Alesis

fabrizio

Ingeburgerd
iemand enig idee waarom de ION niet meer wordt gemaakt? (hij leek me toch erg vlot over de toonbank te gaan?)
wordt er een opvolger verwacht?
iemand die graag een ION had gehad, kan die terecht bij de Micron?
wat mist de Micron t.o.v. de ION?

f

Volgens mij is de ION nog niet officieel uitgerangeerd. Het is alleen zo dat sinds de aangescherpte regels in de EU mbt. giftige stoffen in apparatuur (RoHS) veel ontwerpen en productieprocessen aangepast moeten worden. Grote kans dus dat ze de productie van de Ion stilgelegd hebben totdat dat gefikst is.

De Micron mist t.o.v. de Ion vooral een hoop knoppen. De Micron heeft twee sliders, een pitchwiel en drie toewijsbare controllers, in tegenstelling tot een knop voor bijna elke functie op de Ion. Wel heeft de Micron een ingebouwde effectprocessor, sequencer en ritmefunctie.

zozo!
ik zie in je sig dat jij een micron hebt. zou je'm aanraden als eerste synth?
f

het lijkt mij echt niet dat vanwege de RoHS de productie vand e ION stopgezet is.
ik heb van Alesis zelf vernomen dat de ION definitief uit productie is genomen.

Origineel geplaatst door crazyboris
deze lijkt mij ook wel kewl
http://www.clavia.se/nordelectro/

de micron heeft maar een 3 oct keyboard en de ion heeft nogal kleine toetsen

Appels en peren. De Nord Electro is een emulatie van toonwielorgels enzo, terwijl de Micron/ION een virtueel analoge synth is (voor een fractie van de prijs).

fabrizio: wat betreft Micron als eerste synth: ja en nee.

De voordelen: 1. Ik vind het ontbreken van alle knoppen voor het leren van synthese een voordeel. Je kunt namelijk niet lukraak wat knoppen draaien en hopen dat het goed klinkt. Het menu van de Micron is erg logisch ingedeeld, en het dwingt je stuk voor stuk je geluid op te bouwen. Je begint bij de oscillatoren, dan de filters, dan de envelopes, dan de modulaties etc. Het duurt dus wat langer, maar je krijgt wel heel goed door wat welke parameter precies doet. Als je het simpel houdt, heb je best snel goed resultaat.
2. De Micron is perfect geschikt als enige synth in je studio. Hij klinkt goed, en dankzij de ingebouwde sequencer en de drumfuncties kun je er hele nummers op componeren.

De nadelen: Het kost best wel wat tijd om de Micron onder de knie te krijgen. Het is een krachtig bakkie, maar alles zit verstopt achter een menu. Ook al weet je dus precies wat je wilt qua sound, duurt het een tijd voordat je het zo geprogrammeerd hebt. Ander nadeel is misschien de polyfonie (max. 8 voices) en het kleine keyboard. Gelukkig kan ik dat opvangen met de rest van m'n gear.

Als ik maar één apparaat mocht houden uit m'n setup, zou het de Micron zijn, puur omdat 'ie zo veelzijdig is en goed klinkt. Maar gelukkig is dat niet zo en mag ik mooi alles houden :W

Micron

Micron

Hoi,

Ik heb een tijdje terug de Micron gekocht als de eerste hardware synth in mijn studio. Ik heb er nooit spijt van gehad, maar ik hoef de basisprincipes van synthese niet meer te leren. Bovendien heb ik een complete layout van parameters in mijn bcr 2000 geprogrammeerd. Zonder die hands on control wordt het wat lastiger om de boel te programmeren, al dwingt het je wel na te denken bij wat je doet.

Het geluid vind ik overigens erg lekker en voor die prijs is er denk ik weinig wat bij de micron in de buurt komt. De microkorg en ks rack worden wat mij betreft een eind weg geblazen.

Groeten,

Merlin

Back