Electribe ER1 MKII of ES1 MKII

FadedFrequency

Nieuwkomer
Heej gasten, ik zit al een tijdje met de volgende vraag.. voor mijn electronica/dance/alternative project ben ik al een tijdje op zoek naar een geinige drumcomputer/beatbox/sampler/alleskunner...

ik heb een gelimiteerd budget en nu viel mijn oog op de Korg Electribe ER1 MKII, voor de prijs zou ik 'm zo meenemen, maar bijna meteen daarna zag ik de Korg Electribe ES1 MKII, een sampler dus..

Ik wil 'm voornamelijk gebruiken om drum/percussie partijen in te programeren en live als backing track te laten spelen terwijl ik zelf een ander instrument neem, maar een sample mogelijkheid lijkt me ook wel erg cool, alsmede de SmartMedia Card en het daarbij behorende importeren van samples..

Mijn vraag luidt dus ook: Kan een Electribe ES1 MKII ook een lekkere drumbeat produceren? of is dat alleen voorbehouden aan de ER 1? Op de websites van korg kom ik er niet uit, de ER1 noemen ze een rhytm synthesizer en de ES1 noemen ze een rhytm production sampler..

Kan de ES1 voor die paar tientjes meer net zo goed een beat neerleggen als de ER1? of moet ik ze allebei kopen?

Graag advies..

alvast bedankt..

Drums uit een Electribe S? Je bedoelt... zoiets?

Qua drumsequencer verschillen de R en de S niet. Alleen de brongeluiden zijn anders, de R is een drumsynth, de S gebruikt inplaats daarvan samples.
De geluiden uit de R zijn leuk, typisch Korg ook, maar enigzins beperkt.
De samples die je in de S stopt zijn niet van topkwaliteit (32 khz) maar dat boeit niet zo.

Ik heb ze allebei gehad, en ik heb de meeste lol met een S. Voor die paar tientjes verschil zou ik het wel weten.

Naar ik begreep zijn de ES'en min of meer op bij Feedback.
Er stond nog wel een stapeltje, maar daar was iets mee qua adapters (UK adapters ofzo).
Vooraf even bellen, zou ik zeggen!

Verder, zodra je een ES hebt, direct een 64MB Smartmedia kaart erbij bestellen, zolang het nog kan.
Zie hiervoor de smartmedia thread op dit forum.

Er kan gewoon een boerekool 9 volt multi adapter op van 5 euro.

De ES is imo inderdaad de meest intressante optie. Maar de ER is ook leuk.
Ik heb de ER welgeteld 3 dagen gehad, een paar tracks mee gemaakt en toen was ik erop uitgekeken en heb hem verkocht of geruild ofzo...maar als ik nu die tracks terug hoor denk ik toch oei dat ding klinkt best wel goed in al zijn simpelheid. Als iemand nog een ER'tje weg doet ;)....

Wat een hulp mensen! bedankt, veel fora zouden hier nog een puntje aan kunnen zuigen!

Ik had al gemerkt dat SmartMedia schaars is, maar ik geloof dat bij mediamarkt utrecht nog een hele stapel kaarten in het rek hangt, dus daar ga ik ook maar ff langs..

en feedback zou ik sowieso altijd even bellen want sommige producten zijn gebonden aan de winkels, utrecht, apeldoorn rotterdam of eindhoven..

Bedankt voor de snelle replies!:halleluja

Re: Electribe ER1 MKII of ES1 MKII

Mijn vraag luidt dus ook: Kan een Electribe ES1 MKII ook een lekkere drumbeat produceren?
Ja, alle klanken die je met de ER zou kunnen maken zou je ook kunnen samplen en afspelen met de ES, plus nog eens alle klanken die de ER niet voort kan brenegen.

ES1 voor die paar tientjes meer net zo goed een beat neerleggen als de ER1? of moet ik ze allebei kopen?
Beiden! Maar als ik er een zou mogen kopen (met specifiek jouw doel voor ogen) zou ik de sampler kopen en niet de drumsynth. De ER is een harstikke leuk ding, maar heeft (ondanks alle grappige en gafe dingen die je er mee kan doen) een redelijk beperkt en specifiek geluid; op den duur gaat alles dan toch een beetje op elkaar lijken. De ER is vooral een tof instrument voor 'erbij', voor net die specifiekje bliepjes of effectjes of om net snel en gemakkelijk een ritme te klussen, maar ik zou hem nooit aanraden als volledige drumsectie.

Een sampler (zelfs een beperkte) met een sequencer (zelfs een beperkte) is qua klankpalet altijd veelzijdiger. Dus koop eerst de ES en als dat naar meer smaakt, breidt dan gerust uit met andere tribes.

Bedankt bazziman, ik heb het apparaat alleen nodig voor een kleine backingtrack en wat leuke dingetjes, hoofdzakelijk op het podium en misschien in de studio, want daar staat ook al een pc met reason..

Het is hoofdzakelijk voor erbij dus:)

De smartcard is niet perse nodig want hij houdt de samples ook vast in zijn interne geheugen, natuurlijk is het wel leuk als het interne geheugen vol is om wat weg te schrijven...maar je kunt iets van 90 seconden mono bewaren interen, daar ben je wel even zoet mee.

Ik weet niet of dit kan maar kun je de samples ook via MIDI dumpen???

Ja maar, ja maar.... die kaart heb je dus wel nodig als je samples wilt importeren.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die wannabe drum'nbass samples die er standaard in zitten wil gebruiken, dus.
Bij mij zit-ie lekker tot aan de nok vol met vintage drumbakkies... DR55, DR110, Linn, CR78, 808, 909, KPR77, Casio VL1, you name it... even wat werk om alles te importeren, maar dan heb je ook wat!

Er zijn geloof ik geen editors die via sysex de samples kunnen importeren/exporteren, geen idee ook of de sysex het uberhaupt kan. Maar samples dumpen over midi (tientallen megabytes) is echt niet tof, dat gaat gewoon veel sneller via zo'n cardreader.
En voor het exporteren en importeren van samples en kits heeft forumlid BURP een heel handig tooltje geschreven, zodat je nog kunt bijhouden wat-wat is.

die kaart is wel een must have ja,

ik zag trouwens op internet voor 10 euro een SmartMedia Adapter, kun je een SD kaartje in drukken en dan heb je een SmartMedia.. zal wel niet werken op de meeste apparaten.. maar toch... ik zag 'm:)

Bedankt voor al jullie info en snelle antwoorden, heb vandaag de S1MKII gehaald en ik ben er nu al weg van! lekker kloten en de sound vind ik ook best, (ben niet zo veeleisend) SmartMedia Kaart gekocht via marktplaats voor 25 euro.. via de link op marktplaats die in de Smartmedia Thread staat..

Bedankt!:okdan:

Ja maar, ja maar.... die kaart heb je dus wel nodig als je samples wilt importeren.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die wannabe drum'nbass samples die er standaard in zitten wil gebruiken, dus

Samples importeren??? er zit toch een sample audio input op. Ik heb mijn 808 er gewoon op gezet en alles gesampled en dingetjes met een microfoon etc. Je kunt toch ook gewoon audio sample CD's afspelen en dan samplen via die input.........samples importeren das voor luie donders ech nie ghetttttooo...sjongjejongejojgne :D

Het duurde trouwens wel erg lang om al die kut preset samples te deleten :D

Origineel geplaatst door smackos
...sjongjejongejojgne :D

Het duurde trouwens wel erg lang om al die kut preset samples te deleten :D

Daar heb je lege ES files voor die je kan downloaden ...sjongjejongejojgne :D
Maar die gaan niet door de audio input ;)

Back