Robbie Williams bekeerd!?

Sly Dog

Tweak, Sample, Loop.
"Ok this is what we do, got a jam so fresh its nice for you
Ok give it what you got and dial 808 for the bass to drop
Ok then whats the fracas grab your cardy your lead hat and your bus pass you don’t sweat much for a fat lass grab your rudebox cos your box is righteous"
...aldus Williams in de vandaag te verschijnen nieuwe single Rudebox.

In de septemberuitgave van Sound on Sound magazine staat een interview met de co-writer van Robbie Williams, Stephen Duffy. Hierin legt Duffy uit dat hij en Williams tot de basis-ideeën voor het album Intensief Care zijn gekomen door electro-jams te houden met behulp van vintage gear, bespeeld door beide personen. Gebruikte apparaten zijn onder meer Nord en Korg synths, Wurlitzer, Mellotron, Juno-60, Prophet-5, Linn Drum, ARP String Ensemble, Waldorf Q, Roland XV-5080 en SH-101. Deze gear werd door beide heren gekocht in rommelwinkels, etc.

"In de krant zegt de 32-jarige ster dat hij zichzelf heeft gevonden op zijn nieuwe, nog naamloze album. De zanger omschrijft de stijl als 'ondeugende elektro-funk-pop met een diepe bas."
(Bron: http://www.nieuws.nl/259625/Robbie_Williams_gooit_muziek_over_andere_boeg)

Zou Williams zich dan ook eindelijk tot de wereld van het synthfetisjisme hebben bekeerd? Of is dit enkel een publiciteitsstunt om de toch vaak kritische synthfreak ook tot zijn fanbase te mogen gaan rekenen?

Ik vind Robbie Williams sowieso wel goed eigenlijk als je het vergelijkt met de crap die normaal in de top-40 staat. Maar dat rommelmarktensynthesizersverhaal klopt natuurlijk niet, zulke synths vind je niet meer bij de rommelmarkt, hooguit Casio's en die kleine DX-Yamaha's.

Lijkt me niet dat die voor die paar synthfreaks een hele nieuwe sound gaat 'bedenken'.
Zowieso is een onderwerp als deze nogal flamebait omdat er zat mensen zeer uitgesproken meningen over de persoon in kwestie hebben.
Wat dat ene nummer betreft heb ik liever het orgineel van Sly en Robbie.

En wat syntfethisisme betreft is het jammer dat al die mooie synths naar de rijkeren gaan en de prijzen dus ook omhoog gaan. Als ze maar teminste gebruikt worden hoop ik dan maar. Want daar zijn ze voor gemaakt.

Ik vind die casio bliebjes in rudebox wel hip :)

je moet zeker als eerste s ochtends op die rommelmarkt zoeken, meeste is toch troep :)

Ik zag laatst een video van hem en dat was zo vreselijk toen hij ging rappen. Dan kan hij nog beter zingen.

Vrij regelmatig hoor ik overigens in de songtext van populaire muziek het woord of de cijfers 808 voor bijkomen. Luister maar eens naar de nieuwe Kelis.

Origineel geplaatst door sander
Vrij regelmatig hoor ik overigens in de songtext van populaire muziek het woord of de cijfers 808 voor bijkomen. Luister maar eens naar de nieuwe Kelis.
Klopt jah, die lui van Outkast hebben de 808 ook in een nummer bezongen. Was geloof ik zoiets als: "Can you feel that B A S S, bass".

Het zijn altijd de 'grote' jongens en meisjes die 'underground' muziek naar het grote publiek brengen. Loop eens door een groot winkelcentrum en vraag daar eens aan een gemiddelde voorbijganger wie de Neptunes zijn, dan krijg je het gevoel dat jij de enige bent die ze kent.
Dit fenomeen is natuurlijk niet nieuw, dat is altijd al zo geweest.
Op zich zou het natuurlijk fijn zijn als Robbie Williams het 'grote' publiek kennis laat maken met moderne synth/elektronische muziek. Het irritante alleen is dat je in zijn voetsporen een hoop 'meuk' meekrijgt voordat je de serieuze synth/elektronische musicus naar voren ziet komen.

Het type rommelwinkel waar meneer Williams het over heeft, komen hier in Nederland niet zo vaak meer voor. Dat zijn van die winkels waar als je geld te kort komt, je spullen in onderpand kunt geven. In de VS en GB zie je daar werkelijk rijen synths en gitaren hangen en als je maar lang genoeg zoekt vind je daar alles. Alhoewel hun rol steeds meer overgenomen wordt door zaken als eBay.
In Nederland hebben we bijvoorbeeld zaken zoals Cash-Converters ( veel bezig via eBay).

Kweenie... ik geloof die Robbie Williams nooit zo... "Stoer hè? Ik maak electro!" Eén ding is zeker: deze hoor je niet op Saai Radio :D

Maar eerlijk = eerlijk: best een geinig ploatje

Grappig dit te lezen!

Het is voor het eerst dat ik een track van hem niet walgelijk vind, niet over-de-top, niet slijmerig, niet gemaakt of conceptueel bedacht.
Dit is wat Robbie het liefste doet, denk ik te horen, en ik hoor het liefste iemand lol hebben.

Het artikel van Stephen Duffy geeft een boel achtergrond info over deze productie. En wat blijkt.....Duffy en Williams hebben gewoon een bak vintage opgehaald en Williams is er in zijn homestudio op gaan prutsen [hij had ervoor geen ervaring mee], niet veel anders als datwij doen.

weet je dat dit plaatje een cover is?

ik hoorde laatst het origineel op de radio... ik weet helaas niet meer wie de uitvoerder is...

In het boek "Feel" staat wel dat Williams al heel lang de ambitie had om wat elektronisch te doen, dus die tijd zal wel aangebroken zijn. Overigens staan daar die jam-sessies met Duffy uitgebreid in beschreven, maar Williams speelde vaak niet meer dan bas (op basgitaar of synth) of gitaar. Stapels vintage gear worden er nergens genoemd, de basis is gelegd in Duffy's studio in London, op zolder van de studio waar Williams met een andere opname bezig was. Voor latere (meer definitieve) opnames is er inderdaad een studio ingericht in Williams huis in LA. Het boek rept verder niet over wat daar allemaal ingezet is. Maar laten we wel zijn, Intensive Care klinkt niet echt elektronisch, dus is zeker niet met alleen die spullen gemaakt.

Origineel geplaatst door etaoin
Maar laten we wel zijn, Intensive Care klinkt niet echt elektronisch, dus is zeker niet met alleen die spullen gemaakt.
Het zijn meer de ideeschetsen die met electronica gemaakt zijn die vervolgens weer zijn uitgewerkt met onder meer akoestische instrumenten en orkesten.

waar kom je uit als je in google 'robbie williams rudebox studio vintage' intikt? inderdaad! :D
dat opzoeken was naar aanleiding van dat vintage jam-verhaal

vandaag die rudebox is binnenghaald nadat ik het hoorde op de radio. vind het best leuk.... mss toch maar de sos is halen (twas de FM weer ff deze maand)
grappig dat ik hier ook outkast lees. dat was het eerste wat me te binnen schoot: dat van die 808 is wel een beetje gepikt/inspired ;). luister maar eens naast elkaar. min of meer zelfde toonval...

'commercieel' of niet. als het lekker klinkt, klinkt het gewoon lekker :) wat er rond williams gebeurd kan me vaak gestolen worden, maar hij en z'n entourage brengen dikwijls fijne muziekjes voort.

Heeft er al iemand het album gekocht?

Is het wat?

Of is het weer overroepen en komt er niet meer electronische muziek uit voort dan dat er uit mijn Senseo komt?

ben benieuwd

Zou dit het startschot zijn voor de 'nieuwe' electro sound voor de top 40 / het grote publiek?
...of is het het nekschot... ?

-C-

Back