iomega pc/mac jaz schijven, verschil?

anoniempje

hobby knooier
Ik heb vandaag 3 nieuw in verpakking iomega jaz schijven binnen gekregen omdat m,n vorige jaz schijf het begeven had, maar nou heb ik nog al moeite met die dingen te formatteren, heb het geprobeerd op de sampler zelf die begint niet eens en zegt meteen al format error, en op de pc met translator, die formateert wel maar dat het nou echt lekker gaat, nee, dus ik dacht misschien heeft mijn jaz Drive het wel begeven ipv die oude jaz schijf wat ik eerst dacht.

Maar ik keek even op de nieuwe jaz schijven en daar staat op mac, kijk ik op de oude staat er op pc, lijkt me eigenlijk dat dat toch niet mag uitmaken? je moet ze immers toch formatteren.

iemand suggesties?

je kunt ze gewoon op de pc gebruiken, als er mac op staat betekent dat alleen maar dat hij al is voor-geformateerd in Mac format. Dus waarschijnlijk hpfs+, als je die dan gaat herformatteren op de pc dan kan wel eens traag gaan.

Oke mensen bedankt voor jullie aandacht !!!!, Ik ben eruit!!!

Je kan de jaz schijven niet zomaar formateren zoals ik deed met de s3000 en met translator, althans dat stond op de grote akai samplers info website.

Een jaz schijf had een bepaalde structuur en met formateren verneuk je die hele structuur. klopt ook wel want de pc liep helemaal in de soep als ik er een jaz in knalde, hetzelfe eigenlijk als mijn ouwe jaz die liet ook de boel in de soep lopen, ik kon ze alleen half van de sampler lezen, en op de pc in lezen ging echt niet. laat staan beschrijven.

Maar nou scheen het dus dat ik die schijven absoluut niet moet formatteren, maar Arrangeren, soort snel format ofzo.
In elk geval heb alle 4 ( ook de oude waarvoor ik 3 nieuwe kocht) jaz schijven die ik voor defect aan hield gearrangeerd in de s3000 en alles werkt weer perfect!, ook de pc draait niet meer in de soep en leest de jaz schijven gewoon, had het vanacht gelukkig al voormekaar ben ook de hele nacht opgebleven om me sample library weer voormekaar te maken want zonder drums hier begon ik weinig.

Ik zal nog even de link neerzetten waar ik dat format/arrangeer verhaal vandaan heb, misschien wel handig voor de toekomst als mensen gelijke problemen hebben

http://akaiscsifaq.digidude.net/

Hier het verhaaltje,

You must never *ever* "AKAI FORMAT" removable media like ZIPs, JAZs, MOs, Syquests etc. It is like trying to use a DOS "Format" on an MO or any removable drive. This type of media needs specific and particular "treatment" for it's formatting, which is not a global standard (some will remember specific proprietary formatting utils for their MO media or similar). The AKAI "FORMAT" command is intended rather for HD drives, not for removable media. It is the equivalent to a "LOW LEVEL" format, which implies a more complex writing and organising routine (physical rearrangement and writing of "indexes" or sector initialisation) which is not standard for Removable media and should even be avoided on recent HardDisks. Low Level formatting can VOID warranty on some types and firms of Hard Disks and is esplicitly stated on the HD case itself; this applies to Removable Media aswell - I don't really know why AKAI put that button function command as a primary one, they should have left it as last resort only for certain HDs. All you need to do is hit the "Arrange" button and if your media is new, you can even SKIP the bad sector search process and formatting will take just a few seconds! This is the equivalent to a DOS "quick format" which is all you actually need for those devices. If you have insisted on using the "FORMAT" button too many times, you may have permanently damaged your removable media. You can try recovering from this state by using it's proprietary format and rescue utilities (like Iomega Utils for the Jaz and ZIP) and see if it comes back to "life".

Back