De Ontstemde Odyssey

Hooihuis

Acta est fabula
Nee nee, geen nieuw avontuur van Suske en Wiske :), maar een vraagje voor de techneuten onder ons.

Mijn geliefde Odyssey vertoont de laatste tijd helaas wat stemmingsproblemen en voor zover ik kan nagaan ligt het probleem puur bij oscillator 1. Deze is volgens mij wel stabiel, maar de scaling is niet meer helemaal zoals het hoort. Met andere woorden, hij verloopt naarmate je hoger of lager op het keyboard speelt, gerekend vanaf de noot waarop hij zuiver gestemd is.

Osc. 2 werkt helemaal goed volgens mij, dus ik kan dit niet oplossen met de scaling instelling van mijn Kenton Pro 2000.

Nu is mijn vraag: kun je de scaling van de afzonderlijke oscillators in de Odyssey ook inregelen, bijvoorbeeld met interne potmeters? Wie weet heeft iemand hier ervaring mee…..in het andere geval zal ik er maar eens mee naar de synthdokter moeten.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Mijn zwart/(nep)goude Odyssey heeft in het bedieningspaneel ter plekke van de oscillatoren een paar gaatjes zitten waarmee de tuning ingesteld kan worden. Uit m'n hoofd kan ik daarmee rechtstreeks de vco1 v/oct inregelen. De 2 gaatjes bij osc2 zijn voor de osc2 v/oct en voor de second voice tuning (oftwel de toonhoogte van de 2e noot bij duofoon spel). Trimmers voor de vco1 freq en de vco2 freq zijn wel aanwezig maar niet vanaf buiten toegankelijk, dus openschroeven die bak.

In de servicemanual staat uitgebreid beschreven hoe het moet, wel even opletten welke versie je hebt. Ik denk wel dat je zuivere contacten moet hebben op het keyboard anders verpesten deze de afstelling. En eerst even opwarmen natuurlijk. Ik heb mijn Odyssey helemaal strak kunnen krijgen (gelijk de transpose-knop afstellen he).

Foto met de 3 tuningsgaatjes zichtbaar (de gaatjes zitten natuurlijk onder de dopjes):

Attachments

• gaatjes.jpg
    gaatjes.jpg
    48,5 KB · Bekeken: 88
Bedankt hoor voor je antwoord!

Dat zou inderdaad mooi zijn als de scaling gewoon van bovenaf door de gaatjes te regelen zou zijn; scheelt weer openschroeven. Ik zal wel eerst even de service manual opzoeken op het net, stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht.

Overigens is nu net het gaatje bij osc. van mijn Oddy niet afgesloten – zou het kunnen dat er stof in is gekomen waardoor hij ontregeld is geraakt? De andere gaatjes zijn wel dicht maar met behulp van lelijke rubberen “propjes”, ik ga toch eens kijken of ik daar geen nette dopjes voor kan vinden ergens.

Wordt vervolgd…….hopelijk met het nieuws, dat mijn Oddy weer helemaal loepzuiver is.

Wellicht heeft Saint Eric die dopjes liggen. Het zijn hard-plastic knopjes met een platte bovenkant.

Mocht je tunings-problemen, stroeve schuiven, plakkende toetsen etc hebben dan zou ik 'm zeker voor een beurtje bij Saint Eric langsbrengen, kan hij gelijk het filter opwaarderen en de voeding verbeteren. Die van mij is nog goed genoeg(keyboardbushings zijn wel wat hard), maar die filter-mod lijkt me wel de moeite waard.

manual hier:
http://www.physicsenterprises.andrews.edu/diy_archive/manuals/arp/

menukaart modificaties hier:
http://www.discretesynthesizers.com/arptronics/arp2800.htm

Succes ermee !

Back