je eindresultaat opnemen

SpaceAgent202

Sinds 2001
okeej, je hebt een mixer en je hebt een geluidskaart...

het signaal dat de mixer over zijn main out naar buiten gooit, is te hard voor de geluidskaart om direct op te nemen,

even een indicatie.. op de mixer zijn alle lampjes nog netjes groen, en bij mn geluidskaart geeft de softwaremonitor net zo netjes zijn rode balkjes aan.
heeft iemand een idee hoe ik het signaal van mijn mixer een beetje meer gematigd richting geluidskaart stuur>?

heb een optie maar weet niet of dit goed is,... namelijk.. men neme een onkyo cassettedeck, gooie het signaal van de mixer in de rec in van het cassettedeck, zet het apparaatje op opname stand, en regel met de knopjes het volume zodanig bij dat de geluidskaart geen rood meer meegeeft... optie?

heb je nergens in het bedieningspaneel van je geluidskaart zo'n knopje waarmee je tussen +4 dBu/-10 dBV kan schakelen?
lag bij m'n ews24/96 ook daar aan.

en dat met dat casettedeck is volgens mij niet echt een optie. zal denk ik je geluidskwaliteit niet echt ten goede komen. 'k zou zeggen probeer het en je komt er achter...

mjah ik zoek ook dat +4 / -10 knopje.. maar weet niet of dat op mijn audiophile te vinden is... :(

op mn compressor zit het dan weer wel, mijn mixer werkt op +4dBV

Laatst gewijzigd:
zoek zoek zoek op internet en handleiding..
mijn audiophile2496 heeft geen -10/+4 knopje... groter broertje 1010 heeft dat wel... heb ik dat!

in het control panel zit een optie:

consumer
-10dBV

op de kaart zelf geen dipswitches of jumpertjes

ik gebruik de subout om alles mee op te nemen.. kan je via de subschuifies precies instellen hoe hard het moet.. 8)

Origineel geplaatst door krz
ik gebruik de subout om alles mee op te nemen.. kan je via de subschuifies precies instellen hoe hard het moet.. 8)
ik heb geen subout die ik daar even voor kan gebruiken... en als ik die er dan wel voor gebruik... dan kan ik door mijn versterker weer niet horen wat ik opneem...

om alles eventjes wat zachter te zetten is op zich het probleem niet... alleen dan mag mn mixers uitgang niet harder dan 0 dB... mijn groene gebied komt tot +4dB... dus dat is jammer van de signaalsterkte.. :( bij gebruik van een subout is dat hetzelfde verhaal

misschien een weerstandje ertussen of is dat ook geen optie ?

ik wil mijn mixer harder gooien uiteindelijk dan dat ie nu staat..

okee ik weet weer wat meer

professioneel signaal niveau opereert op +4dBu
semi-professioneel signaal niveau is -10dBV, ook wel bekend als line-niveau.

het verschil tussen deze twee standaards bedraagt 11.8dB.

kortom hieruit begrijp ik dat ik een gedeelte van mijn kwalitatief zeer goede signaal verlies door het naar een apparaat (geluidskaart) te sturen dat maar laten we zeggen de helft van dat signaal aankan ??

er zijn convertors te krijgen om te converteren tussen semi-pro en pro signaalniveau maar deze kosten alweer snel 100 euro.

ik kan mijn mixer minder hard uit laten sturen en zo 11.8dB van mijn signaal afknagen.. maarrr dit vind ik wel zonde !

iemand een oplossing hoe ik dit kan veranderen?

Dag Roel ...

Sorry ... maar ik snap jou probleem niet ??

Gewoon zo hard als mogelijk opnemen .... en staat ie te hard dan zet je um zachter. Simpel toch .... of zie ik iets over het hoofd ??

Groetjes Glenn

Origineel geplaatst door glennplumber
Dag Roel ...

Sorry ... maar ik snap jou probleem niet ??

Gewoon zo hard als mogelijk opnemen .... en staat ie te hard dan zet je um zachter. Simpel toch .... of zie ik iets over het hoofd ??

Groetjes Glenn

de ingang van mijn geluidskaart kan maar de helft van de uitgang van mijn mixer aan want dan gaat ie al oversturen..
dat is het verschil van 12db extra signaalsterkte waarmee mijn mixer werkt. kortom ik kan in die situatie niet *zo hard mogelijk* opnemen omdat de fader van mijn mixer altijd veel lager staat dan het nivo waar ik eigenlijk op mix. en professioneel nivo signaal is weer beter van kwaliteit (harder ten opzichte van oneindig) dus heb je ook relatief minder ruis en dergelijke.

heb ondertussen even gedacht en al een oplossing gesoldeerd...:) de uitgang van mijn compressor/limiter (is tevens insert op mijn main bus) hangt nu rechtstreeks aan de ingang van mijn geluidskaart. het niveau kan nu op de compressor worden bepaald. de main faders van mijn mixer komen als het ware na mijn compressor, dus kan mn fader helemaal opengooien want het signaal gaat alleen nog maar naar mn versterker in plaats van versterker en geluidskaart.

lang verhaal :) beetje te begrijpen?

Ik had het zelfde probleem met mijn Marc 8 MIDI / Siena kaart, maar daar zit in de driver een mixer waarmee ik hem zachter kan zetten, en dat werkt goed.

bij mijn software driver zit een control panel. deze geeft netjes aan wanneer de ingang verzadigd is.... daarboventreed distorition en digitale clipping op. maximale nivo (rood) is 0db.
mijn mixer geeft dan een uitgangssignaal van -8 aan.

mijn mixer komt in zijn groene gebied al met +4binnen, geel +8 dat scheelt nogal

Laatst gewijzigd:
Net wat Glenn zegt, dan zet je het zachter Roel, volgens mij denk je veel te moeilijk... of leg het goed uit.. :P

Zit er ook geen gedeelte in de software waarbij je het volume van de lijningang kan bepalen.

Ik vind overigens wel dat je signaal dan erg hard binnenkomt, je weet zeker dat dit de
lijn is?

(ik stel liever een domme vraag,waarmee ik mischien help dan er
vanuit te gaan dat het goed zit.)

het valt niet zachter te zetten.
ik heb een control panel. daarin staat continu een monitor voor het uitgangs en ingangsniveau.
balkje loopt van groen naar geel naar rood.
ingangsmonitor:
groen -72 tot -12
geel -12 tot -4
rood -4 tot 0
(waardes zijn misschien niethelemaal correct)

heb geen mogelijkheden zoals bij een mooie soundblaster mixer om de gain of sterkte van het signaal te veranderen. met de monitor geeft hij gewoon aan wanneer het ingaande signaal digitale clipping veroorzaakt. en dat kan je afmeten aan het eerder genoemde groen, geel, rode balkje.

rood is te hard, geel is aanbevolen opnameniveau.

kortom ik stuur een signaal naar binnen dat er netjes voor zorgt dat de ingangsmonitor in het "gele gebied" weergeeft.

nadat het eenmaal voldoende sterk is binnengekomen, kan ik natuurlijk met volumeregeling het signaal altijd nog verzwakken.

samengevat:
het binnenkomende signaal veroorzaakt boven een bepaald niveau distortion of clipping.
dit binnenkomst niveau wordt grafisch weergegeven op een level-meter.
de volumecontrols van de kaart gebruik je om het eenmaal binnengekomen signaal te verzwakken.

Op m'n spirit mixer had ik een volumepot voor de main mix. (Wordt dat niet vaak control room uit genoemd?)

Ik stelde dan m'n main mix op +4 db en dan stelde ik met deze volume de hoeveelheid die naar m'n geluidskaart werd gestuurd.

Mischien dat je naar je mixer moet kijken voor een oplossing ipv je geluidskaart?

ik heb geen CR out op mijn mixer. anders had ik dat wel geregeld :) heb nu een compressor als main insert; de uitgang van de compressor gaat tevens direct naar geluidskaart-in. en de bus waar die insert op zit hangt meteen aan mijn master fader. dus als ik mijn compressor netjes instel, krijgt mijn geluidskaart precies het goede niveau binnen, en kan ik mijn master op mijn mixer ook nog helemaal open gooien zodat de clipping ledjes op de mixer zelf precies niet branden...
dan is het toch precies goed? :)

lijkt me wel.
Heb je nu die mackie? Ik ben voor Behringer gegaan...;)

Back