yamaha MG mixer overstuurt te snel

Grooveboy

Stamgast
Hoi forumlieden.

Heb niet zo lang geleden een yamaha MG 12/4fx gekocht, maar zodra ik de faders "tever"
openzet krijg ik overstuurt geluid terwijl het metertje niet in de peak komt (nieteens +1)

aangesloten zijn 4 synths die de mixer ingaan (nieteens de gain knop opengedraaid op mixer)
en via de :"C-R out" uitgang gaat het signaal mijn externe geluidskaart in (edirol ua-20) naar de mac.

het volumeknopje om het C-R volume te regelen staat ook nieteens tot de helft open en de EQ knopjes
staan allemaal in t midden! Please help, of zou deze mixer gewoon kapot zijn (vriend van me heeft ook
eentje die wel prima werkt)

Tips?

niemand?

Klinkt 't geluid ook overstuurd als je via hoofdtelefoon direct op de mixer afluistert?

Uhm... test test.... nope! geen of vrijwel geen distortion dan, dus t probleem zit 'm niet in de mixer?
Maar als ik hem rechtsreeks op mijn speakers aansluit heb ik nog distortion (dus geluidskaart lijkt me ok?)

Re: yamaha MG mixer overstuurt te snel

Origineel geplaatst door Grooveboy
... zodra ik de faders "te ver" openzet krijg ik overstuurt geluid terwijl het metertje niet in de peak komt (nieteens +1)
...

Heb je de synths aangesloten via de XLR of via de jack connectoren?
Jack is goed, maar XLR zal het geluid bij de bron al direkt versterken.

Als je alles op unity gain zet, dus op 0 dB en niet op + 10 heb je dan nog steeds vervorming?

Via Jacks en gain op 0 of op +10 ... beide vervorming.... heb ik de boel wel goed aangesloten?
verkeerde uitgang? ik snap er geen h*l meer van :S....

iemand die MG mixer ook heeft of soort gelijke problemen?!

Ik heb zelf een yamaha mg24/14fx en die is keihard bij de ingang.
Als ik een +4 dBu signaal binnen laat komen vanaf een geluidskaart
delta 1010 knalt de yamaha mg zowat uit elkaar.
Ik moet dan een pad knop gebruiken die 26 dB verzacht. Helaas is het
zo dat als ik dat gedaan heb dat het signaal ongeveer zo'n 10 dB te zacht
staat, dus moet ik de gainknoppen nog opdraaien, erg onhandig allemaal.
Het lijkt me dat een +4 dBu signaal meteen helemaal goed binnen moet
komen. Yamaha is hier erg ontwijkend over.

Maar nu het Grooveboy probleem.
1. Zet de synthesizer zelf op de nullijn op 0 dBu, zoek uit welk level dat is of
kies in ieder geval een 0 dBu signaal of +4 dBu.
2. Laat dat signaal binnenkomen in de mixer en zet de mixer helemaal neutraal,
dus zorg dat alle meters op de nullijn staan, zet de gainknoppen in beginsel
uit en zet de padknoppen, als die er zijn, aan of uitstaan afhankelijk van hoe
absurd hard het signaal is.
Zet alle eq uit en zet alle sends en groepen uit. Kortom zet werkelijk alles uit
behalve het kanaal waar de synth binnenkomt.
3. Zorg nu dat het signaal indicatielampje van het kanaal (groen) volledig brand
bij pieken.
4. Zorg dat meters van de mixer oplichten op de nullijn, maar niet harder.
5. Stop een hoofdtelefoon in de mixer en luister of het signaal vervormt.

Als het signaal dan vervormt is de mixer kapot.
Deze zelfde soort methode kan ook voor andere apparaten gebruikt worden.

Het ingangsniveau van een 24 bits geluidskaart is echter -14 dBFS.
Dat betekent een signaal niveau van +4 dBu is gelijk aan -14 dBFS.
Oftewel gemiddeld 0 dBu is gelijk aan gemiddeld -18 dBFS. (Althans in europa,
voor amerika gelden andere normen, ik heb het pas uitgezocht en je word er
helemaal gek van)

Nou, misschien dat je hier wat aan had.

Re: yamaha MG mixer overstuurt te snel

Origineel geplaatst door Grooveboy
Hoi forumlieden.

Heb niet zo lang geleden een yamaha MG 12/4fx gekocht, maar zodra ik de faders "tever"
openzet krijg ik overstuurt geluid terwijl het metertje niet in de peak komt (nieteens +1)

Al op PFL gedrukt om te kijken of je de inputs niet overstuurt? Als het metertje niet in het geel slaat ben je namelijk niet je output aan het oversturen.

grappig, ik heb juist t tegenover gestelde.. ik moet vaak de gains flink open draaien wil ik mn synths goed hoorbaar maken
eigenlijk meer dan me lief is, aangezien t altijd wat ruis of lichte distortion met zich mee brengt als je de gains redelijk ver open heb.. in veel gevallen staan mn gains op 12 tm 3 uur als ik met synths bezig ben op de MG volgens mij is dit ook niet echt normaal

3 uur is wel veel ja... Behalve voor een JV1010 misschien want die heeft een belachelijk zachte output.

Back