geluid beats Radiohead

bastardsunited

criticus maximus
Een vraag voor de radiohead kenners onder ons.

Weten jullie hoe de meeste beats van radiohead worden gemaakt? Ik zie Johnny altijd frutten aan een zooi modulaire synths. Ik vind hun beats erg typisch klinken. Zijn er ook mogelijkheden om dergelijke geluiden zonder modulaire zooi te maken? Of hoe maak je zulke beats in het algemeen? Zijn er ook soft-synths die zoiets kunnen nabootsen (denk aan modulaire sequence-interface of iets dergelijks?)

groeten en alvast bedankt

www.audiotransparent.com

Hun beats zijn op zichzelf niet echt lastig. De klank daarentegen gaat door outboard tijdens de mixing en mastering waar je u tegen zegt. Daar krijgt het ook een bepaalde feel door.

Verder zijn het gewoon hele creative motherfuckers en behoren ze tot mijn top acts van de laatste decennia.

Ik meende dat ze veel gebruik maakten van een Doepfer-modular. Dat was echter al weer enkele jaren geleden (ten tijde van Kid A en Amnesiac). Ze zullen sinds die tijd wel weer het nodige andere spul hebben aangeschaft. :)

Johny Greenwood gebruikt zowel op podium (zag ik toch enkele keren live) als in de studio een Analogue Systems RS8000 modular system.
Kijk maar ff hier:
johnny.jpg

Luister eens naar "Autechre" op WARP Records

..dan weet je waar ze zelf goed naar geluisterd hebben ten tijden van Kid A en Amnesiac

ik ken autechre wel en ik weet inderdaad dat Radiohead daar een hoop kaas van heeft gegeten, maar ik vroeg me meer af met welke hulpmiddelen Radiohead dat typische geluid krijgt. Aangezien ik geen rijke stinkerd ben vroeg ik me af of daar VST alternatieven voor zijn (naast creatief samplen)

Back