Newbie-vraag: ruis met synth>welke nieuwe geluidskaart?!

Wilfredske

Ingeburgerd
Hallo

Ideale site dit :engel: !

Ik speel sinds kort de muziek van mijn yamaha S90 in op mijn pc met een onboard geluidskaart realtek high definition audio. Ik krijg daarbij ruis door, heel irritant. Nu werd mij hier op het forum aangeraden een nieuwe geluidskaart te kopen, dan zou het beter moeten zijn (al heb ik op een andere pc hetzelfde gedaan, ook met onboard geluidskaart, en geen last van ruis, maar goed....).

Wie kan mij vertellen welke (liefst niet al te dure) geluidskaart ik met dit doel voor ogen (weg met de ruis) kan kopen, en evt. waar deze het goedkoopst is? Is marktplaats een optie voor deze hardware, of zeker niet?

Hopend op een reactie, please make me

*D

Tsjobbe

Damn. Je had toch al een topic zoals jezelf aangeeft. en waarom gebruik je niet even de zoekfunctie zoals al eerder is vermeld in je vorige topic. Er zijn serieus boekdelen over geluidskaarten geschreven op dit forum.

Kom eens een x met wat concreters zoals welke geluidskaarten je op het oog hebt of wat bijv. je budget is..
Maar nogmaals: tjek d zoekfunctie :okdan:

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Damn. Je had toch al een topic zoals jezelf aangeeft. en waarom gebruik je niet even de zoekfunctie zoals al eerder is vermeld in je vorige topic. Er zijn serieus boekdelen over geluidskaarten geschreven op dit forum.

Kom eens een x met wat concreters zoals welke geluidskaarten je op het oog hebt of wat bijv. je budget is..
Maar nogmaals: tjek d zoekfunctie :okdan:

Moet je persé deze newbie zo afbranden?
Ik vindt het erg OK dat 'ie een nieuw topic start en de vraag stelt.

Het is alleen wel zo dat je moet aangeven wat je wilt gaan doen met de kaart;
is het voldoende om een paar goede analoge inputs te hebben, en dito outputs (1 stereo paar dus), of wil je meerdere inputs?

Op http://www.m-audio.nl/Midiman%20prijzen.htm staan enkele goede kaarten. Zowel inbouw (PCI) als extern (USB).

Extern kan handig zijn als je regelmatig bij anderen opneemt/oefent, en voor de laptop :)

Als je niet te veel extra's wilt, maar gewoon goede kwaliteit, is een Audiophile een goede kaart http://www.m-audio.nl/audiophilefull2.htm, het is een oude kaart, maar nog steeds een erg goede.

Dank voor je info, MrM.

Ik kan juist moeilijk aangeven wat ik ermee wil door gebrek aan kennis erover. Ik ken de term geluidskaart en weet de kwaliteit daarvan invloed heeft op je geluid, meer niet. Hoop hier een beetje kennis op te doen. Wat betreft het zoeken: ik vind geen specifieke info over de combi piano's, geluidskaarten en ruis, maar misschien zoek ik niet op de juiste manier. Heb ruis+synth ingetikt, en dan zie ik onderwerpen verschijnen die mijn newbie-brein niet kan plaatsen, al helemaal niet bij mijn vraag. Dus Rocksteadybeatendergelijkedingenmeer, sorry voor mijn onkunde, het is geen onwil. En hee, mijn budget is niet al te groot, student e.d. Zeker onder de 100E. Yamaha S90 was ook niet bepaald gratis...

Het belangrijkste voor mijn geluidskaart is dat de ruis weg is en ik gewoon helder spul kan bewerken. Over inputs en outputs weet ik dus ook weinig, dus ik zou er eerst s achter moeten komen voor welke toekomstige -mogelijke- activiteiten die handig zijn. Vooralsnog heb ik nl. genoeg aan de mogelijkheden van mijn eigen pc, maar het kan zijn dat ik later meer met extra muziekbewerkingsshit wil gaan werken die extra mogelijkheden van mijn geluidskaart vereist. Extern lijkt me idd wel handig.

Je zegt dat er bij een andere pc minder last van ruis is. In dat geval ligt het dus aan jouw pc, en hier kan een betere geluidskaart zeker bij helpen. Er zijn genoeg kaarten onder de 100 euro die beter zijn dan standaard onboard meuk.

Je zou eens kunnen kijken naar de M-Audio Audophile 2496 of de E-mu 0404 als je voor een interne kaart gaat. Externe kaarten kosten meestal veel meer dan 100 euro.

Ruis kan er ook aan liggen als je te lange kabels gebruikt die je vervolgens met allerhande kleine adaptertjes aan elkaar knoopt (S90 L&R output > cinch > mini jack plug). En dan natuurlijk de interferentie van de PC zelf.

Een externe geluidskaart kun je al voor 129 euro hebben - een E-mu 0202.

Newbies mogen best wel opgevoed worden hoor. Deze vraag komt vrij vaak voorbij en dan mag er best wel op gewezen worden.
Dan kan je het ook omdraaien en het forum zelf erop af rekenen dat zij nieuwelingen niet goed begeleid. Dus de eerst reactie van RockSteady vond ik absoluut niet verkeerd.

En dat lid met merken gaan lopen smijten vind weer zo'n typisch voorbeeld van niet goed naar de vraag luisteren maar je eigen ideeen/voorkeuren opdringen aan anderen.

Maar kan het niet zijn dat je huidige geluidskaart niet goed is ingesteld zodat je last van ruis krijgt terwijl het helemaal niet hoeft?
Probeer anders maar eens via je mixer instellingen kanalen uit/aan te zetten zoals mic ingang of zo. Dat kunnen mogelijk onnodige ruisbronnen zijn.

Vind het wel raar dat die S90 geen digitale uitgang heeft trouwens. (wel optioneel maar takkeduur)

Koop een 2e hands Audiophile 24/96 vanaf 70 op marktplaats.. al moet je hem voor minder dan 70 ook kunnen krijgen.. goede kaart.. en bijna de helft goedkoper dan die Emu.

Origineel geplaatst door fuse
Maar kan het niet zijn dat je huidige geluidskaart niet goed is ingesteld zodat je last van ruis krijgt terwijl het helemaal niet hoeft?
nee, die onboard realtek high definition audio die hij nu heeft geeft sowieso ruis, hoe je hem ook instelt.

daar hadden we het al over gehad in het vorige topic over zijn ruis (dat ik nu wel even niet meer kan vinden)

Back