vraag!!

synth_addict

Nieuwkomer
hallo synth-liefhebbers,

ik wil een softsynth kopen (Arturia CS80V) en die dan een controller met toetsen. nu is mijn vraag, kan je de geluiden die ik haal uit die softsynth overdragen op mijn controller zodat die op den duur gevuld is met allemaal CS80(V) geluiden? of zijn slechts enkele controllers daartoe in staat? en zo ja, welke dan? bedankt alvast.

Alle geluiden van de softsynths worden gemaakt in de PC, en worden doorgegeven aan de geluidskaart.

Wat de controller doet is - aan de softsynths - vertellen / beschrijven welke noten er moeten klinken: de controller stuurt met 'midi' signalen de softsynth aan. De echte klankopwekking zit dus nooit in de controller, maar altijd in de PC.

Om wel de geluiden van de softsynth op te slaan in een vorm van een apparaat met toetsen, zou je een sampler moeten gebruiken, maar dat is naar mijn mening een omslachtige en beperkte manier om 'hetgeen de PC hoort te doen' te laten uitvoeren door de sample-player/sampler.

'Wat de controller doet is - aan de softsynths - vertellen / beschrijven welke noten er moeten klinken: de controller stuurt met 'midi' signalen de softsynth aan. De echte klankopwekking zit dus nooit in de controller, maar altijd in de PC.'

Maar zitten er dan in zo'n softsynth geen virtuele regelaars (controlls) die je met de muis kunt aanklikken? Waarom heb je dan nog een externe controller nodig?

Hoi, zou je het quoten SVP met de 'citaat' knop, of via de 'citeer' knop willen doen, dat leest makkelijker, omdat dan te zien is van wie de quote afkomstig is.

Over je vraag:
Je kunt alle parameters van een softsynth bedienen met de muis, maar slechts één parameter tegelijk.
Een hardware controller geeft de gebruiker de mogelijkheid om bijvoorbeeld meerdere parameters tegelijk te bedienen.
Ook is een harware controller vaak ergonomischer, en levert het veel tijdsbesparing en gebruikersgemak op.

Je moet je voorstellen hoe het is om je muis met de knoppen van je toetsenbord te bedienen; het kan, maar die muis is net effe handiger.
Zo is het met een controller ook; die voegt gebruikersgemak toe, en meer creatieve mogelijkheden.

Ik denk dat het makkelijker is om een te praten over de controller die je in gedachten hebt; ik dacht bij je eerste post dat het ging om een MIDI toetsenbord. Nu krijg ik de indruk dat je het hebt over een controller van de parameters, en niet van de klanken.
Niet dat dit veel uitmaakt voor mijn gegeven antwoorden hoor, die kloppen gewoon :geslaagd:
Maar het is makkelijker - in elk geval voor mij - als we over iets tastbaars/aanwijsbaars kunnen praten.

Gelieve in het vervolg een passende titel voor je thread te maken...

Back