Tempo change in loop?

Ipacus

Nieuwkomer
Hoi Allemaal,
Ik zit met het volgende probleem:

Voor een theater voorstelling heb ik in cubase 12 muziekstukken gemaakt en ondergebracht in 12 groepen.
Deze stukken zijn gelooped.
Omdat we niet exact de tijdsduur van een scene weten, wordt de muziek per groep in- en uitgefaded.
Alle groepen staan in cubase onder elkaar. De loop begint bij 1 en eindigt bij 10. Dit is bij alle groepen gelijk.

Tot zover alles ok.

De sfeermuziek heeft qua tempo 100. Behalve bij scene 6 (120) en scene 8 (70). Dus daar begint de elende.
Is er een mogelijkheid om bij het selecteren van groep 6 (scene 6) het tempo automatisch te laten veranderen in 120.
En daarna weer terug naar 100.

Enig idee?

Groetjes Ips

Origineel geplaatst door divi
in Live kan het tempo met automation aangepast worden, kan vast ook in kjoebéés

zeker weten
kon zelfs met cubase 2.0 toen ik die nog draaide op een atari
elk normaal sequence programma kan dat

Wellicht moet ik het even verduidelijken.

Er staan 12 groeptracks onder elkaar. Elke groep heeft +/- 4 miditracks. Alle tracks zijn gelooped, starten dus bij 1 en eindigen bij 10.
wanneer ik een tempochange meegeef bij groep 6 dan heeft deze ook invloed op het tempo in groep 1,2,3,4,5 etc.
terwijl ik juist alleen bij groep 6 en 8 een ander tempo wil.

groet Ips

Volgens mij kan wat jij wilt niet. Jij wilt per folder track een ander tempo. Maar zover ik weet heb je maar 1 tempo track, en je zou er meerdere willen hebben, namelijk 1 per folder track.

Alternatief:
Ik begrijp dat alle tracks nu onder elkaar staan. Dus folder/loop 1 begint op bar 1 en eindigt op bar x. Folder/loop 2 begint op bar 1 en eindigt op bar x. Enz voor de andere tracks.

Wat je kunt doen is de tracks achter elkaar zetten, dus folder 1 start bar 1 end bar x, folder 2 start bar x+1 end bar y, etc. Dan kan je makkelijk in de tempo track aangeven dat vanaf bar 1, bv 100bpm moet zijn, en vanaf bar x+1, 120bpm. Nu is het alleen onhandig om tussen de loops te switchen omdat je telkens moet zorgen dat je start vanaf het correcte punt.

Dit kan je makkelijker maken door een play order track te gebruiken (blz 149 van operation_manual.pdf). Je maakt een play order track, zet de loop voor folder 1, dubbelklik op het lege deel in de play order track, en dat doe je voor alle loops in je arrangement. In de play order track zie je nu aan de linkerkant alle loops staan (kan je namen geven). Als je gewoon op het play knopje drukt naast de naam, dan zal automatisch de correcte loop afgespeeld worden. Ik denk zelfs dat dit minder moeite is dan je huidige werkwijze, en je bent nu flexibel vwb tempo changes.

edit: Ik lees nu pas dat je niet weet hoe lang een loop zal duren, en dat ie dus eigenlijk moet blijven loopen. Als je bij de play order track op het E-tje klikt krijg je iets meer opties, en kan je ook het aantal repeats instellen. Ik zie zo snel geen optie voor een oneindige repeat, maar je kan natuurlijk gewoon een achterlijk hoog aantal aangeven zodat je safe zit.

Laatst gewijzigd:
Back