Macbeth nieuwtjes

Ik had ook liever de M3X2 gehad maar daar zijn er dus maar en paar van. Met basis klank bedoelde ik de klank van de oscillators, met filter helemaal open, dat klinkt wel als sommigevan die .mp3'tjes (met al hun beperkingen). Heb je al eens een Cwejman S1 naast een M5 gehoord?
De M3X is natuurlijk een op de minimoog gebaseerd principe. De layout en print van de M5 doen ARPiaans aan. Maar uiteindelijk is het toch vooral de look en structuur die overeenkomt, de sound een stuk minder. En da's maar goed ook.

Helaas heb ik nog nooit een Cwejman S1 uitgeprobeerd, maar het lijkt me een verschrikkelijk mooie bak. Gebaseerd op wat ik er over gelezen heb (en de geluidsvoorbeelden op de website) denk ik dat hij weer heel anders klinkt dan een M5. Ze zouden elkaar goed aanvullen volgens mij :engel:

Ja, die layout van de M5 is erg misleidend, want met ARP heeft het helemaal niets te maken. Een Oddysey heb ik hier wel staan en als het waar is dat deze gewoon een vereenvoudigde versie van een 2600 is, dan verschilt de klank van Macbeth hemelsbreed met die van ARP.

Maar het zijn allemaal natuurlijk erg mooie synths :halleluja

Waarom en waarom is iederen ineens zo supergeil van Cwejman?
Er is toch veeel beter spul te krijgen mensen wat een lekkerder formaat is.
En wat zowiezo ook nog beter klinkt!

Origineel geplaatst door mono-poly
Waarom en waarom is iederen ineens zo supergeil van Cwejman?
Er is toch veeel beter spul te krijgen mensen wat een lekkerder formaat is.
En wat zowiezo ook nog beter klinkt!

Voor mijzelf kan ik daar wel antwoord op geven:

1) De geluidsvoorbeelden op de site van Cwejman zelf
2) De berichten van gebruikers die - zonder uitzondering - erg positief zijn

en in mindere mate (want ik neem echt niet alles klakkeloos aan)

3) De reviews in de vakbladen

Het lijkt mij qua concept, kwaliteit en klank gewoon een erg mooie synth.

Ik vraag me op mijn beurt eigenlijk af, waarom er de laatste tijd zo wordt afgegeven op Cwejman. Er wordt zelfs beweerd dat het slechter zou klinken dan Doepfer etc., dat in een heel ander marktsegment zit.

En Mono, jij was zelf toch ook erg te spreken over de klank van de S1? Ik meen dat je die een keer beluisterd had bij Leo of iemand anders en toen was je er zeer positief over kan ik me nog herinneren :confused:

Ja en nee ik neem mijn woorden toch terug.
Ik heb nu zo veel meer dingen gehoord en ik vind het de prijs echt niet waard.
Dan veel liever Wiard hoor dat klinkt toch echt een stuk beter (ook volgens leo)
En het formaat is ook gewoon afschuwlijk klein.
Ik heb liever ook gewoon geen surfacemount spul als het ff kan maar gewoon lekkere grote weerstanden etc.
En ik wil wel nog enigzins bij me knoppen kunnen als ik ergens mee bezig ben.
500 a 600 euro voor deze modules vind ik echt waanzing duur voor zo een stukkie lopende band fabricage!

Gebruikers die een bak zelf hebben zijn trouwens altijd positief he!

Ja okee, het echte modular spul daar ben jij veel meer in thuis dan ik. Ik geloof gerust dat er goedkopere modules zullen zijn van een ander merk dat net zo goed of misschien wel beter klinkt dan Cwejman.

Maar het ging mij puur even om de S1, als geintegreerde synth dan. Tweedehands koop je deze nu voor zo'n 2.000 - 2.200 euro en ik vraag me dan echt af, welke vergelijkbare gebruikte semi-modulaire bak er nog meer te koop is voor dat geld.

Het is jammer dat ik er zelf nog geen ervaring mee heb want als ik hem niet zo best zou vinden zou ik dat uiteraard wel toegeven (en dan heb ik weer wat geleerd).

Enne vergeet niet, dat het volgens mij 1 van de synths is die Leo het langst zijn zijn bezit heeft gehad....dat moet toch ook wat zeggen? :D

en elke keer als ik m te koop zie, denk ik weer......

maar voor rond 2000 heb ik nu een pro one, micromoog en moog source en aangezien mijn budget tegenwoordig beperkt is, zie ik dat meer zitten. de micromoog staat er trouwens ook al weer even.

Origineel geplaatst door mono-poly
Maar ik erger me er wel aan of iedereen ineens doet alsof dit helemaa de BOM is.

heb jij dat ook mono, van die dagen dat je je overal aan ergert?! ;)

M'n S1 is 5 keer zo klein en klinkt ook groots, size doesn't always matter:D . Heeft het nu ook toegevoegde waarde, zo'n enorm paneel? Het doet me een beetje denken aan de GROTE LETTERBIBLIOTHEEK, je hebt er in ieder geval geen bril bij nodig. Die spring reverb is geniaal gekopieerd.

Hij is natuurlijk wel heel overzichtelijk, wel vrij lomp groot.
Maar goed het geluid is echt drukvol, ik zou zelfs durven stellen
dat als je een M5 hebt, je geen Mini meer nodig hebt, dikke bassssssssssss.
De M5 kan natuurlijk veel meer, maar dat kan ie ook.

Is -ie ook een beetje stil, qua ruis? In sommige voorbeelden (afgeknepen anvelppes) op de Macbeth site zit nogal wat ruis

Origineel geplaatst door Wiseguy
ik zou zelfs durven stellen dat als je een M5 hebt, je geen Mini meer nodig hebt

Dat zou natuurlijk mooi zijn, maar ik denk dat die vlieger niet helemaal opgaat. Volgens mij heeft een Minimoog sowieso een heel ander karakter dan de M5 en ik denk dat dit deels zeker door de leeftijd komt.

Ik weet, daar zijn al wat verhitte discussie over geweest hier, maar ik geloof zelf absoluut dat een synth door veroudering cq. slijtage van de onderdelen organischer gaat klinken - minder "precies", een tikje vervorming hier en een dotje ruis daar......I love it. Het valt me wel op dat de M5 (als enige "nieuwe" analoge synth die ik nog heb staan) veel "strakker" klinkt dan de rest en vrijwel geen bijgeluiden heeft zeg maar. Dat neemt niet weg dat het een monster van een synth is maar misschien moet hij nog wat rijpen, net als een goede wijn :)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door vinnieq
Is -ie ook een beetje stil, qua ruis? In sommige voorbeelden (afgeknepen anvelppes) op de Macbeth site zit nogal wat ruis

Haha, over timing gesproken....je was me net voor :D

Ja, in de haast heb ik nog een paar dotten van typefouten gemaakt! Maareh, begrijp ik nu dat de M5 toch erg stil is ?

Origineel geplaatst door vinnieq
Ja, in de haast heb ik nog een paar dotten van typefouten gemaakt! Maareh, begrijp ik nu dat de M5 toch erg stil is ?

Ik vind hem inderdaad erg stil ja, van de ruis waar jij het over had heb ik niets gemerkt in ieder geval :) Je hoort wel een heel klein beetje ruis als je geen noot speelt en de gain helemaal opendraait natuurlijk, maar dat is logisch met zo'n analoge bak.

Back