Lexicon MPX-550 vs. MPX-1 vs. MX-200 voor (vooral) REVERB

pfff wat naar, er is trouwens ook geen kurzweil service center in nederland dus als je in de problemen komt,,,,,,,,,

thx voor het medeleven boba :)

om maar weer ontopic te geraken nog even een tip voor de topicstarter: ik zie net dat er ook een rev500 hier op het forum wordt aangeboden.
is wat minder warm als een LXP15, maar ik vond't bepaald geen minne reverb. 1 van de betere die ik gebruikt heb.

;{
Damn'... Nou had ik net beslist om voor de Rumour te gaan, maar na dit te horen twijfel ik toch wel weer. Ik heb idd ook de user review gezien die dat reboot-probleem beschreef, maar anderzijds is het ook wel het enige negatieve commentaar dat ik over de Rumour gevonden heb, bijgetreden nu door jouw zelfde negatieve ervaring.

:stupid :stupid

Voor de grotere reverbs gebruik ik de MPX-1 of de TC M-2000.
Deze zijn toch een klasse anders dan de MPX-550 en MX-200.

Voor de hele grote reverbs kies ik toch eigenlijk de Roland SRV 3030
Deze kom je her en der goedkoop tegen (de D versie betekend dat hij ook digitale in- en uitgangen heeft)
Je kan deze in "expert" mode editen, dit betekend meer dan 40 parameters voor je galm, en juist die parameters die je nodig hebt voor de 2e nagalm.

Toch het overwegen waard.

Origineel geplaatst door THM
;{
Damn'... Nou had ik net beslist om voor de Rumour te gaan, maar na dit te horen twijfel ik toch wel weer. Ik heb idd ook de user review gezien die dat reboot-probleem beschreef, maar anderzijds is het ook wel het enige negatieve commentaar dat ik over de Rumour gevonden heb, bijgetreden nu door jouw zelfde negatieve ervaring.

:stupid :stupid

Neem nou gewoon een mpx1, dat is gewoon de beste oplossing, financieel, klankmatig, en kwa service en support.

Hou er rekening mee dat de mpx1 ook hele lekkere phasers, chorussen en delay combinaties heeft die meer dan de moeite waard zijn.

Een reverb als de LXP-15 I klinkt heel vol vergeleken met mijn MPX-100, maar heeft diezelfde transparantie in de mix. Hij is wel een stukje doffer, maar heeft ook meer gewicht. Volgens mij is een MPX-1, als ik de verhalen mag geloven, bijna of precies zo vol, maar heeft ook dat frissere hoog van de latere generaties (meer bits, hogere frequenties, etc.).

Ik heb hier de Mangler in het rack hangen en die heeft geen last van reboots oid... Lekker gevarieerde bak met ook een galm (laserverb) waar ik best wel weg van ben, maar toch door een te grote hoeveelheid FX ga ik m waarschijnlijk ruilen met ene heer S. Dog ;) tegen een microwave XT waar ik ook al tijden gecharmeerd van ben. Een zogenaamd keuzes keuzes geld geld kwijl kwijl verhaal :{ :D

Ik heb ter vergelijking een lexicon mpx 550 (en mpx200 die ik daarvoor had) en kan zeggen dat de verb zekers een ander karakter heeft dan de lexicons. Hij valt wel in de klasse van de 550 en hoger en ik heb het idee (alhoewel ik niet zoveel edit op de 550) dat de laserverb in de mangler vele malen complexer klinkt en ook iets helderder/opener dan de 550.

Als ik keuzes moet maken (ik wil het niet maarja geld is ook nog een factor..) dan koop ik het vaak maar gewoon om het in de vrijheid van mijn eigen omgeving eens lekker te kunnen beluisteren. Misschien is dat een optie?

Succes iig!

Dank voor de reacties !!!

@ Koediman (of een andere Rumour-gebruiker) :
klopt het dat er helemaal geen gemengde fx in de Rumour zitten ( i.t.t. de KSP8 ) ? Ik dacht dat er toch enkele basisroutings in voorzien zaten zoals Delay+Reverb en Chorus+Delay/Reverb ? Dit stond toch (dacht ik toch) vermeld in de .pdf die k vond op de site van Kurzweil - of stellen die gemengde fx in werkelijkheid niet veel voor ?

ik had'm direkt op "real plate" gezet om'm te gebruiken in een mix die ik had staan en nog niks anders geprobeerd.
nu durf ik'm ff niet meer aan te zetten ;) maar met de draaiknop op de voorkant kun je al presets voor chorus/flanger/delay kiezen dus er zit wel degelijk meer als alleen reverb op.

Als ik het goed heb is de verhouding als volgt:

Mangler: allemaal gevarieerde FX, 1 verb preset.
Rumour: allemaal verbs, 1 gevarieerde preset.

Ik bedoel is die "gevarieerde" preset een <ander fx> + Reverb ? Of zit er niets van bruikbare 'gemengde fx' in ? :confused:
Dus enkel ófwel reverb ófwel delay ófwel ... :confused:

Wel ik had die eens bekeken maar wou toch eens verifiëren via enkele gebruikerservaringen in hoeverre die gecombineerde effecten niet verwaarloosbaar waren en of ze m.a.w. wel fatsoenlijk genoeg klinken (en wat parameters hebben om ze eventueel nog wat te editen).
OK in elk geval al bedankt voor alle reacties !!! :biertje:

Nóg meer ervaringen/aanbevelingen zijn natuurlijk nog steeds welkom !!

De routings liggen wel vast. Bijvoorbeeld een delay preset in de mangler heeft een distortion in het geluidspad zitten, dan kun je deze editten maar niet routen naar een faser oid. Je bent in die zin afhankelijk van de in de preset aanwezige effecten. Dit neemt niet weg dat het best uitgebreid te editten is, net zo diep editten als bijvoorbeeld de mpx550.
En neem van mij aan ze klinken echt super deze kurzweils. Heel subtiel en zuiver tot complex en viezig. Niet gruizig viezig zoals een DP4 maar op een kurzweil manier... :) Je moet het gewoon horen.

OK beste mensen ik heb besloten om dan toch niet voor de Kurzweil Rumour te gaan; vernoemde mankementen (reboot-probleem), moeilijke service, en wachttijden levering (heb bij verschillende Nederlandse en Belgische leveranciers navraag gedaan) en tja eigenlijk ook het prijskaartje (waar ik de BTW (TVA) vergetn was bij te tellen...) deden me beslissen om er van af te zien.
Dank alvast voor alle reacties !!!!!

Het wordt dus een MPX-1 ...
... tenzij ik van de kenners onder jullie overtuigd wordt om toch voor een LXP-15 II te gaan.

(ter herinnering: vooral voor langere zwaardere galmen (stijl Vangelis - vooral overwegend in de "Blade Runner" O.S.T.)

De LXP-15 heeft een dikke en donkere wolk, de MPX-1 is van nature wat sprankelender, maar heeft wel weer faciliteiten om het hoog er wat af te rollen.

Misschien dat ik wel even een klein demootje kan maken als je me een snippet geeft waar ik die reverb goed kan horen?

Origineel geplaatst door THM
Het wordt dus een MPX-1 ...
... tenzij ik van de kenners onder jullie overtuigd wordt om toch voor een LXP-15 II te gaan.

(ter herinnering: vooral voor langere zwaardere galmen (stijl Vangelis - vooral overwegend in de "Blade Runner" O.S.T.)

Nou ook een prima keuze lijkt mij! Ik denk dat je daar ook geen spijt van krijgt. De lxp's ken ik zelf niet.

Lekker bladerunner spelen dat moet vast lukken :{

Back