Gear met Z-plane morphing filters

r.5

Vers lid geweest
Welke gear hebben Z-plane morphing filters?

Ik veronderstel dat Emu deze ontwikkeld hebben in de Morpheus module.

Je vind er vaak ook nog verwijzingen naar in latere modules en samplers
bvb in de Proteus reeks en samplers met EOS 4.x (E64, EIV, E5000) maar
hebben deze latere versies ook nog dezelfde mogelijkheden of zijn het
afgezwakte pre-set versies hiervan?

De info die ik tot nog toe hierover vind op diverse forums is niet
echt sluitend en/of spreken erkaar soms zelfs tegen...

In SOS vond ik volgende info: Emu interview & Synth school extract

Ik weet niet wat je allemaal met die Morpheus kan, maar de Proteus 2000 heeft veeeeel filtertypes en ook zeker andere dan het standaard LP/BP/HP-type. Ik neem aan dat die nieuwe sampler-serie dezelfde filters heeft, misschien zelfs nog wat meer/betere?

Het gaat me niet enkel om het aantal "preset-filter types" maar
meer om het morphing tussen twee verschillende filter types.

Origineel geplaatst door r.5
Het gaat me niet enkel om het aantal "preset-filter types" maar
meer om het morphing tussen twee verschillende filter types.

Oei, daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Veel Emu modules hebben die specifieke filters die je alleen maar in die Emu-gear ziet. In de handleiding hebben ze het dan over dat Z-Plane morphing gedoe. Maar ik ben het nog nergens tegen gekomen dat morphen tussen filters zoals het beschreven wordt. Zowel niet in de Orbit, XL1, ESI32, ESI4000, Earth etc. etc.

Ben benieuwd of het bestaat...

Origineel geplaatst door BvdB
Oei, daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Veel Emu modules hebben die specifieke filters die je alleen maar in die Emu-gear ziet. In de handleiding hebben ze het dan over dat Z-Plane morphing gedoe. Maar ik ben het nog nergens tegen gekomen dat morphen tussen filters zoals het beschreven wordt. Zowel niet in de Orbit, XL1, ESI32, ESI4000, Earth etc. etc.

Ben benieuwd of het bestaat...

Ik vind het idd ook nogal vaag en zou graag het fijne ervan weten... :smeris:

Heb mijn Morpheus nog maar kort dus ik weet niet het fijne ervan, maar per geluid zijn er 2 filtertypen (primair en secundair) beschikbaar en daartussen kan "gemorpht" worden, dwz een soort van extrapolatie, geleidelijk overgaan van het ene filtertype naar het andere. Sommige presets deden me trouwens denken aan Yamaha's FS1R, vooral de choirsounds.

Ik zie net in de manual van de EOS4.0 samplers dat er 21 filter types
beschikbaar zijn waarvan er zes morphing filters zijn:

Vocal Ah-Ay-Ee
Vocal Oo-Ah
Dual EQ Morph
2EQ + Lowpass Morph
2EQ Morph + Expression
Peak/Shelf Morph

in de morpheus zitten geloof ik 250 filtertypes, en ik weet niet of dat predicaat van tussen twee filtertypes morphen echt opgaat. Als je ermee werkt is het eerder zo dat je gewoon meer controllers hebt voor een filter dan alleen res en cutoff.
Veel klinken ook niet echt als filter, maar meer als effect, en hebben ook zulke namen (als flange bijv.)
Ze hebben allerlei filters gemaakt naar echte instrumenten, maar ook hele exotische dingen. Het is gewoon een dope apparaat, maar wel erg specifiek, niet allround ofzo. Ik vind hem (de morpheus, en daarmee ook de z-plane filters) een erg glasachtige kwaliteit heben, lekker voor pads en marimba's en dergelijke.

De Morpheus heeft volgens de handleiding 197 filtertypes in de vorm van presets. Alleen de Ultraproteus had er nog veel meer.

Daarna zijn alle apparaten beperkt tot maximaal 50.

Voor deze synth is het toch echt wel handig om de handleiding eens door te spitten. Scheelt nadien een hoop tijd.

Bijgaand 4 bladzijden uit de handleiding met beschrijving van de Z-plane.

Attachments

• morpheus.pdf
    86,3 KB · Bekeken: 114
Origineel geplaatst door René
De Morpheus heeft volgens de handleiding 197 filtertypes in de vorm van presets. Alleen de Ultraproteus had er nog veel meer.

Daarna zijn alle apparaten beperkt tot maximaal 50.

Voor deze synth is het toch echt wel handig om de handleiding eens door te spitten. Scheelt nadien een hoop tijd.

Bijgaand 4 bladzijden uit de handleiding met beschrijving van de Z-plane.

jup, de Ultra Proteus heeft 100 typen meer, was dan ook de duurste Proteus ooit. Jammer dat ze de Morpheus samples niet in het rom erbij gezet hebben.

Dus de Ultraproteus is de meest interessantste !!

Ik heb aardig wat E-Mu modules gehoord en bespeeld. Ik vind alle modules tussen 1992 en 1996 toch wel het lekkerste (vetste) klinken. Misschien door het ruige EIII geluid.

Er staat (stond) een Classic Keys op MP. Zeker de moeite waard.

Origineel geplaatst door the red eye
in de morpheus zitten geloof ik 250 filtertypes, en ik weet niet of dat predicaat van tussen twee filtertypes morphen echt opgaat.

Toch wel. Zie pdf file aantal berichten eerder.

Origineel geplaatst door etaoin
Overigens hebben de nieuwe soft-versie (EmuX2 en ProteusX2) een z-plane morph filter designer, waarmee je ze zelf in elkaar kunt fietsen.

Mmmm.....ik heb een Apple. Moet dus zonder doen.

Origineel geplaatst door etaoin
Overigens hebben de nieuwe soft-versies (EmuX2 en ProteusX2) een z-plane morph filter designer, waarmee je ze zelf in elkaar kunt fietsen.

Draait hij op eigen hardware (DSP) of op de hoofd CPU?
Zou hij eventueel als VST op de Muse Receptor kunnen draaien?

Back