(rare) vraag aan de Belgen hier... (algemene kennis)

Ferric

Housekabouter
Beste Belgen,

Dit is misschien een vreemde vraag, maar ik vraag het me toch echt al een hele tijd af....

In elke belgische serie, film en ook in echte gesprekken die ik ooit met belgen heb gehad, wordt vrijwel nooit "jij" of "je" gebruikt. Alleen maar "u", "ge" en "gij".
Begrijp me niet verkeerd, maar voor ons hollanders klinkt dit hopeloos ouderwets.

Wat ik mij dus afvraag: als ik met een belg sta te praten, kan ik dan gewoon "jij" en "je" gebruiken zoals ik gewend ben, of is dat 'not-done'.

Laat het me weten... dat bespaart mij misschien wat genante vertoningen in de toekomst ;)

Grtz, F.

idd, net zoals jij hun ook wel verstaat als ze ge en u zeggen

sterker nog, als je niet oppast heb je misschien wel last van een boze belg omdat ie de indruk krijgt dat je hem nadoet/belachelijk maakt ;)

Ik zou me er niet te druk om maken, maar het wachten is natuurlijk om het finale oordeel van een van de belgische forumleden. :)

hehe.. 't zijn zo van die kleine verschillen die er zijn. Ik zou je er maar niet te veel van aantrekken als je in België bent, en gewoon praten zoals je altijd praat.. Zoals BDeep al zei.. je zou je best wel eens belachelijk kunnen maken.

en over die u ge en gij.. wel.. dit is bij ons de gewoonte. België heeft (net zoals nederland) veel dialecten en wat er eigenlijk gepraat wordt is een soort kruising tussen ABN en dialect... hoewel je en jij veel beter nederlands is wordt het zelden in de gewone omgangstaal gebruikt.

Re: (rare) vraag aan de Belgen hier... (algemene kennis)

Origineel geplaatst door Ferric
Wat ik mij dus afvraag: als ik met een belg sta te praten, kan ik dan gewoon "jij" en "je" gebruiken zoals ik gewend ben, of is dat 'not-done'.

Gewoon doen zoals je gewend bent. Het omgekeerde ook trouwens. Zelf ben ik ongeveer 3 dagen per week in Amsterdam en ik gebruik gewoon gij/ge en iedereen begrijpt me (denk ik)
Ik betrap me er wel al eens op dat ik af en toe wat meer 'Nederlands' praat, niet de uitspraak maar de gebruikte woordenschat.

Let wel op: Als je in Aarlen "jij/je" gebruikt, zal men je wellicht niet verstaan ;)

Back