volume schuif op mixer

janamdo

Ingeburgerd
Toevallig volg ik een discussie over een volumeschuif in de mixer van de Orionpro7 Platinium softsequenzer

Een gebruiker stelt dat hij de schaal van de volumeschuif in regelmatige stappen wil zien
( loopt van - oo dB naar 0 dB )

Bijv in Fruity loops en Reason wordt de volumeschaal in % of 0 ..127 uitgedrukt

In andere pro programma's zoals sony acid pro en nuendo word weer die dB schaal gebruikt

Vraag: kan iemand mij uitleggen waarom die dB schaal gebruikt word of hoe die volumeschaal te gebruiken?
Mag gerust wat theoretisch zijn ( natuurkunde en wiskunde lukt weel met trillingen en logaritmen)

Opmerking: bij Acid pro was er een verfijning van de schaal mogelijk met een toetscombinatie, maar Orion pro 7 Platinium heeft verder geen stapverfijning

Jan

vrij simpel eigenlijk. De 0 tot 127 schaal is een schaal met waardes die word gebruikt voor midi. De maximale waarde voor elk midi signaal is 127. Dit geld voor volume, noot waardes, controller messages etc.

Op een analoge tafel is de schaal bij 0db de hardheid van het originele geluid. Daarboven voeg je een aantal decibel toe (meestal tot 8 geloof ik) en daaronder verlaag je het met het aantal dB waar de fader op staat...

Back