hoe warm mogen adapters eigenlijk worden?

SpaceAgent202

Sinds 2001
dus...
ben beetje aan het verbouwen..
kom ik tegen 1 van mn adapters aan. warm!

even nagemeten, 65°C

is dit een normale bedrijfstemperatuur voor een adapter die 2 uur aanstaat?

Adapters (alle voedingen sowieso) kunnen idd erg warm worden.

Of 60 graden ok is weet ik eigenlijk niet. Heb wat eggoogled en zie in specificaties van adapters wel operating temperatures van max 60 graden voorbij komen. Maar warmer heb ik ook eigenlijk niet gevonden.

Ligtr de adapter ergens helemaal omring door kabels of iets anders?

Kan de warmte weg?

Op de adapter van mijn Roland E68 vroeger stond '120°c max' dus ze zullen wel flink heet mogen worden. Het is wel vervelend dat dingen zo warm worden soms. PodXT bijvoorbeeld genereert ook een hoop hitte als 'ie een avondje aan staat (zelfs de plug van de kabel wordt heet in dat ding!)

de warmte kan rondom gewoon weg, er liggen geen kabels of iets dergelijks bovenop die de luchtstroom kunnen tegenhouden. snap alleen niet dat ie zo warm wordt. al mijn andere adapters zijn minder warm.
+ iets wat zo warm wordt Moet veel stroom trekken? :)

ik zou het echt slecht vinden als zo'n adapter 120 graden celsius mag worden.
dat zou betekenen dat je je handen zou verbranden als je hem aan zou raken :stupid

Origineel geplaatst door elektrovolt
ik zou het echt slecht vinden als zo'n adapter 120 graden celsius mag worden.
dat zou betekenen dat je je handen zou verbranden als je hem aan zou raken :stupid

Dat is zeker idioot, maar je moet maar zo denken. Bij welke temp. verandert er iets in de structuur van de adapter? Veel hoger.. Dus zolang er geen componenten zo heet worden dat óf de isolatie smelt, óf iets anders stopt met functioneren. Is er eigenlijk niks aan de hand (elektronisch gezien dan, en zolang deze warmte weg kan) Dat je dan al wel je fikken kan verbranden, tja is wel te erg!!

Laptop voedingtjes, die adapters zeg maar, die worden bij mij soms bijna te warm om op te pakken!

Komt omdat fabrikanten uit zuinigheid altijd de trafo kiezen die net voldoet aan de stroomeisen van het apparaat.

Resultaat: een trafo die constant onder stress staat en heet wordt tijdens gebruik. Theoretisch kan hij er tegen (maximum stroom en temperatuur), maar de levensduur wordt er natuurlijk niet beter van. En hij wordt soms best heet tijdens gebruik.

Als er iets stuk gaat aan het apparaat dan is het in de meeste gevallen de trafo.

Als het een beetje gangbare spanning is die je nodig hebt, dan kun je zelf eens kijken voor een universele adapter met een hoger stroombereik. Of evt. kiezen voor een geschakelde voeding, deze heb je ook al in adapter formaat tegenwoordig.

Beetje trafo overdimensioneren kan geen kwaad, dan staat hij iig niet zo onder stress tijdens lang gebruik :)

Maar waarom wordt mijn podXT dan zo warm? Die heeft een externe adapter, maar het apparaat zelf wordt ook heet.
PODxt-large.jpg

Meestal is de wall wart of line lump alleen de trafo die 230V wisselspanning naar laagspanning (nog steeds wisselspanning) converteert. De andere helft van de voeding, de gelijkrichter en spanningsregelaar, zitten in het apparaat en die worden ook warm.

Maar waarom wordt mijn podXT dan zo warm? Die heeft een externe adapter, maar het apparaat zelf wordt ook heet.

Ehm.. mja.. omdat dikke DSP processoren redelijk wat stroom willen trekken en een hoge stroom in een klein oppervlak warmte produceren.

Eigenlijk wordt alles wel warm. De keuze van de fabrikant voor de behuizing en de mate van koeling van componenten heeft ook wel veel invloed enzo.

De andere helft van de voeding, de gelijkrichter en spanningsregelaar, zitten in het apparaat en die worden ook warm.

Dat ook ja :)

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
PODxt-large.jpg

Backlight verlichting maakt gebruik van een inverter, deze kunnen erg warm worden. Verder kan het natuurlijk ook zijn dat bepaalde onderdelen op een ander voltage werken in het apparaat. Dit moet dan ook getransformeerd worden (met behulp van een voltage regulator). Bijvoorbeeld 12 volt naar 5 volt voor de chips. Dit genereerd ook warmte...

Ik heb voor thuis de 'vuistregel' dat 'handwarm' de maximale temperatuur is, wordt een onderdeel zo warm dat ik niet enkele tellen mijn hand er tegenaan kan/durf te houden, dan is het tijd voor een afkoel periode.
Zoals hierboven is vermeld, kan de apparatuur er in theorie wel tegen, maar de levensduur telt bij mij zwaarder.

Ik merk wel dat in de zomer, als het hier in huis 10 graden warmer is, de apparatuur veel vlugger warm wordt.
En zo raar en ongebruikerlijk is dat ook niet; als het koelwater in de rivieren 7 graden warmer is, hebben de electriciteit-centrales nog maar de helft overcapaciteit. Ik ben dus niet de enige :)

Mogen best heet worden, zit alleen een trafo in en wat diodes en cap's, als het gelijkspanning is, en die kennen rustig 85 tot 120 gr. aan, transistors en IC's hebben het liever wat koeler, doen het nog bij 85gr, maar de interne weerstand neemt toe bij een hoge temp. dus het liefst zo laag mogelijk.
Natuulk is het niet bevordelijk voor de levensduur, maar ach we willen het zo goedkoop mogelijk dus stopt de fabrikant zo goedkoop mogelijke (lees ondergedeminiseerd) onderelen in z'n zooi.
Het steeds af laten koelen is eigenlijk ook niet goed, door het opwarmen en weer afkoelen kunnen er haarscheurtjes ontstaan, vooral electronica componenten hebben hier last van, trafoos niet als ze goed gewikkeld zijn.

Ik heb gewerkt bij een omvormerfabriekje, zo'n ding die van 12/24Volt weer 230Volt maakt bij enkele Kilowats, daarin werden de trafokernen 105gr, dan pas ging de beveiliging in werking, ken je nagaan hoe heet het koperdraad om de kern zelf werd, ok de trafoos waren iets groter maar het principe is hetzelfde.
Waarom we ze zo heet lieten worden? Besparing, een grotere trafo (en dus grotere kast) is duurder....;)

Je moet natuurlijk ook niet te panisch worden over temperatuur. Electronica hoort nou eenmaal warm te worden. Alleen als je je fikken gaat branden moet je op gaan passen. Maar electronica die warm is voelt zich prettiger dan koud.

R

Back