Mixen op hoofdtelefoon...!?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Bass

Gepokt en gemazeld
..hoe staan jullie hier tegenover?...

Wegens slechte akoestiek en brakke monitoropstelling en buren[flat-slaapkamer!...]...mix ik vaak af op mijn Sennheiser koptelefoon..
af en toe loop ik naar mn kamer om te luisteren op mn huiskamerinstallatie voordat ik opneem in soundforge....

Nu hoor ik overal om me heen.."blabla niet mixen op koptelefoon blabla goede monitoren nodig enz.."

Zijn er mensen hier die ook op koptelefoon mixen?..

Bass..

Ik gebruik ook heel vaak een hoofddtelefoon van Sennheiser. Dit wel in combinatie met een stereoinstallatie met goede speakers. De koptelefoon ken ik erg goed, en vind ik erg eerlijk. Al die mensen die zeggen dat je perse een paar goede monitorspeakers moeten hebben, hebben wel een beetje gelijk. Maar je mix beluisteren op een goede koptelefoon kan je echt wel zinvolle info geven. Teveel laag bijv. valt mij beter op als ik op een koptelefoon luister. Over mijn speakers heb ik altijd zoiets van, hoe meer hoe beter. Niet dus...

ja hoor doe ik best wel vaak..als je ook maar ff de mix op andere setjes beluisterd......

Ik heb zelf ook geen monitoren (i.v.m. geldgebrek), maar er is natuurlijk ook een alternatieve manier die toch ook goed werkt.
Mix af zoals jij denkt dat het goed is. Zet het op een CD'tje en luister het op verschillende stereo's, die van je broertje, ouders, buren of van mijn part die van sinterklaas. Dat zijn uiteindelijk toch de apparaten die het allemaal moeten doen.

Luister dan goed wat er wel en niet klopt aan de muziek en ga dat aanpassen. Daar komt bij dat de akoestiek van bijv de huiskamer ook heel anders dan die van je home-studie (bij mij zolderkamertje), waardoor het misschien toch niet helemaal klinkt zoals je zou willen.

Op zich kan het wel. Maar niet te lang en te hard je koptelefoon gebruiken. Is niet goed voor je oren en je kunt als je lang bezig bent niet meer goed luisteren. (geldt ook als je met monitors werkt hoor)
Dus af en toe even rusten (peukie, kopje koffie, vissen eten geven, bruine trui breiden) kan dan helemaal geen kwaad. Ook goed tegen de RSI verschijnselen. ;)

gebruik dan wel een goede koptelefoon eentje die een beetje eerlijk geluid weergeeft en niet erg kleurt

maar eigenlijk geen aanrader om afte mixen op een koptelefoon

Laatst gewijzigd:
...ik luister altijd op 'luisterniveau' af...

Ik zet m amper hard, want ik wil mijn gehoor nog langer bewaren!!!

Ik mix zelf ook meestal op de koptelefoon af. Ik woon in een flat en daar kun je nu eenmaal (of juist wel eenmalig) niet de zaak vol over de monitorspeakers laten vliegen. Ook bevalt het me beter qua "wegzetten"van ruimtelijke geluiden, dus de panning gaat bij mij preciezer, en ook het gevoel.
En het eindresultaat tuurlijk wel op alles wat een cdlaatje heeft afluisteren..
Nadeel is wel, zoals Fuse zegt, dat je gewoon niet te lang achter elkaar moet gaan zitten beuken met je koptelefoon omdat je dr:
a) doof van wordt
b) als je continue met dat ding opzit je niet goed meer weet hoe je het wilt laten klinken, je oren worden te overdonderd om nog zinnige info door te geven aan je hersenen..

Realistisch gezien is voor mij het monitor verhaal (nog) niet haalbaar, dus ik heb besloten om te investeren in een goede afmix koptelefoon. Nog geen merk of type in mn gedachten so far.....

Sennheiser HD535

Sennheiser HD535

Tja, ik doe daar alles op, maar deze hoofdtelefoon heeft een heel nare eigenschap in het laag, boven de -6db, gaat het laagste punt van 18hz naar 35hz en dat is wat lastig. plus heb ik het gevoel dat ze niet helemaal eerlijk zijn, een bassilnetje tunen is errug moeijlijk...

Als ik op mijn hoofdtelefoon afmix heb ik idd na een uurtje suizende oren. Ales ik dat op mijn monitors doe niet.

Wel hoor ik op mijn hoofdtelefoon de hoge tonen beter.

Het heeft dus zo zijn voor- en nadelen.

Ik mix bijna nooit af op koptelefoon, tenzij het echt niet anders kan (tijdstip).. Ik mis met de koptelefoon een goeie impressie van het stereobeeld en dat hoor ik op mijn monitors wel goed. Ik denk dat er niet voor nix in 99% van de gevallen in studio's op grote monitors wordt (af)gemixed.

ik krijg er geen suizende oren van, maar na te lang een onprettig gevoel in mijn kop. Niet echt hoofdpijn, maar gewoon onprettig om t geluid te horen. Maar gebruik wel af en toe de koptelefoon, zeker als ik ff zeer luid iets wil doen en mijn ouders wil sparen bijv

Ik heb tot afgelopen weekend altijd (jaartje of vier-vijf) met koptelefoon gewerkt, er ging van het weekend echt een wereld voor me open... wat nog niet wegneemt dat ik ervan overtuigd ben dat goed afmixen op koptelefoons best te doen is. Als je vaak je mixes achteraf beluisterd leer je er zeker mee om te gaan zeg maar... het viel mij bv op dat mijn hoog er altijd te dik bovenop lag, hier houd je dan de volgende sessie rekening mee.
't was trouwens ook nog eens een goedkoop Philips dingetje... ;)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back