vraagje over de 16 MIDI-kanalen op mijn E-MU Xboard 25

Mattie

Nieuwkomer
Ik kon zo snel niks vinden wat betreft mijn vraag, dus vandaar deze thread. Het volgende:

Ik kan op mijn Xboard kiezen uit 16 MIDI-kanalen. Hebben deze kanalen alleen nut als de verbinding tussen je PC en je controller via een MIDI-kabel is, of zouden deze kanalen ook bruikbaar moeten zijn als de controller aangesloten is via USB.

Bij voorbaat dank,

Mattie

gezocht op google

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=midi+kanalen+uitleg&btnG=Google+zoeken&meta=

Aandachtpunten bij deze setup:
MIDI werkt met 16 kanalen. Nu moeten we als we de setup goed willen laten werken deze 16 kanalen gaan verdelen over de 2 instrumenten. Zouden we dat niet doen, dan zullen beide apparaten op alle kanalen reageren. Soms is dat gewenst (stapelen van geluiden), maar meestal niet, en het is trouwens beter om het stapelen van geluiden op een andere manier te doen dan beide apparaten op hetzelfde kanaal laten reageren.
Elk instrument heeft een mogelijkheid om de kanalen in te stellen waarop hij moet reageren (in de Multi-mode). Bij deze setup kan je er bv aan denken om het keyboard op kanaal 1 t/m 8 te laten reageren en het soundmodule op kanaal 9 t/m 16.
Heb je een spoor wat je op beide instrumenten wilt afspelen (bijvoorbeeld fluit op de ene, viool op de andere) dan is het het beste om dit spoor te kopieeren, waarbij je dan een spoor (de fluit) laat afspelen op bv. kanaal 1 (keyboard) en het andere spoor (de viool) op bv. kanaal 12 (soundmodule).
Door je kanalen, na enig experimenteren om in jouw geval de beste combinatie te krijgen, op een vaste instelling te laten staan voorkom je later dat je bij elke song moet gaan nadenken welke kanalen op welk instrument je ook al weer gebruikte (is mij in het begin gebeurd dus; persoonlijke ervaring !!)

bron http://www.midipage.nl

Ok, maar dan zit ik met het volgende:

In Reason zit bovenaan in je rack een "MIDI In Device" waarmee je alle 16 kanalen kunt toewijzen aan een onderdeel in je rack. Nou doe ik dit (bijv. channel 1 = Subtractor Analog Synthesizer en channel 2 = Malstrom Graintable Synthesizer), maar als ik vervolgens het kanaal wijzig op mn MIDI-controller, heeft dit totaal geen effect. Ook geeft de "MIDI In Device" aan dat er geen MIDI-input is, terwijl ik wel gewoon spelen als ik een van de synthesizers selecteer en ook mijn controllers werken dan gewoon... doe ik iets fout, of haal ik twee dingen door elkaar?

werk je via midi kabel?

ff basis check

zit de midi out kabel van je pc op de midi in van de controller
en de midi in van je pc op de midi out van je controller ?

Sorry, ik was vergeten te vermelden dat ik alleen een USB kabel gebruik. Mijn laptop heeft ook geen MIDI-in of -out

Back