Win XP draaien op Mac OSX dual core

bobaphat

Ouwe rot
Ik vraag me af of hier al mensen zijn die met Parallels hebben gewerkt op de Mac. Met dit programmaatje kan win xp op een mac gedraaid worden.

Hoeveel cpu en geheugen kost het om 2 os's te draaien?
Is het mogelijk om bijvoorbeeld Sonar op de pc, te rewiren aan Ableton op de mac??
Hoe zit het met drivers?? INstalleer je voor beiden of voor een???

Gebruikers, deel hier uw ervaringen.

Die 2 os'en draaien niet naast elkaar maar 1 draait 'binnen' een andere in vorm van een emulatie (niet van processor maar extra hardware die ook in een PC zou zitten).
Maar je bent 2x geheugen van elk OS nodig (plus een beetje voor de emulatie).
Elk OS heeft z'n drivers maar omdat die emulatie in z'n eigen virtuele hardware wereld werkt hangt het er maar net vanaf wat voor drivers je nodig hebt.
Rewire werkt niet maar je kan evt de audiooutput doorsluizen naar je andere programma.

mischien is het wat vroeg, maar ik raak een beetje con"fuse"d van je post lol. Zeg je nou dat mac virtueel een pc emuleert die in feite niet gekoppeld aan OSx en dus een environment opzich is ? Maar wel onder OSx draait realtime ? In principe draait je dan wel 2x een OS op een mac alleen heb je er zo direkt geen fok aan als je hetgeen met elkaar wil laten communiceren....

opzich niet erg, lekker FL in de studio erbij draaien en afwisselen met logic, nog steeds goed nieuws :)

Re: Win XP draaien op Mac OSX dual core

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik vraag me af of hier al mensen zijn die met Parallels hebben gewerkt op de Mac. Met dit programmaatje kan win xp op een mac gedraaid worden.

Hoeveel cpu en geheugen kost het om 2 os's te draaien?
Is het mogelijk om bijvoorbeeld Sonar op de pc, te rewiren aan Ableton op de mac??
Hoe zit het met drivers?? INstalleer je voor beiden of voor een???

Gebruikers, deel hier uw ervaringen.

Zolang de programma's die je onder Parallels gebruikt grafisch niet teveel van je systeem eisen dan kun je er prima mee werken. De virtuele vga-driver is wel erg magertjes en de geluidsdriver ook. Voor muziektoepassingen eigenlijk redelijk onbruikbaar, voor Word, Excel, Powerpoint en P2P-software prima te gebruiken.

VJ slof & wobbie ?!

Hey man! :doei: ( jelle )

Je brengt me wel slecht nieuws, wil dat dus zeggen dat je niet van geinstalleerde kaart de drivers kan gebruiken tenzij er xp drivers voor beschikbaar zijn of heeft dit meer met een soort pci/moederbord emulatie te maken ?

Zowieso is het toch wel erg apart dat je eerst loopt te prediken hoe fantastisch OSX wel niet is en dan later doodleuk over PC programmas vragen gaat stellen. Het is kiezen, niet delen.

En ja het is een PC emulator die IN OSX draait. En dat is puur alleen omdat je computer hardware maar 1 OS tegelijkertijd kan bedienen. Daarom word in de PC emulator ook een grafische kaart geemuleerd die in feite niets anders doet dan PC grafieken te vertalen naar OSX grafieken.

Origineel geplaatst door Formant
VJ slof & wobbie ?!

Yep! Dat is ik. (Slof dus)

maareh, de term Parallels heb ik nog nooit gehoord. Is dat wat anders dan Bootcamp of...?

Parallels is net zoiets als VirtualPC of VMWare.

Origineel geplaatst door fuse
Zowieso is het toch wel erg apart dat je eerst loopt te prediken hoe fantastisch OSX wel niet is en dan later doodleuk over PC programmas vragen gaat stellen. Het is kiezen, niet delen.

En ja het is een PC emulator die IN OSX draait. En dat is puur alleen omdat je computer hardware maar 1 OS tegelijkertijd kan bedienen. Daarom word in de PC emulator ook een grafische kaart geemuleerd die in feite niets anders doet dan PC grafieken te vertalen naar OSX grafieken.

Hoe bedoel je ?
Je hebt altijd al virtual pc gehad en tegenwoordig kan je toch met bootcamp XP op je Mac installeren .
Dan kan je toch beide gebruiken ...
OSX is fantastisch ( ja ik hap toch maar ;) ) maar stel dat je Wavelab wilt gebruiken heb je toch XP nodig .
Mij kan windows gestolen worden maar voor mensen die het willen is het toch ok .
Ik geloof dat de nieuwe Windows pas helemaal functioneel is op Mac .. dacht ik ergens gelezen te hebben .

Het is inderdaad kiezen: Bootcamp (dus eigenlijk booten van *OF* OSX *OF* XP) waarbij je volledige driverondersteuning hebt van de hardware in je machine met 100% performance, of aan de andere kant een emulator (Parallels, ken ik persoonlijk niet, maar wel ervaring met VMWare) waarbij je een 'kunstmatige' machine op je desktop krijgt met (let op!) geemuleerde hardware.

Het voordeel van laatste oplossing is, dat je tegelijkertijd meerdere OS'en kan draaien; leuk als je bijv. even een tekstverwerker ofzo wil gebruiken op een alternatief OS terwijl je voor de rest bezig bent in je normale OS. Het nadeel is dat je hierbij altijd performance inlevert, en erger, dat de geemuleerde hardware vaak net op het randje is (videokaart met magere features, audiokaart op het niveau soundblaster). Kortom, echt niet leuk voor audio-dingen, hoogstens voor even prutsen.

Conclusie: wil je de goeie performance en hardware-ondersteuning van een OS, dan betekent dat de komende tijd echt nog wel gewoon: native booten.
Emulatie zal wel snel beter worden de komende tijd maar je levert altijd iets in.

Ik heb gewoon OSX 10.4.7 op m'n non-Apple laptop gezet en dat draait prima (mooie performance onder Ableton 5.2 UB op OSX). Ik wissel gewoon m'n harddisk om. Eentje met Windows 2000 voor m'n visuals en eentje met MacOSX 10.4.7 voor de muziek en internetten. Schroefje losdraaien, klepje los, harddisk verwisselen en booten maar.

guru.gif

oops! sorry

Origineel geplaatst door Slolov
Ik heb gewoon OSX 10.4.7 op m'n non-Apple laptop gezet

Bericht door een moderator:
Ja, en dat is dus niet legaal, en daar gaan we het dus niet over hebben alhier.
Daarbij is dit meer voer voor Tweakers.net o.i.d.

en toch is dat een leuk gegeven, overigens is een cardreader in een mpc inbouwen ook meer soort tweakers topic toch ?! ( sorry, zie toch de relevantie van deze vermelding ervan in ).

En bootcamp dus, virtual pc ...fok it :kont:

Ik heb een iMac Core Duo 2.0 GHz (met 2 gigabyte geheugen) én heb indertijd Parallels gekocht. Met het programmaatje Virtuedesktops kan ik direct wisselen tussen fullscreen OS X en fullscreen Windows XP.

Dat is berehandig *maar* alleen voor gemiddelde 2D-beeld (Office/Outlook) en audio-toepassingen (wat mp3'tjes luisteren, Windows Media loeren).

Het draaien van Reason of vette VST's kun je vergeten. De jongens van Parallels sleutelen wel constant aan de applicatie en XP draait echt heel goed - maar ongeveer op het niveau van een 1.5 GHz Pentium 4. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat met softwaretweaks nog veel zal verbeteren.

Voor volledige snelheid moet je Boot Camp gebruiken maar dan verlies je de mogelijkheid om snel even te wisselen, want je moet echt rebooten tussen twee besturingssystemen. Je kunt dus ook geen bestanden slepen tussen OS X en XP.

Als je XP via Parallels wilt draaien is 2 gigabyte in je Mac wel aan te raden. Ik moet zeggen dat ik niet merk als Parallels open staat, ik vergeet soms nog wel eens dat ik een sessie had draaien. :)

Maar ik heb een aparte pc voor de audio. De iMac is m'n woonkamer/werk-computer...

Back