Hold pedaaltje

Division

of hoe schrijf je 't...
Misschien een stomme vraag maar na enkele productcatalogen te hebben doorgelezen ben ik er nog steeds niet uit... Ik heb nu een Edrol PCR-M 50 MIDI keyboard via USB aan mijn computer hangen. Op dit keyboard zitten achterin 2 pedaalingangen: hold en expression.

Voor zover ik begrepen heb is de hold gewoon een pedaal welke de ingedrukte noten vasthoudt zolang je je pedaal helemaal ingedrukt houdt, en de expression is een uitbreiding van je CC-controllers en zendt standaard een niet te veranderen CC uit naar het gekoppelde apparaat?

Maar hoe zit het nou concreet met deze pedaaltjes, kan ik zo'n goedkoop Behringer pedaaltje gebruiken voor eenderwelke pedal-ingang op mijn Edirol (bv. http://www.behringer.com/FCV100/index.cfm?lang=ENG) of moet ik er dan van Edirol kopen?

Ik kwam ook nog deze tegen:
http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/catalog/product_info.php?products_id=18304

Dit is volgens mij een pedaaltje dat ik op mijn hold-poort kan pluggen (dus enkel on/off waarden).

Hold en Expression zijn beide MIDI CC's (resp. #64 en #11) die door je MIDI apparaat worden gegenereerd (en intern gebruikt). In principe zal je apparaat deze genereren zodra er een hold-pedaal of expression-pedaal wordt aangesloten, maar het kan ook zijn dat je apparaat deze genereert als je een andere controller (bijv. een toewijsbaar draaiknopje) gebruikt.

Een hold-pedaal en expression-pedaal zijn beide vrij simpele passieve electromechanische apparaatjes, die een bepaald signaal uitsturen aan je genoemde apparaat. Hold is een aan/uit schakelaar, expression een potmeter die tussen een minimum- en maximumwaarde kan varieren.
Zover ik het weet is het niet mogelijk om pedalen tussen deze 2 types uit te wisselen, en ik heb wel eens gehoord dat het je apparaat zou kunnen beschadigen.

Vervelend genoeg werkt niet ieder holdpedaal hetzelfde (je hebt 2 verschillende zgn. 'polariteiten') en expressionpedalen geloof ik ook al niet. Soms kan je pedalen omschakelen tussen meerdere modussen, maar dat scheelt.
Kortom, kwestie van in de (online) manual kijken, meestal.
Je kan merken uitwisselen, zolang ze maar van hetzelfde type zijn. Maar om zeker te weten dat je goed zit kan je beter gewoon merk bij merk houden. Korg/Yamaha is anders dan Roland in ieder geval.

dat dit hold-pedaaltje compatibel is met alle electronische keyboards?

Dan zit er waarschijnlijk een schakelaar op om hem om te zetten tussen normal-open en normal-closed. Ik heb zelf twee sustainpedalen (piano-type en zo'n schakelaar als die M-Audio) en beide hebben zo'n schakelaar.

Hmm, aan de hand van de CC's die je had gegeven ben ik er in geslaagd om op m'n edirol een knopje toe te wijzen aan CC 64 en nu kan ik met dat knopje de sustain togglen! Scheelt me weer € 30 :D

Dank!

Back