Wat vragen over filters

renepela

Ouwe rot
Hoi allemaal,

De laatste tijd interesseer ik me meer en meer in analoge synths en ik zou daarom graag wat dingen willen weten over filters.

Als er gesproken wordt over een analoge synth, wordt deze vaak beoordeeld op de kwaliteit van de filters. Nou ben ik misschien te simplistisch, maar een filter is toch niets anders dan dat er bepaalde harmonischen boven of onder een bepaalde grens worden weggefilterd of doorgelaten? Als je het zo stelt zou elk filter die dat doet toch hetzelfde moeten zijn? Hoe bepaal je nu de kwaliteit van je filters.

Ik zie bij filters vaak de termen 12db en 24db. Wat houdt dit in? Kennelijk zijn er heel veel soorten filers en ik ben wel benieuwd naar wat verschillen.

Tot slot las ik in een thread dat je koor/zang achtige klanken kunt maken wanneer je drie filters gebruikt. Ik kan me voorstellen dat het een combinatie is van een HPF en een LPF, zodat je een bepaald middengebied kan laten horen, maar wat is het derde filter dan?

Naast de term cutoff, die ik wel kan plaatsen, zie ik bijna altijd de term resonance staan. Ik hoor wel wat er gebeurt als ik daar aan draai (met name bij een lage cutoff), maar wat gebeurt er nu echt met de klank? Wordt er dan een bepaalde frequenty geaccentueerd of zo?

Wellicht wat beginners vragen, maar hopelijk wil iemand ze beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Rene

Het verschil in de filters zit hem in het feit dat filters niet werken zoals ze theoretisch zouden moeten werken, volgens verschillende methodes gemaakt worden (digitaal, diode, ladder, etc.), met verschillende componenten die weer net anders vervormen, etcetera. Al die foutjes en vervormingen worden karakter genoemd.

Resonantie is eigenlijk signaal rondom de cutoff frequentie wat je terugvoert in het filter, een soort feedback loop dus. Bij lagere standen kun je het het beste vergelijken met een soort EQ boost op de cutoff frequentie, bij hogere standen wordt het een fluittoon door het geluid van de oscillators heen, en bij de meeste analoge modellen, omdat er toch altijd wat ruis in het circuit zit, hoor je zelfs zonder dat je een oscillator aan hebt staan al een pure sinustoon.

Koor- en zangtonen maak je door de frequentiepieken die de menselijke stem heeft bij bepaalde klanken (oooh, aah, etcetera) met filters en de gekozen waveform te benaderen. Wil je het goed doen, hou je iets van twee a drie duidelijke pieken over van je bronsignaal. Je kunt hier wel wat schema's over vinden op google, ook vind je bij de Synth Secrets serie van Sound On Sound veel hier over terug (oudere edities zijn gratis te lezen op http://www.soundonsound.com ), en dat is echt een aanrader wat dat betreft!

Hier kan ik wat mee !! Dank je.

Wat ik nog wel graag zou willen weten is de verschillen tssen de soorten filters. In je verhaal noem je ladder, diode etc.
Ook zou ik graag weten wat 12 en 24 inhoudt bij filters.

Laatst gewijzigd:
12 en 24 dB zijn eigenlijk -12 en -24 dB/octaaf en zijn een maat voor de "steilheid" van het filter. Een filter is nooit zo perfect dat het precies op de cutoff-waarde naar 0 afkapt. Het signaal loopt geleidelijk af boven (of onder, afhankelijk van het filtertype) de cutoff-frequentie naar 0 toe. Bij een 24 dB lowpass filter lopen de frequenties boven de cutoff-frequentie dus met 24 dB per octaaf af. Technisch kan ik het je niet echt uitleggen, maar zo werkt het ongeveer.

je kan dat trouwens ook heel goed horen het verschil in steil heid.

hoe steiler hoe sneller je filter open klinkt....

Je hebt het hier over LPF, low-pass filters: een filter dat de lage tonen doorlaat. Vanaf de cut-off frequentie wordt er gedempt, en de mate waarin wordt gedempt is het verschil tussen een 12 en een 24 dB filter. Een 12 dB filter filtert vanaf deze Cut-Off 12 dB per ????? (oei, even kwijt, wat is het ook al weer?), en het 24 dB filter doet hetzelfde maar dan met 24 dB.
Met andere woorden, een 24 dB filter filtert vanaf de Cut-Off veel "heftiger" dan een 12 dB filter. Maar een 24dB filter is daarmee zeker niet per definitie "beter" of "fraaier" dan een 12 dB filter. Beiden hebben hun eigen karakter; zo zal een 12 dB filter dus een minder nadrukkelijker overgang kennen op het punt van de Cut-Off, en daarmee en wat romiger, rijker geluid. Om een voorbeeld te noemen, de legendarische TB303 heeft een 12 dB filter en juist die minder heftige filtering op de Cut-Off heeft mede die gewaardeerde klank bepaalt.

Resonance betekent een boosting van het geluid ter hoogte van de Cut-Off-frequentie. De mate is dan met de draaiknop in te stellen. Uiteraard wordt niet exact en uitsluitend de Cut-Off- frequentie geboost; ook dit gebeurd dan voor een frequentiegebied rondom die Cutt-Off-frequentie; het is een soort bandbreedte rondom die Cutt-Off.
Of die bandbreedte voor de resonance ook verband houdt met of het een 12 of een 24 dB-filter is, weet ik niet, maar dat weten andere vast wel.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Yes.......

Yes.......

Origineel geplaatst door Alex Omega
12db per octaaf bv...

Als je het weet, is het zo logisch als wat.

Bedankt Alex.

Origineel geplaatst door pjeut
de legendarische TB303 heeft een 12 dB filter en juist die minder heftige filtering op de Cut-Off heeft mede die gewaardeerde klank bepaalt.

Effe zeiken over een pietluttigheidje.

De Tb-303 heeft gewoon een 24dB filter.
Maar de 1e trap is een octaaf hoger gestemd dan de rest.

Hierdoor lijkt het alsof het een speciaal filter is, maar dat is niet het geval.

De system 100 heeft een zelfde soort filter.

Zelfbouw tip:
Wil je ook een 303 achtig filtertje, dan moet je de condensator van de eerste filtertrap halveren.
Beter nog, zet er een schakelaartje op. Dan kan je wisselen tussen de 2 standen.

Tja, ik dacht eigenlijk dat.....

Tja, ik dacht eigenlijk dat.....

Origineel geplaatst door Patat Met
Effe zeiken over een pietluttigheidje.

De Tb-303 heeft gewoon een 24dB filter.
Maar de 1e trap is een octaaf hoger gestemd dan de rest.

Hierdoor lijkt het alsof het een speciaal filter is, maar dat is niet het geval.

De system 100 heeft een zelfde soort filter.

Zelfbouw tip:
Wil je ook een 303 achtig filtertje, dan moet je de condensator van de eerste filtertrap halveren.
Beter nog, zet er een schakelaartje op. Dan kan je wisselen tussen de 2 standen.

Bazziman gelijk had.
Wat ik maar zeggen wil; een heftiger filter is niet perdefinitief een mooier klinkend filter.

Weet één van jullie trouwens of de omvang van dat bandgebied van de resonance verband houdt met het dB van het filter?

Origineel geplaatst door bazziman
Heeft de Tb303 trouwens niet een 18dB/Octaaf filter?

Yep.

Een 24 dB/Oct filter waarvan de laatste 6dB het niet doet, zo'n soort verhaal was het.

Het is ook niet zo dat om een heftig filter te hebben je persé een 24dB/oct moet hebben. De meeste klassiekers hebben wel zo'n filter, maar een analoog-gigant als Oberheim had weer heel vaak 12dB/oct filters. En dat zijn ook zeer, zeer gewilde vintage synthesizers.

Origineel geplaatst door pjeut
... Maar een 24dB filter is daarmee zeker niet per definitie "beter" of "fraaier" dan een 12 dB filter. Beiden hebben hun eigen karakter; zo zal een 12 dB filter dus een minder nadrukkelijker overgang kennen op het punt van de Cut-Off, en daarmee en wat romiger, rijker geluid.

Dat is zeker waar. Bij veel sounds klinkt een 12dB filter gewoon veel lekkerder, andere natuurlijk weer met een ander filter (24 dB of zelfs meer zoals sommige digitale filters) Maar beoordeel een synth dus zeker niet alleen op de steilheid van het filter.

Ik begrijp dat dit vooral geldt bij Low Pass filters. Ik neem aan dat High Pass filters ook zo iets hebben?

Bestaan er ook filters die zowel 12db als 24 db kunnen doen? Dat je met een schakelaartje zeg maar je filter type kunt kiezen, of is dat puur iets voor VA's en heb ik voor een analoge synth echt twee verschillende schakelingen nodig.
Ik vraag dit omdat ik gisteren begonnen ben met de bouw van een modular. D.w.z. Ik heb de pcb's besteld voor de VCO's :)

In de toekomst wil ik natuurlijk ook filters in mijn modular en ik probeer via deze thread mijn kennis over filters wat te vergroten en erachter te komen wat ik nu allemaal aan filters nodig heb in mijn modular.
Ik overweeg op dit moment de Oakley superladder 3 er in te stoppen.

Wat ik graag wil is een HPF en een LPF in mijn modular. Daarnaast zou ik het super gaaf vinden als ie ook koor achtige klanken kon maken, maar wat daar precies voor nodig is weet ik niet. 't Moet natuurlijk wel betaalbaar blijven.

Wat zou je denken van een....

Wat zou je denken van een....

Origineel geplaatst door renepela
Ik begrijp dat dit vooral geldt bij Low Pass filters. Ik neem aan dat High Pass filters ook zo iets hebben?

Bestaan er ook filters die zowel 12db als 24 db kunnen doen? Dat je met een schakelaartje zeg maar je filter type kunt kiezen, of is dat puur iets voor VA's en heb ik voor een analoge synth echt twee verschillende schakelingen nodig.
Ik vraag dit omdat ik gisteren begonnen ben met de bouw van een modular. D.w.z. Ik heb de pcb's besteld voor de VCO's :)

In de toekomst wil ik natuurlijk ook filters in mijn modular en ik probeer via deze thread mijn kennis over filters wat te vergroten en erachter te komen wat ik nu allemaal aan filters nodig heb in mijn modular.

Wat ik graag wil is een HPF en een LPF in mijn modular. Daarnaast zou ik het super gaaf vinden als ie ook koor achtige klanken kon maken, maar wat daar precies voor nodig is weet ik niet. 't Moet natuurlijk wel betaalbaar blijven.

.....mooie sample van een Mellotron?

Koortjes lijkt mij nou niet iets om een modular voor aan te schaffen of te bouwen.

Bestaan er ook filters die zowel 12db als 24 db kunnen doen?
....
Daarnaast zou ik het super gaaf vinden als ie ook koor achtige klanken kon maken, maar wat daar precies voor nodig is weet ik niet. 't Moet natuurlijk wel betaalbaar blijven.

Wiard boogie filter: 6, 12,18, &24 db
of
http://www.doepfer.de/a108.htm: 6, 12, 24 & 48 db

Voor koor geluiden heb je BPF's nodig, bv deze:
MOTM-410 Triple Resonant Filter with Dual VCLFO
http://www.synthtech.com/motm410.html

Attachments

• boogie.jpg
    boogie.jpg
    17,3 KB · Bekeken: 108

Als je mijn link naar de SoS gevolgd had stond er zelfs een voorbeeld van hoe je choir sounds maakt met een modular of niet-modulaire synthesizer:

http://www.soundonsound.com/sos/mar01/articles/synthsec.asp

En ik raad je ten zeerste aan om alle delen te lezen!

Kijk hiervoor in de schema's van de Oberheim OB-8. Elka Synthex of Jupiter 8/6.

Mij valt op dat filter-resonantie op een 12dB/oct-filter veel meer volume behoudt dan bij het 24dB/oct filter, welke qua volume helemaal in elkaar zakt (geldt voor cem 3320 filters, cem 3372 blijft juist wel overeind maar is daar speciaal op gemaakt).

Ik had die artikelen nog niet gelezen bikkel. Was ik nog niet aan toe gekomen. Ga ik vanmiddag meteen doen, want lijkt me reuze interessant en leerzaam.

Back