Urei 1176 clone

Toon

Ursa Major
http://gyraf.dk/gyraf2/gy_pd/1176/1176.htm

Deze mensen maken clones van retro stuff als Pulteq eq's, Fairchild 670 en de Urei 1176. Enkele van deze projecten zijn beschikbaar voor de DIY ( de volledige PCB!!) of je kan ze voor veel geld (de 1176 voor 2000€) bij hen kopen.

Wie heeft er hier een apparaat om PCB's te maken '8P'

Wow!

Wow!

Misschien iets als je kennissen hebt die werken als natuurkunde leraar of zo... leuk klasseprojectje en dan mee naar huis nemen ;)

Kijk eens in je omgeving of er een gemotiveerde lts-er of mts-er elektro rondhobbelt,
daar is vast wat mee te regelen.

Als ik de tijd heb ga ik ze nog eens zelf proberen te maken. Dit is misschien een tip voor de mensen die ook geïnteresseerd zijn. Neem je vriendin/moeder haar gelaatsbruiner en leg hier een stuk glas op ( vorige keer had ik plastic genomen en dat werkte niet echt ), een fotogevoelige printplaat en plastic copietje van het schema/PCB en voila,de printplaat 2min belichten en af-etsen in een bad met kopertrichloride oplossing. Met een kolomboortje gaatjes boren en de componenten erop solderen.

Ben elektrotechnisch onderlegd (elektrotechnisch ingenieur) en heb wel animo voor zo'n project. Die PCB's kun je ook laten etsen door een handig persoon of via via. Maar wat ik me afvraag is of de componenten bij elkaar niet schrikbarend duur zijn. (eer je al die speciale zooi bij elkaar hebt kun je zo maar een paar honderd pleuro's verder zijn)
Da's kwestie van de componenten bij elkaar in een lijst zetten en online catalogi checken.
Als je ze dan met een groepje kunt kopen en elkaar helpen met bouwen zou dat gaaf zijn. Dan heb ik er zeker wel zin in.

Ik vind een paar honders euro's nog niet duur. Heb alleen totaal geen ervaring met het bouwen van zulke soort dingen, anders zou ik zeker meedoen.

Dat etsen is zo te regelen, bij m'n ouwe werkgever staat een erstbak.. zo gepiept.. ik heb er ook wel interesse in. Zijn die componenten makkelijk te regelen? Of word dat een echt zoekwerk?

Tsja etsen is te doen. Dan nog die gaten in de PCB boren en die kisten in elkaar nico'en. Heb je dus allerlei tools nodig en best wel veel tijd.

Maar even de lijst doorgewerkt en een enkele component kost 10$ en de transistoren zijn ook redelijk duur. Dus als je op een grof geschatte 100€ aan alleen al de componenten uit komt sta ik niet gek te kijken.

Gaten boren is ook zo gepiept... tres simple.. maar net wat je zegt, die kast nico'en is lastiger. Zijn er geen kant en klare 19" bakjes op de markt? Dan word ie ook iets netter..
En 100Euro's aan componenten valt ook nog wel mee.. dus mensen verenig u !

kan je als kast niet een case gebruiken die voor servers gebruikt wordt? Zal je wel moeten zoeken naar een waar helemaal geen voeding en dergelijke inzit.

Kijk, da's nou een echte Nico! Zelfs het frezen van de letters in het frontpaneel doet ie allemaal zelf. Al dat gereedschap bijelkaar kost wel een paar centen, maar het resultaat mag er zijn. Respect! :halleluja

Ik heb denk ik wel een rack kunnen vinden, plaatje is een beetje klein.

19'' ombouw a la 30flippo's

Ik ben wel benieuwd wat de prijs van alle componenten is, mischien is het idd
intressant om te kijken of we hier en daar wat oplossingen kunnen vinden voor
belichting en etsen van de prints en dan weten wat het in totaal ongeveer
gaat kosten voor de geintresseerden.

Je hebt toch Schäffer Gerätebau in Duitsland.. die bouwen ook de frontjes voor de MOTM Modulars.. en hebben als ik het goed heb ook die frontplaat voor Twin-X's Oakley TB3030 gedaan..

Origineel geplaatst door 20hz
Ik heb denk ik wel een rack kunnen vinden, plaatje is een beetje klein.

19'' ombouw a la 30flippo's
.

SAP, SAP, SAAAAAAAAP, IK KAN GEEN SAP MEER ZIEN ! AAARGH !!!! Word ik er hier ook al mee geconfronteerd, proberen jullie me gek te maken ofzo? :stupid =(

:P

Als je voor €100,- (of doe 's gek: €200,-) aan componenten 'n 1176 in elkaar kan draaien dan wil ik er ook wel 6. Ik wil 'm ook wel zelf in elkaar bakken als iemand die pcb's kan regelen. En zo'n 19" ombouw kan je ook bij elke electronicazaak kopen voor weinig. Daar zal het allemaal niet aan liggen.

Maar wees ff realistisch. Als het zo makkelijk was om 'n 1176 kloon te bouwen, waarom kost die kloon van Purple Audio dan $2000,-?

Met het hele forum kunnen we makkelijk wat doekoe lappen zodat het interessant wordt om die pcb's te laten maken etc. Als we dan voor 200 pleuro de man 'n 1176 thuis hebben staan dan lach ik me kapot. Maar mijn gok is dat er componenten in dat ding moeten die gewoon NIET meer te krijgen zijn.

Mmmm

Mmmm

Voor een euro of 200 + kast zo'n compressor is natuurlijk nog steeds te gek. Heeft er iemand ook mogelijkheden om een mooie frontplaat te bakken?

Grtz,
Jeroen

Zou best wel leuk zijn om met enkele van dit forum eraan te beginnen. Heb ergens eens een prijs tegengekomen van 500€ voor zo'n 1176 aan componenten en ander materiaal. Misschien heeft die Steve ( de kerel van die site die die clone al gebouwd heeft ) nog die schaeffer layout liggen. Ik ga hem eens mailen om te vragen wat alles in totaal gekost heeft.

Tsja, €500,- zou nog steeds 'n koopje zijn. Maar dan wordt het eerder echt 'n serieuze uitgave dan 'n grappig probeerseltje. Ik bedoel, voor dat geld zijn er hele goeie compressors op de markt, en de meerwaarde van 'n 1176 is misschien wat misplaatst in mijn setup. Maar als je altijd al 'n 1176 had willen hebben... Go for it!

Back