Bestaan snelle chord sequencers nog?

Ramirez

Ouwe rot
Mischien dat degene die ooit een yamaha psr400/500 hebben gehad dit herkennen.

Hier zat namelijk een hele mooie funktie in,om razendsnel melodie's te maken.

5 sporen speel je stuk voor stuk looped in(1,2,3,of 4 maten lang). Simpelweg met een metronoom injammen.
De quantisering deed de rest.
De automatische begeleiding paste (behalve het drumspoor uiteraard)alles aan wanneer je akkoorden speelt.
Daarnaast kon je de sequence copieren naar 4 zones en muten.

Deze simpele maar uitgekiende funktie maakte het mogelijk binnen 5 min een complete autom begeleiding in elkaar te zetten.
Je inspiratie ging dus niet snel verloren.
Ik vond het in ieder geval een superfunktie om melodies te verzinnen,en naderhand met synths en dergelijke alles uit te werken.Zie het maar als een soort kladblok.

Ik heb hier toendertijd zodanig veel gebruik van gemaakt dat ie kompleet overleden is.

Voor degene die dit herkennen:zijn er nog meer yamaha keyboards die precies deze funktie aan boord hadden?
Of bestaan er hardware sequencers of dergelijke apparaten die dit ook hebben?

Wel heb ik een psr9000 die dit ook kan ,maar wat toch te veel tijd in beslag neemt door de menu's.
Ik heb er zelfs aan zitten denken gewoon weer zo'n 400 erbij te halen voor een prikkie.
Maar ja.. als er ook andere dingen op de markt zijn met deze funktie,dan is dat het overwegen waard.

In ieder gaval bedankt.

In cubase sx zit geloof ik zo'n chord find midi plug in,, nog nooit gebruikt, maar schijnt wel aardig te zijn voor standaard werk (geen jazz dus)

Whoohoo te gek joh! Zo deed ik het lang geleden ook toen ik nog geen synthmoney had.
De combinatie normal en bridge maakte het ook wel relaxed. Die sequencer die erin zat was ook wel gaaf. Heel basic maar goed te gebruiken.

Verder heb ik geen idee of er soft / hardware voor is. Qua hardware misschien de QY700 van yamaha.

Gewoon cool dat ik iemand tegenkom die ook zo gewerkt heeft :D

-C-

Bedankt voor de reacties.
Ik had er mischien iets duidelijker bij moeten vermelden dat het om hardware gaat.
Ik heb namelijk geen pc in mijn hokje.

@c738
Goeie opmerking die qy700.
Dit was een paar jaar geleden ook mijn eerste gedachtegang.
Ik heb deze namelijk al gehad.
Teleurstellend weer weg gedaan vanwege het rare menu structuur en de interne clock die een eigen leven had.
FF snel een chord maken was er dus niet bij.

Is het echt zo lastig voor een fabrikant een apparaat te maken met een interne clock die gewoon strak loopt?
Ik heb hier al bij de mc505,qy700,en de qy10 gezeik mee gehad.
Opzich niet zo'n probleem.Je kunt hem ook laten sturen.
Maar als dit je enige clock is ben je echt genaaid.Het is toch elke keer een hoop centjes.

Ik ga eens op de yamaha site kijken of er nog meer keyboards of modules zijn die deze sequencer hebben.

U hoort nog.:)

Ik heb inmiddels alle oude yamaha en roland folders uitgespit die ik nog kon vinden.
En dat zijn er veel,geloof me.

Hier en daar nog wat handleidingen gedownload,Maar ik vrees dat ze dit simpele maar geniale truukje enkel in de 400/500 hebben toegepast.
De andere zijn of te omslachtig(indirecte bediening) of hebben te weinig variations.(enkel A/B).
Wat ik tot zover uit de handleiding kon begrijpen,is dat de psr 6700 (topmodel 91') tot nu toe het dichst in de buurt komt.(en ook momenteel buiten mijn budget valt).

Erg jammer dat ze deze muzikale arrange funktie niet in hardware sequencers hebben toegepast.

Eindelijk heb ik duidelijkheid.
Na een lange zoektocht heb ik extra berichten en handleidingen gevonden.
Wel in het duits en engels maar goed.

Al die tijd heeft het andwoord vlak onder mijn neus gestaan.en ik wist het gewoon niet!!!!
Dit mede door de extreem beperkte handleiding die erbij zit.(ongeveer 40% van zijn kunnen).

Nooit geweten dat een psr9000 zo ver kon gaan.
Ik kijk er nu ook heel anders tegen aan.

Naar mijn mening een van de beste workstation/keyboards ooit gebouwd,met de slechtste handleiding.

Je kunt binnen 15 min een complete begeleiding programmeren.
Simpelweg korte loopjes drums,bass,chord,samples,voices enz real/step time opnemen ,copyeren naar 16!! sekties.
De sekties kun je programmeren met mutes/volume variaties/enz enz.
De begeleiding is klaar.
Speel het nummer,laat de chord meegaan en alles wordt opgenomen in de sequencer real/step time.
De midi out/in a/b gaat naar de m'n synths/drumcomp en tweaken maar,terwijl de psr het nummer blijft herhalen.

Misschien is het een beetje een rare manier van werken,maar de uitgebreide programmeerbare chord met de 16 copyeerbare sekties maken dit apparaat toch een van de nuttigste die ik nu heb staan.
De interne geluiden zijn ook goed te gebruiken en te veranderen.

De inspiratie wordt nu razendsnel omgezet in muziek.
En dat is wat ik zocht
:okdan:

Origineel geplaatst door Ramirez

Je kunt binnen 15 min een complete begeleiding programmeren.
Simpelweg korte loopjes drums,bass,chord,samples,voices enz real/step time opnemen ,copyeren naar 16!! sekties.
De sekties kun je programmeren met mutes/volume variaties/enz enz.
De begeleiding is klaar.
Speel het nummer,laat de chord meegaan en alles wordt opgenomen in de sequencer real/step time.

Maar hoe werkt dat dan ?
Als je zo beschrijft dan zie ik niet het verschil met loopjes opnemen in b.v. Ableton.

Wat voegt dat apparaat dan toe ?
Werkt het dan met styles of zo ? Dat de bass, violen, piano etc. parts meteen een voorgeprogrammeerd patroon volgen ?

Je kan het zien als een simpel keyboard waarmee je met je linkerhand de begeleiding/akkorden meestuurd met de melodie(automatische begeleiding dus).

Het mooie van de psr9000 is ,is dat ie daar zeer diep op in gaat.
Je begeleiding kun je zelf creeren en over 16 sekties(a,b,c,d,fill-in,ending enz enz ) verdelen.

Het is een beetje kort gezegd,maar het gaat even om de hoofdlijnen.

Dus als je met een melody in je hoofd zit,of je wilt magnetic fields 2 (ik noem maar een voorbeeld)spelen.
Dan ben je ongeveer 10 a15 min bezig om de begeleiding in elkaar te zetten.
De solo speel je gewoon realtime,de begeleiding met je linkerhand.
Ondertussen neemt de sequencer alles op,en het nummer staat.
Via de midi out krijgen alle instrumenten drum,drum2,bass,chord enz een apart kanaal.
hiermee stuur je je synths/drumcomp aan.
Zelfs prog ch en sysex kun je opslaan,en op diskette wegschrijven.

Het is gewoon een mooi alternatief als je geen computer hebt ,of als je in een zeer snelle tijd een chord in elkaar wil zetten.
Het helpt je gewoon zeer goed om een muziekaal geheel te verkrijgen.

Ik ken namelijk geen hardware sequencer of groove box die over die funktie beschikt.
Dan kom je al gauw bij de transpose funktie terecht,die vervolgens simpelweg de noten omhoog of omlaag zet.Niet echt een autom chord dus.

De synths zijn de spullen waar ik mijn tijd en energie in stop.
Maar ik heb sinds het begin altijd een keyboard erbij gehad.
Gewoon omdat je je ideeen hiermee supersnel kan uitwerken.
Al is het maar om even een grove schets te maken.

Back