Formule automatisch begeleiding

gevik

Ingeburgerd
Weten jullie hoe de meeste keyboards die begeleiding hebben een bepaalde akkoord (bv Cm7) naar een andere akkoord (bv Am7) kunnen transposen? Is daar een apparte formule voor? Behalve intervallen tellen en zo natuurlijk

Ik heb gemerkt dat bij Yamaha als je een Cm7 pakt, het 7 (added seven) een octaaf lager wordt gespeeld. Bij Korg is dat niet het geval. Ook het geval dat bij Yamaha keyboards, wanneer je een C akkoord programeert (C-E-G), tijdens het spelen wordt er soms de eerste inversie van dat akkoord gespeeld. Deze heb ik gemerkt toen ik met PC een MIDI file aan het bewerken was die met een Yamaha keyboard was gemaakt!

Any ideas?

Bij korg's durf ik het niet zeker te zeggen ,maar ik weet wel dat de luxere yamaha's volledig te programmeeren zijn qua begeleiding funkties.
Naast mijn synths heb ik er altijd een keyboard bij gehad,puur vanwege ff snel een begeleiding maken.
Ik had zelfs nog overwogen een tyros te halen,maar ben achteraf toch blij dat ik mijn psr9000 heb gehouden.
Ik heb in de loop der tijd al tal van keyboards getest,maar in mijn ogen steekt de 9000 er nog steeds met kop en schouders bovenuit.

Wat ik vaak doe is de midi out A/B aansluiten op de synths en dan pas de begeleiding maken.
Dit werkt goed voor bijvoorbeeld nummers van kitaro die veel arpreggio's bevatten en continu wisselen van transpose.
Silk-road stond binnen een half uurtje volledig onder mijn linkerhand,vrij om alle kanten op te sturen.
Het vergt wel enige studie om er snel mee overweg te kunnen,maar ik probeer dan ook het onderste uit de kan te halen.

Ik weet natuurlijk niet welk keyboard je hebt,maar als die funktie er niet op zit dan transporteer je toch gewoon het klavier?
Of denk ik nu te simpel?

:okdan:

Wel gaaf trouwens dat ik niet de enige ben hier die naast synths ook nog een keyboard gebruikt.

gehehe ik heb er ook een !!!!! :halleluja

ik heb een PSR-3000

volgens mij als je Style creator hebt ( zit op een aantal PSR's waaronder psr 1500/3000 Tyros 1 Tyros2 psr S500 dacht ik ook en de 9000)
kun je de styles aanpassen via die functie je kan volgens mij dan bijvoorbeeld de baslijn van de style aanpassen

ik gebruik dit niet dus ik zou het niet echt weten

Gr JD

Back