Korg ms 20 versus Minimoog

fabrizio

Ingeburgerd
"As for its sounds, the KORG MS-20 sounds great! It makes a great alternative for Minimoog-seekers. The MS-20 is great for just about any type of analog synth sound you could want!"

is een uitspraak op vintagesynth.com. als absolute beginner vraag ik aan jullie, de kenners, in hoeverre ik erop mag rekenen dat deze uitspraak klopt. is de ms-20 een waardig alternatief voor een minimoog?

f

zeker geen alternatief de een is de een, de ander is de ander, en ze klinken ook echt niet het zelfde je moet ze maar gaan luisteren.

om nog even toe tevoegen
Korg ms-20 = 2 Oscillators
Moog minimoog = 3 Oscillators.

vertellen is niet de moeite waard.zelf loisteren wel.

Laatst gewijzigd:
Zoals dr. DRe al zegt zijn het echt twee verschillende synths. Behalve het verschil in oscillators zijn ook de filters niet te vergelijken (MS-20 heeft behalve een low pass filter ook nog een highpass met resonantie, en de filterkarakteristiek is totaal anders dan van een Minimoog). De envelopes gedragen zich ook nog eens heel anders (waarbij de attack van de Minimoog veel sneller is) en de MS-20 is semi modulair, wat de Minimoog niet is.

Enne....ook niet onbelangrijk: een Minimoog is meer dan twee keer zo duur :)

Zelf heb ik alleen een MS-20 en ik vind het een hele fijne synthesizer in ieder geval, met plenty mogelijkheden en een klank waar ik weg van ben!

Re: Korg ms 20 versus Minimoog

Origineel geplaatst door fabrizio
is de ms-20 een waardig alternatief voor een minimoog?

f

Nee, da's appels met peren vergelijken. Ze hebben allebei een steeltje, maar daar gaat het niet om. Allebei lekker maar totaal verschilend.

Origineel geplaatst door dr.DRé
om nog even toe tevoegen
Korg ms-20 = 2 Oscillators
Moog minimoog = 3 Oscillators.

Wat weinig wil zeggen, ik gebruik bij de mini vaak ook maar 2 oscilators en gebruik de derde als lfo, het is de klank van de oscilator en de filter die het hem doen. Bij de MS20 haal ik heerlijk ranzige dingen eruit en soms ook hele dikke bassen of leads, die me dan wel weer doen denken aan de mini. Maar alle synths hebben wel raakvlakken. Dus is een beetje een belachelijke stelling op vintagesynths. Viel me ook al op eerder.

appel vs peer

De Sequential Circuits Pro One is een van de analoge synths die dicht bij het geluid van de Minimoog komt.

Phochos:D

ok, bedankt! zulke quotes zijn dus erg misleidend voor newbies als ik.
heb overigens een ms20 op het oog. die man vraagt er 850 voor. is dat een okay prijs?

f

Dat zal de prijs nu wel zijn, 600 lijkt me een degelijkere prijs 850 is misschien iets te duur en dan moet die wel heel erg mint zijn.

En inderdaad de MS20 en Minimoog zijn lichtjaren van elkaar verwijderd. Als je een dikke bass uit een MS20 kan halen dan ben je heel wat :D

De Sequential Circuits Pro One is een van de analoge synths die dicht bij het geluid van de Minimoog komt.
Phochos

Dat staat in dat Vintage synths boek, goed boek maar zo een Pro One klinkt ook heel anders en ik zou zelfs zeggen dat er een hoop andere synths zijn die eerder in de buurt komen...
(Andere Moogs b.v.)

Wat weinig wil zeggen, ik gebruik bij de mini vaak ook maar 2 oscilators en gebruik de derde als lfo, het is de klank van de oscilator en de filter die het hem doen.

Een van de typische Minimoog geluiden is de "monochord" lead (3 onstemmede oscs zodat het een akkoord wordt die je mono kan spelen), bij de mini is dat zeker een ding wat hem bijzonder maakt.

ok, bedankt! zulke quotes zijn dus erg misleidend voor newbies als ik.
heb overigens een ms20 op het oog. die man vraagt er 850 voor. is dat een okay prijs?

f

Voor 850 moet de MS-20 wel helemaal in een perfecte staat verkeren en mag er dus echt niets aan mankeren; dan is het nog schappelijk. Meer moet je er ook echt niet voor betalen als je het mij vraagt.

Voor een model met gemiddelde sporen van gebruik is 750-800 volgens mij normaal.

Origineel geplaatst door smackos
Dat zal de prijs nu wel zijn, 600 lijkt me een degelijkere prijs 850 is misschien iets te duur en dan moet die wel heel erg mint zijn.

En inderdaad de MS20 en Minimoog zijn lichtjaren van elkaar verwijderd. Als je een dikke bass uit een MS20 kan halen dan ben je heel wat :D

Dat staat in dat Vintage synths boek, goed boek maar zo een Pro One klinkt ook heel anders en ik zou zelfs zeggen dat er een hoop andere synths zijn die eerder in de buurt komen...
(Andere Moogs b.v.)

Een van de typische Minimoog geluiden is de "monochord" lead (3 onstemmede oscs zodat het een akkoord wordt die je mono kan spelen), bij de mini is dat zeker een ding wat hem bijzonder maakt.

Ik heb hem destijds ook in het echt gehoord en wat eruit kwam klonk toch redelijk dichtbij het geluid van een minimoog die er toen naast stond.

Phochos:D

Ligt eraan wat je een dikke bass vind, maar ik heb er wel wat vette bassen uit horen rollen. Hoewel dat dus wel veel makkelijker gaat op een Mini inderdaad. Een losse osc apart klinkt gewoon 'vet'.

(Andere Moogs b.v.)

Zoals de Source jah, en het ligt eraan wat je ermee wilt, maar ik vind de Micro Moog ook erg leuk.

Coole sound jah, vrij uniek

"je zit natuurlijk weer op een relletje te wachten" :D diepe bassen komen makelijk uit een ms-20 :duivels: maar je moet deze analoge sound wel loik vinden. je wil hem wel / je wil hem niet.

Ik ben bang dat deze thread heel lang gaat duren. maar de uit eindelijke conclusie blijft het zelfde, 2 hele leuke bakken die aan mekaar gewaagd zijn. waar de ms20 qwa prijs klassen toch leuker is voor beginners. mini is meer voor patsers. alleen als je minimalistische dingen gaat maken, en de mini niet ergens achter af zet inde mix idd ie aan te raden.

Laatst gewijzigd:
Misschien moet 'dik'als 'punch' gelezen worden. Er komen wel lage freqs uit de MS20 maar niet echt een stomp in de maag.

Iedereen heeft wel air moon safarie in de kast staan. daar hoor je ze alle twee.

Re: Korg ms 20 versus Minimoog

"As for its sounds, the KORG MS-20 sounds great! It makes a great alternative for Minimoog-seekers. The MS-20 is great for just about any type of analog synth sound you could want!"

is een uitspraak op vintagesynth.com. als absolute beginner vraag ik aan jullie, de kenners, in hoeverre ik erop mag rekenen dat deze uitspraak klopt. is de ms-20 een waardig alternatief voor een minimoog?

f

Ze klinken allebei anders, dus als je echt het MiniMoog geluid wilt hebben heb je een MiniMoog nodig... of Arturia's uitstekende emulatie. De MS-20 is wat "scratchier" en vuiger dan de Moog, wat vooral ligtt aan de uiterst lineaire filters....

Origineel geplaatst door dr.DRé
Iedereen heeft wel air moon safarie in de kast staan. daar hoor je ze alle twee.

de vrolijke fransen vertellen er helaas niet bij welke je wanneer hoort!

k

je zit natuurlijk weer op een relletje te wachten" diepe bassen komen makelijk uit een ms-20 maar je moet deze analoge sound wel loik vinden. je wil hem wel / je wil hem niet.

Ja maar dan nog..laat eens wat horen....

dit is wel zo een beetje het maximaal dikste wat ik uit mijn MS20 kan halen (De bas is MS20 en dat zeikende geluid wat er later bijkomt ook, een typisch ms20 geluid)

De MS20 is de ielst klinkende synthesizer in mijn studio...de Minimoog de aller aller aller aller aller dikste/
Niet dat het verder wat uitmaakt want er zijn leuke dingen mee te doen met die ms20!

Back