Compressie&FX: Duende / Scope of TC?

RedTitan

wordt ooit nog eens Josti
Help! Ik zie door de bomen het bos niet meer, althans... Ik ben op zoek naar een leuke addon voor mijn thuisstudio, en dan in de sfeer van een goede compressor / limiter / effectbak. Nu heb ik een aantal opties gezien en gehoord:

- Creamware Scope FX (780 euro feedback) veelzijdig
- Duende (wachten tot ie voor PC uitkomt - rond de 1500 euro), kwaliteit, maar beperkt qua opties (zover ik begrepen heb)
- TC Powercore +/- 1200 euro veelzijdig
- of toch een Focusrite Compounder en een losse TC effectbak? Want een goede compressor (zowel voor tracks als eindmix) is uiteindelijk wat ik zoek.

Mijn wens is natuurlijk zoveel mogelijk bang voor de bucks! Enerzijds een stuk flexibiliteit en de mogelijkheid om VST instrumenten te draaien is een pre. Ik werk veel met een Virus Ti / Pulse / Jomox - en het snelle werken en TI integratie bevalt me; wat een pre is voor een DSP omgeving. Echter, software veroudert harder dan goede hardware. Dus is mijn concrete vraag:

- heeft iemand van jullie ervaring in de kwaliteit van effecten (reverbs en compressie met name) van de bovenste drie systemen? Hoe verhouden die zich tot elkaar?
:koffie:

ik heb zelf de poco mk2

verbs zijn goed bruikbaar. compressie is redelijk.

de eq dingen zijn ook best wel ok is mijn idee. voor compressie is UAD een betere optie denk ik.

er zijn voor de poco ook hele mooie sonyplugs en mooiere verbs verkrijgbaar (die je dus niet erbij krijgt)
en die zijn helemaal de moeite waard....

duende is alleen voor mac trouwens...

scope heeft me nooit zo aangesproken om 1 of andere reden die ik niet kan verklaren... ik ben nooit echt overtuigd geraakt door reviews hoewel ze wel grappige syntjes er op laten draaien is mijn idee...

oja TC heeft trouwens nog meer plugins van ander maatschappijen.....

wrom niet zo-iets als UAD of de nieuwe Focusrite Liquid mix?

Bedankt voor de snelle reacties! Die liquid mix heb ik inderdaad ook gezien, maar die is pas vanaf october beschikbaar voor PC. Wel een interessante optie, op de specs te zien. Controller is plus, maar is de software ook kwalitatief?

De UAD, ik weet het niet. Ik ken het niet (anders dan van specs) en het lijkt me niet het nieuwste van het nieuwste. Niet dat dat beter of slechter is, maar 1 dsp vs 6 op een Scope bijvoorbeeld vind ik nogal een verschil, ook al kun je misschien die dsp's niet onderling vergelijken.

Maar zoals je al zei, waarom niet? :D Ken jij deze producten? Kun je me iets meer vertellen of de kwaliteit en werkbaarheid?

Origineel geplaatst door Alex Omega
ik heb zelf de poco mk2

verbs zijn goed bruikbaar. compressie is redelijk.

de eq dingen zijn ook best wel ok is mijn idee. voor compressie is UAD een betere optie denk ik.

er zijn voor de poco ook hele mooie sonyplugs en mooiere verbs verkrijgbaar (die je dus niet erbij krijgt)
en die zijn helemaal de moeite waard....

duende is alleen voor mac trouwens...

scope heeft me nooit zo aangesproken om 1 of andere reden die ik niet kan verklaren... ik ben nooit echt overtuigd geraakt door reviews hoewel ze wel grappige syntjes er op laten draaien is mijn idee...

oja TC heeft trouwens nog meer plugins van ander maatschappijen.....

Duende wordt snel leverbaar voor PC, degene die hem gebruiken voor de mac zijn allemaal laaiend enthousiast.
Liquid mix is ook erg goed. De sony plugins voor de TC is ook top.

Ik zelf wacht op de Duende, e ik gebruik een paar hardware bakken (Drawmer, Avalon, Focusrite, DBX)

Origineel geplaatst door RedTitan
Bedankt voor de snelle reacties! Die liquid mix heb ik inderdaad ook gezien, maar die is pas vanaf october beschikbaar voor PC. Wel een interessante optie, op de specs te zien. Controller is plus, maar is de software ook kwalitatief?

De UAD, ik weet het niet. Ik ken het niet (anders dan van specs) en het lijkt me niet het nieuwste van het nieuwste. Niet dat dat beter of slechter is, maar 1 dsp vs 6 op een Scope bijvoorbeeld vind ik nogal een verschil, ook al kun je misschien die dsp's niet onderling vergelijken.

Maar zoals je al zei, waarom niet? :D Ken jij deze producten? Kun je me iets meer vertellen of de kwaliteit en werkbaarheid?

http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-191924.html 690 euro voor talloze (firewire) plugs.

Ik heb zowel Pulsar als UAD. Het klopt dat UAD maar 1 chip heeft, maar die ene is VEEl krachtiger dan de dsp's van Creamware. Daarnaast vind ik UAD stukke beter, kwa geluidskwaliteit. De meegeleverde plugs van UAD zijn goed, die van CW echt niet. Je kunt ook een aantal vstFX van CW kopen, maar die vind ik toch stukke minder dan UAD.

Moet het perse DSP-based zijn? Check anders eens de URS classic EQ en compressor VST's.
Daar hoor ik erg goeie verhalen over. Net zoals de Waves SSL 4000 collection is dat geen goedkoop spul, maar wel behoorlijk op niveau. En aan de andere kant; als je fatsoenlijke processorpower hebt, loop je niet gauw weer tegen limieten op je DSP kaart op, zoals bijv. bij UAD.

Nou, niet perse DSP based, maar het biedt voor mijn gevoel wel die balans tussen iets in je handen hebben, flexibiliteit en kwaliteit. Ik heb geen geld voor een dure goede compressor, en ik vind die vst's van 700 dollar de stuk ook iets te ruig. Het zal allemaal wel erg goed klinken, maar ik moet wel een beetje de lol van het vastpakken kunnen hebben. Ik geef toe dat ik misschien wat tegenstrijdige eisen heb, maar ik zoek iets betaalbaars, flexibels, liefst als vst draaiend en niet al teveel zijn waarde verliezend bij een nieuwe update...

Weet iemand iets meer over wat de updates van de Duende gaan inhouden? Meer opties? Mi. is het nu erg goed, maar aan de andere kant wel wat karig. Het compressed, en het EQ't. Dat doet het goed, maar daar houdt het dan ook mee op. Of ben ik een verwende consument :engel:

Goede software is duur.
Goedkoper dan goede hardware maar vergeleken met de andere software op de markt nog steeds duur.

Echt goede software eq en compressie/limiting komt maar van een aantal merken.

Vergeet Creamware, dat is kwantiteit maar matig van kwaliteit.

Ik heb zelf de TC Powercorecard maar dan ben je er nog niet.
De standaard plugins zijn allang achterhaald en matig van kwaliteit.
De Sony Oxford plugins zijn top. Nog steeds top want ze zijn er alweer een aantal jaar
maar staan nog steeds met een paar enkele andere plugs bovenaan.
Die plugs kosten je echter nog meer dan je powercore card... .

Duende zal ongetwijfeld qua kwaliteit en prijs ook in dat segment zitten.

Ik heb Duende nog niet gehoord maar het schijnt erg goed te zijn.
Als je voor topsoftware wilt gaan die redelijk uitgebreid is zou ik voor deze gaan.
Gezien z'n prijs is hij goedkoper dan een powercorecard met de Oxford plugins.
Je hebt geen fx maar wel heel goede eq en compressie en dat is de belangrijkste
basis voor je mix.
Voor goede fx zou ik sowiezo hardware gaan. Lexicon pcm 81 of Eventide Eclipse bijvoorbeeld
maar daar ontkom je er ook niet aan om je portomonee te trekken zijnde de pcm81 de beter
betaalbaardere van de twee. Eventide vind ik persoonlijk wel veel beter....

Als je eq, compressie en fx wilt hebben die qua prijs/kwaliteit het meeste geeft moet
je denk ik toch bij de UAD-kaart zijn. Die is behoorlijk oke maar het is geen top software zoals
de Oxford plugs, Duende of URS.

gr. Tom

Origineel geplaatst door RedTitan
Beetje dom argument imho. Het kost ongeveer hetzelfde en kan ongeveer hetzelfde.
En het is van de eerste PCI-e kaarten dus oud zou ik het niet durven noemen.

Nu heb ik zelf zo'n apparaat dus onbevooroordeeld ben ik niet, maar weet wel dat zowel deze als de TC je altijd meer geld kwijt bent omdat ze met nieuwe plugins komen die je eigenlijk zou moeten kopen.

Denk dat het er op neer komt dat je net zoals met hardware compressors degene moet kiezen die jouw het meeste bevallen. (En meer is altijd beter natuulk)

ik vind het allemaal maar een beetje schimmig met die duende.

in navolging van een eerdere post van mij, over dat sound on sound stelselmatig britse audio merken de hemel in prijs ben ik op nog meer dingen gestuit.

Als we naar de duende plugs kijken zien we "ssl - oxford - england". Dat is heel toevallig ook hetzelfde stad waar Sound on Sound haar kantoor heeft.
Als ik de review in sound on sound erop nasla zie ik dat de review gedaan was nog voordat het product uit was, wat voor sound on sound zeer ongebruikelijk is.
In de review kun je duidelijk lezen dat de reviewer naar ssl kantoor is gegaan om daar de plugs te testen. ik zie dat al voor me hoe dat is gegaan. Alsof je een applicatie als duende in een paar uur op een machine en configuratie van iemand anders objectief kan testen. Bovendien hebben de heren van ssl uiteraard een opstelling gecreerd die geen gebreken vertoont en een soundcard gebruikt die het goed doet met het geteste duende model. Natuurlijk kun je op zo'n manier nooit achter komen of er werkelijk problemen zijn met compabiliteit en andere zaken.
Als sound on sound reviewer en de mensen van ssl elkaar persoonlijk kennen ontgaat mij hier even de mate van journalistieke onafhankelijkheid.

Uiteraard krijgt de duende ook de kans om op de cover te staan van SOS.
Tenslotte, surf ik vandaag op de mixbuss website, een website van ssl voor duende gebruikers, waar ik een column/artikel aantref van ..jawel..paul white..die *toevallig* ook hoofdredacteur is van Sound on Sound en dus ook voor ssl artikelen schrijft, uiteraard als snikkelsnabbel voor geld. hier de link:
http://www.mixbuss.com/article.php?id=35

Zo heb heb ik nog wel een aantal vragen bij het naslaan van reviews over powercore, liquid mix, liquid channel etcetc van britse bedrijven. Naar mijn mening is dat , vooral met duende allemaal handjeklap en heeft sound on sound als betrouwbaare bron voor mij iig afgedaan.

Ik vond dat jullie het wel moesten weten indien je misschien een van de bovengenoemde apparaten wilde halen.

het wordt nog gekker

ik blader nu door de desbetreffende duende review in sound on sound en zie dat de reviewer gewoon ook Paul White is.
In feite dus werknemer, of iig in freelance dienst van ssl! reviewt hier dus een artikel die voor zijn broodwinning zorgt! over "kwaliteitsbladen" gesproken.

het artikel in de mixbuss website stamt uit juni is is wellicht in die maand of in mei geschreven. de sound on sound review is uit augustus...later dus. wellicht is paul white al een hele tijd proffesioneel verbonden aan ssl en had naar mijn mening nooit de ssl mogen reviewen,

hoe dan ook, dit stinkt.

Mmm... inderdaad heeft het niet de schijn van objectiviteit... maar het is nou ook weer niet heel schokkend; nou is White volgens mij niet in dienst van SSL, maar schrijft hij voor SOS en heeft hij min of meer op basis van freelance bijgedragen aan die Mixbuss site. Op zich hoeft dat niet te betekenen dat de review van de SSL spullen noodzakelijk gekleurd is - misschien is White gewoon heel enthousiast over SSL spul en heeft hij op die basis ook bijgedragen aan de SSL site.

Maar goed, het hele wereldje hangt op deze manier aan elkaar.
Een snufje chauvinisme, een netwerk van bekenden, advertentie-belangen en de schijn van 'authoriteit' (=onweerlegbaarheid & objectiviteit) dragen hier allemaal aan bij.

Aan de andere kant, in welk 'wereldje' (auto's, hifi etc.) heb je dit nou niet...
En het wil natuurlijk ook niet noodzakelijkerwijs zeggen dat SSL spul of SSL Duende in dit geval slecht is... ;)
Kortom, gewoon voor jezelf blijven nadenken, zoals bij alles tegenwoordig.
En lekker meerdere bronnen op internet checken! :)

Laatst gewijzigd:
...waarom ik het wel erg vind (nou ja, erg, erg genoeg om er 5 min in deze post aan te besteden) ??
omdat er TE veel problemen zijn met de duende units om het normaal te noemen. ze doen het met meer configuraties niet dan wel. (heb er wat fora op nagelezen)

STEL, Hartmann Neuron was een britse synth...van een oud brits bedrijf...hadden ze vast die bugs "over het hoofd gezien", en wie weet was de reviewer wel weer bij het bedrijf zelf gaan testen :)

anyway - misscihen is de SOS duende review wel door ssl zelf geschreven :)

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
...waarom ik het wel erg vind (nou ja, erg, erg genoeg om er 5 min in deze post aan te besteden) ??
omdat er TE veel problemen zijn met de duende units om het normaal te noemen. ze doen het met meer configuraties niet dan wel. (heb er wat fora op nagelezen)

STEL, Hartmann Neuron was een britse synth...van een oud brits bedrijf...hadden ze vast die bugs "over het hoofd gezien", en wie weet was de reviewer wel weer bij het bedrijf zelf gaan testen :)

anyway - misscihen is de SOS duende review wel door ssl zelf geschreven :)

Bedankt voor je speurwerk.

Ondanks dat je ogenschijnlijk nooit aan dit soort zaken ontkomt is het goed om te weten.

gr. Tom

duende natuurlijk

absoluut het produkt van het jaar!
top prijs-kwaliteit verhouding

de waves plugins zijn gebaseerd op de ssl4000 g en e
duende daartegen is gebaseerd op de digitale mengpanelen van ssl (die wederom gebaseerd zijn..)

ik heb uitvoerig getest: duende vs. ssl 4000 e (het echte mengpaneel) en moet vaststellen: duende doet er weinig voor onder en ook de performance is top (32tracks!! eq, compressie)

alleen al de mastercompressie van ssl is ongelovelijk goedklinkend.

en kijk voor de grap maar is wat de waves plugs kosten.

duende doet het bij mij

je moet echter wel een aparte firewire pci of pcimcia insteekkaart hebben om het goed te laten werken. ik heb zelf een g4 powerbook

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
duende doet het bij mij

je moet echter wel een aparte firewire pci of pcimcia insteekkaart hebben om het goed te laten werken. ik heb zelf een g4 powerbook

Dus op een Macbook werkt hij niet goed? (Aangezien je daar geen extra kaart kunt insteken)

Origineel geplaatst door Jochen
Dus op een Macbook werkt hij niet goed? (Aangezien je daar geen extra kaart kunt insteken)

lijkt me allemaal erg vaag? Waarom zou het niet goed moeten kunnen draaien op de standaard firewire poorten die je mac bezit? Betekend dat hij niet goed draait op een iMac, Mac mini, Powerbook, iBook, Macbook, Macbook pro, Pro mac etc.

Heel vaag?

Back