Ik snap niet helemaal wat je wil zeggen, en in je voorbeeld hoor ik een track die naar links gepanned is (is dat global panning?).

Ik ben het met jou (en de meeste mensen) eens dat het pannen van instrumenten een track ruimte kan geven. Maar ik probeer meestal wel evenwicht te houden in een track. Kicks en leads in het midden, en de ondersteunende elementen links of rechts gepanned.

Hoe verplaats je iets naar boven en onder? Gebruik je daar slimme psycho-akoestische truukjes voor ofzo?

Origineel geplaatst door DavidMenting
Ik snap niet helemaal wat je wil zeggen, en in je voorbeeld hoor ik een track die naar links gepanned is (is dat global panning?).

Ik ben het met jou (en de meeste mensen) eens dat het pannen van instrumenten een track ruimte kan geven. Maar ik probeer meestal wel evenwicht te houden in een track. Kicks en leads in het midden, en de ondersteunende elementen links of rechts gepanned.

Hoe verplaats je iets naar boven en onder? Gebruik je daar slimme psycho-akoestische truukjes voor ofzo?

dacht je van phase shifting...

Origineel geplaatst door Galo
dacht je van phase shifting...

kun je dat nader toelichten?

Origineel geplaatst door Phony
kun je dat nader toelichten?

Het verschuiven van poles, maar ik vroeg niet om een debat over wat ik doe en denk over panning maar over wat jij ermee doet...

Het verschuiven van poles, maar ik vroeg niet om een debat over wat ik doe en denk over panning maar over wat jij ermee doet...

Euhm, het zegt me nog steeds niets. Wellicht zou je het in nog iets nader toe willen lichten? (of een mooie link, dat mag natuurlijk ook).

En je vraagt misschien niet om een debat over wat jij doet, maar vragen staat toch vrij? Wat het het probleem om te praten over panning, ongeacht wie wat doet? Jij wilt hier misschien iets wijzer worden door te vragen hoe anderen het doen. Zo zijn er ook mensen zoals ik die ook graag iets van jouw verhaal op willen steken. Forum werkt twee kanten op he :erm:

welicht zouden jullie iets over panning willen toelichten, ipv mij te vragen wat ik bedoel.....

welicht zouden jullie iets over panning willen toelichten, ipv mij te vragen wat ik bedoel.....

Tjah werkt idd 2 kanten op... dus kom maar op ...

Poles zijn polen, punten op een ronde bal, door phasing, volume en panning adjustments kunnen er meerdere polen worden gedefineerd, phase shifting is bij mij het verschuiven van geluid over deze polen, ik werk nogal veel met deze techniek, ook bijjv het creeren van een backbone op de sidechain om een track of deel ervan van de grond af te krijgen waardoor het wat meer lucht krijgt, als ik 2 kanalen met dezelfde instruments heb als in bijv de drums gebruik ik de panning ook vaak om een weider beeld te creeren of juist de panning naar binnen te zetten waardoor het een beetje implodeerd en word wegedrukt door de rest.

Panning= links midden rechts, is naar mijn mening te nihil omdat ik denk dat panning zwaar wordt onderschat, je kan er meer mee dan je zou denken.

Nu jullie.... geen experts hier ofzow ?

:kont:

Je instrumenten ruimte geven met panning: Eerlijk gezegd geeft het mij alleen maar een indruk uit welke hoek het instrument komt. Voor echte ruimte kun je beter het linker signaal van het rechter signaal laten verschillen. Kleine verschilletjes uiteraard. (\wat je links verstelt, doe je rechts niet)
Of; helemaal super is, links later laten starten dan rechts. Try deze laatste, is really cool!!

naar mijn mening kun je alleen links-rechts en voor-achter voor elkaar krijgen in audio, alleen al omdat de boxen altzijd recht voor je neus staan in een normale setup. Dit was ook een keer een vraag in soundonsound en daar zei Robjohns geloof ik ook dat het niet kan. Links/rechts met panning, voor/achter met meer of minder reverb, en het al dan niet uit-eq-en van laag

ik gebruik panning om de instrumenten een beetje plaats te geven. niet zozeer voor realisme, maar vooral dat ze elkaar niet in de weg zitten. Vooral als je een meerstemmig backgroundkoortje hebt, trek ik de individuele stemmen uit elkaar om een breder effekt te krijgen. Verder dubbeltrack ik wel eens een leadvocal die ik dan vol links en vol rechts pan, waarme je een soort 'intiem' geluid krijgt dat lijkt alsof je van links en rechts in je oren gefluisterd wordt.

je verhaal over polen...
Poles zijn polen, punten op een ronde bal, door phasing, volume en panning adjustments kunnen er meerdere polen worden gedefineerd, phase shifting is bij mij het verschuiven van geluid over deze polen, ik werk nogal veel met deze techniek, ook bijjv het creeren van een backbone op de sidechain om een track of deel ervan van de grond af te krijgen waardoor het wat meer lucht krijgt, als ik 2 kanalen met dezelfde instruments heb als in bijv de drums gebruik ik de panning ook vaak om een weider beeld te creeren of juist de panning naar binnen te zetten waardoor het een beetje implodeerd en word wegedrukt door de rest.

oppassen met die paddestoelen hahaha :smeris: . Poles zijn alleen maar een soort filtergrootheden voor de phaser effect om een bepaalde fasenverschuiving te realiseren. Net zoals je in een gewoon filter alfhankelijk van de flankstijlheid (1, 2 4 pole..12db 18, 24) een bepaalde fasendraaiing krijgt (toch?)

Hoe bedoel je?

Hoe bedoel je?

dat we niet zo moeten zeuren en het koppie erbij moeten houden.:geslaagd:

anyway: hier de link naar Robjohns stukje:
Height in mix

[EDIT]
nog een link: ik was gefascineerd door het fasenverschuivingsverhaal van Galo en....het klopt!

galm ruimte phasen...

maar of je dat nu met die hard programmeerwerk voor elkaar krijgt (en niet met een standaard reverb..)?

Origineel geplaatst door 6 trak
ik snap er werkelijk geen zak van wat Galo van anderen wil horen...
en panning is gewoon links en rechts, niet boven en onder o.i.d. nutuulk :confused:
Er zijn wel mogelijkheden om onder boven te pannen, maar dit heeft meer te maken met faseverschillen en verschil van filters en filterfrequenties tussen links en rechts.

Je oorschelp creeert namelijk ook filtering en faseverschillen afhankelijk van waar het geluid vandaan komt, en je hersenen weten dat zo te interpreteren dat je weet waar het geliuid in 3D bevindt.

Met alleen pannen door middel van volume verschillen tussen links en rechts kan je tracks op het horizontale vlak indelen, omdat de plaatsing van de speakers en je oren al faseverschil introduceren. Bijvoorbeeld: afstand van linker speaker tot je linker oor is kleiner dan afstand tot je rechter oor en daarom hoor je dat het links geplaatst wordt.

Maar als je je oren nog meer voor de gek gaat houden door extra fase verschillen tussen links en rechts te introduceren zoals bijvoorbeeld filters of delays doen, dan hoor je meer stereo en rare 3 d panningen.

HRTF impuls responses zijn een voorbeeld van Impulse responses van je oorschelp t.o.v. de bron van het geluid in 3d. Maar als je deze in een track toepast zal je dat alleen goed kunnen waarnemen in een afspeelruimte zonder reflecties, want anders luister je weer naar je eigen room.
Op een koptelefoon heb je daar geen last van en kan je wel 3d ervaren.

Misschien is dat wat Galo bedoelt?

Re: Wat weet u over panning....

Te vertellen zeg maar, ik heb net een track gemaakt voor een vriend van me die er een stuk over moet schrijven/presenteren voor school, hij vroeg me mijn ervaringen over panning te delen en toen ik thuis kwam heb ik een track gemaak puur en alleen met filter (local) panning,

Er is een verschil tussen local en global panning immho, global voor mij is op mijn tracks, local is voor mij op de filters die de instruments onderstuenen of wel geheel naar de malemoere te helpen, als het goed klinkt, dan klinkt het goed toch... ;)

Panning kan naar mijn mening ook meewerken aan het verbreden van je gehoorsveld, eftewel een bolletje waar je midden in zit, ik kan mijn geluiden naar links, rechts, boven, onder, dich, ver, plaatsen panning zorgt ervoor dat ietrs naar links of recht kan worden gedrukt en met compressie denk ik dan gelijk naar achter en voren maar da's of topic, toch ..

Panning is ook heel erg vet met dikke effecten langs een backbone floor reverb sidechain junit jetser, kuch in mijn werkomgeving, ik zou graag horen hoe u met panning binnen uw werkomgeving omgaat, ole los dan maar :mexico:

sorry maar, dat veel mensen vragen wat je bedoelt, ligt misschien aan 't feit dat deze openings-post nergens over gaat. :confused:

Re: Re: Wat weet u over panning....

Origineel geplaatst door Sander02
sorry maar, dat veel mensen vragen wat je bedoelt, ligt misschien aan 't feit dat deze openings-post nergens over gaat. :confused:

Hm ik zou dolgraag wat meer over de mogelijkheden van pannen te weten komen want verder dan het verdelen van tracks in het gehoorsveld of het bakken van een eitje kom ik meestal niet.
Ik sluit mij dan ook aan bij het verzoek van Sander2 aan Galo om uit zijn ivoren bolletje te komen.

Galo kun je wat meer vertellen over hoe je met behulp van compressie tegelijk van achter naar voren en links of rechts kunt pannen? Door parameters te linken?
Het panorama is toch 3D (horizontaal meestal breeder dan verticaal of in de diepte) dus lijkt dit me wel on topic.

Re: Wat weet u over panning....

....Panning is ook heel erg vet met dikke effecten langs een backbone floor reverb sidechain junit jetser, kuch in mijn werkomgeving.....

Ik antwoord zodra ik deze zin heb verwerkt

Origineel geplaatst door Syntax Terror
Ik antwoord zodra ik deze zin heb verwerkt
Volgens mij kun je dat niet verwerken, is een blijvend trauma.....:D

Deze is anders ook erg vaag:
Panning kan naar mijn mening ook meewerken aan het verbreden van je gehoorsveld, eftewel een bolletje waar je midden in zit, ik kan mijn geluiden naar links, rechts, boven, onder, dich, ver, plaatsen panning zorgt ervoor dat ietrs naar links of recht kan worden gedrukt en met compressie denk ik dan gelijk naar achter en voren

Vooral dat bolletje waar je middeninzit... of bedoelt ie het bolletje dat binnen in je zit :confused:

Back