Audio enhancements in MS Vista

Hanz

Anonieme Analogist
Een interessant artikeltje...

http://arstechnica.com/news.ars/post/20060907-7682.html

Met name de ingebouwde 'room correction' ziet er uit als een interessante ontwikkeling...

Room correction

Room correction is a feature found in extremely high-end audio hardware, which finds a "sweet spot" for the listener in any particular room. It performs this magic by using a microphone to calibrate all areas of a room, including adding a first-reflection cancellation filter if one or more of the speakers are near a flat surface. The microphone is placed in the location where the user would like to sit, and then a calibration wizard is run to figure out the distance, frequency, response, and overall gain of each loudspeaker in the sound system. Optionally, if a high-quality microphone is used, the system will add correction for relative frequency response differences coming from each speaker. According to Microsoft, room correction takes up less than five percent of CPU time on a 3 GHz processor.

room1.png

In hoeverre dit gaat werken voor pro-audio software lijkt me de vraag, het lijkt me niet dat dit direct al op ASIO-niveau gaat ingrijpen. Voorlopig is het meer een consumer ding, denk ik. Maar toch interessant!

Er staan zowiezo een aantal dingen te wachten voor de komende tijd, ik zag een boel interessant materiaal op de MS site:
Audio System Effects in Windows Vista (waaronder de genoemde Room Correction)
Universal Audio Architecture

Overall site: Windows Audio Device Technologies

Nog wat meer interessante informatie, van een paar maandjes terug:

Vista will have a completely rewritten audio stack with lower latency and per-app mixing — so you can mute annoying Flash music in your browser, finally, among other things. That much we knew, but here you get to see the guys who worked on it and watch it in action. (And yes, I know, these features have long existed in the ALSA and OSS sound systems for Linux and UNIX.) Oh, and they’ve finally replaced the ancient Sound Recorder app, as pictured.

Still missing, though, are any real details on how this will work for pro audio developers. In fact, Steve Ball tellingly says those features are the least complete in the current beta.

I’d say the good news is, Microsoft is fully aware of the fact that right now Mac OS X works a lot more seamlessly for pro audio than Windows does. But I’m not sure yet how that will translate into Vista. Will we be able to use Microsoft’s standard audio drivers to get decent performance on all our audio gear for music, without having to resort to ASIO? Will legacy audio drivers work? What hardware will be supported? What happens to ASIO under Vista? Has Microsoft addressed the lack of inter-application audio and MIDI routing, something every other consumer OS has? Will Vista keep forgetting my audio and MIDI drivers the way XP does?

Tevens een video met een developer uit het audio-team -> http://download.microsoft.com/downl...82b-bf68-7ead3f801537/new_audio_team_2005.wmv

Inmiddels is natuurlijk gisteren de RC-1 build van Vista vrijgegeven voor MSDN-subscribers.
Ik zal van het weekend, als ik even tijd heb, eens kijken of er al wat zinvols valt te zeggen (zelfs bij gebrek aan Vista-drivers voor mijn hardware... ;{ )

Ik heb inderdaad al wat gelezen, van gebruikers, over betere audio prestaties onder Vista. Volgens mij betrof het Ableton Live6 beta onder Vista preview huppeldepup.

Leuk zeg. Nog meer dingen die standaard AAN staan en je uit mag zetten.
Autolevelling en room correctie doe ik zelf wel.

Of je krijgt met drivers te maken die je beknotten in je dagelijkse werk als audio engineer/muziekant omdat er DRM in zit.

Komt nog eens bij dat microsoft maar een bepaald assortiment aan hardware standaard gaat ondersteunen en daar zit het merendeel van de pro USB/Firewire hardware niet bij dus zul je idd moeten wachten totdat de fabriekant hier zelf mee aan komt zetten. Als die er uberhaupt mee aan komt zetten en je het niet een te oud model hebt waar geen drivers meer voor uitkomen.
En vraag ik me trouwens ook nog af hoe het zit met ASIO want volgens mij bijt UAA en ASIO elkaar.

Origineel geplaatst door fuse
Leuk zeg. Nog meer dingen die standaard AAN staan en je uit mag zetten.
Autolevelling en room correctie doe ik zelf wel.

Of je krijgt met drivers te maken die je beknotten in je dagelijkse werk als audio engineer/muziekant omdat er DRM in zit.

Komt nog eens bij dat microsoft maar een bepaald assortiment aan hardware standaard gaat ondersteunen en daar zit het merendeel van de pro USB/Firewire hardware niet bij dus zul je idd moeten wachten totdat de fabriekant hier zelf mee aan komt zetten. Als die er uberhaupt mee aan komt zetten en je het niet een te oud model hebt waar geen drivers meer voor uitkomen.
En vraag ik me trouwens ook nog af hoe het zit met ASIO want volgens mij bijt UAA en ASIO elkaar.

Ik snap ook niet helemaal waarom ze een roomcorrection inbouwen. Voor de doorsnee gebruike rniet interessant. Voor de gene die dat wel interessant vinden vraag ik me af of dit percentage wel in verhouding staat met de totale gebruikers, wat zal het zijn 0,000001 %?. Los van het feit dat de meesten dat zelf al wel doen.

Origineel geplaatst door m.u.f.f
Ik snap ook niet helemaal waarom ze een roomcorrection inbouwen. Voor de doorsnee gebruike rniet interessant. Voor de gene die dat wel interessant vinden vraag ik me af of dit percentage wel in verhouding staat met de totale gebruikers, wat zal het zijn 0,000001 %?. Los van het feit dat de meesten dat zelf al wel doen.

Waarop baseer je die uitspraken? Ik denk dat een boel technologieen die de weergave van audio bij de eindgebruiker verbeteren wel degelijk als interessant worden gezien, met name ook in de HD-Audio en HTPC hoek waar MS actief in is. Om dit nou meteen af te doen als 'niet interessant' voor eindgebruikers vind ik een beetje kort door de bocht. Vergelijkbaar: het feit dat Pietje van de hoek niet heeft gevraagd om de feature echo-cancelling in een voip-applicatie wil nog niet zeggen dat het geen nuttige feature is die ervoor zorgt dat de verstaanbaarheid beter wordt.
Ik denk dat actieve roomcorrection een enorme groeimarkt is, de komende jaren; enerzijds omdat het nu technisch mogelijk is om in realtime dit soort correcties effectief uit te voeren, anderzijds omdat er ook gewoon vraag naar is - kijk maar naar de roomcorrection die bijv. wordt ingebouwd in HT versterkers van Denon bijvoorbeeld, en daar echt wordt aangeprezen en gewaardeerd als 'toegevoegde feature'. Combineer deze kennis met de observatie van hoe 'mainstream' Home Theater de laatste jaren is geworden...

Dat de meeste mensen "het" zelf wel zouden doen lijkt me schromelijk overdreven. Het grootste deel van de gebruikers is niet eens op de hoogte van het akoestisch effect dat een kamer heeft op de beluisterde audio, en zelfs het grootste deel van de gebruikers dat dit besef wel heeft, denkt er niet aan de kamer vol te stouwen met basstraps, demping etc.
Natuurlijk (!) is actieve room-correctie geen wondermiddel. Maar wel interessant als 'helpt een berg, kost een beetje' alternatief of aanvulling.

Origineel geplaatst door fuse

Deze zaken blijven natuurlijk de grote issue. Je kan MS natuurlijk niet verantwoordelijk houden voor het moeten leveren van allerhande drivers voor allerhande obscure apparatuur die ooit is uitgekomen. Het feit dat ze dit vroeger wel hebben zitten proberen, daar hebben ze zich vaak genoeg mee in de voet geschoten. Maargoed, da's een ander verhaal.
Het blijft inderdaad nu afwachten hoe het nu gaat op driver-gebied. Sommige fabrikanten zullen netjes met de benodigde zaken komen, andere laten hun klanten rustig een paar maanden / jaar wachten (MOTU! :() en voor een heleboel oudere hardware zal vermoedelijk niets meer verschijnen. Persoonlijk heb ik m'n technisch perfecte Emagic Unitor8 al bijna afgeschreven, hoe kwalijk dat ook is.
Maar realistisch gezien: niemand verplicht je tot upgraden vanaf je huidige werkende systeem.

Wat er nou gaat gebeuren met ASIO in Vista en het nieuwe drivermodel, ik ben daar erg benieuwd naar. Ik denk dat men bij MS niet zo dom zal zijn om een niet-werkende ASIO oplossing aan te leveren. Natuurlijk kan je pessimistisch zijn, maar gezien de uitspraken uit de ontwikkelaarshoek over deze zaken, denk ik dat men ditmaal misschien niet over één nacht ijs gaat. Er valt hier een boel te winnen voor MS, natuurlijk.
Maar goed, er zal -zoals altijd- wel weer het nodige te patchen overblijven... :W

Vista will have a completely rewritten audio stack with lower latency and per-app mixing — so you can mute annoying Flash music in your browser, finally, among other things.

Daar ben ik toch wel erg blij mee zeg, zit al eeuwen te wachten op die optie.. :)
Vind het sowieso belachelijk dat er geen mute optie zit in flash, maargoed reden genoeg om Vista aan te schaffen dacht ik zo.. ;)

Origineel geplaatst door Hanz
Waarop baseer je die uitspraken? Ik denk dat een boel technologieen die de weergave van audio bij de eindgebruiker verbeteren wel degelijk als interessant worden gezien, met name ook in de HD-Audio en HTPC hoek waar MS actief in is. Om dit nou meteen af te doen als 'niet interessant' voor eindgebruikers vind ik een beetje kort door de bocht. Vergelijkbaar: het feit dat Pietje van de hoek niet heeft gevraagd om de feature echo-cancelling in een voip-applicatie wil nog niet zeggen dat het geen nuttige feature is die ervoor zorgt dat de verstaanbaarheid beter wordt.
Ik denk dat actieve roomcorrection een enorme groeimarkt is, de komende jaren; enerzijds omdat het nu technisch mogelijk is om in realtime dit soort correcties effectief uit te voeren, anderzijds omdat er ook gewoon vraag naar is - kijk maar naar de roomcorrection die bijv. wordt ingebouwd in HT versterkers van Denon bijvoorbeeld, en daar echt wordt aangeprezen en gewaardeerd als 'toegevoegde feature'. Combineer deze kennis met de observatie van hoe 'mainstream' Home Theater de laatste jaren is geworden...

Dat de meeste mensen "het" zelf wel zouden doen lijkt me schromelijk overdreven. Het grootste deel van de gebruikers is niet eens op de hoogte van het akoestisch effect dat een kamer heeft op de beluisterde audio, en zelfs het grootste deel van de gebruikers dat dit besef wel heeft, denkt er niet aan de kamer vol te stouwen met basstraps, demping etc.
Natuurlijk (!) is actieve room-correctie geen wondermiddel. Maar wel interessant als 'helpt een berg, kost een beetje' alternatief of aanvulling.

ik vind het gewoon opmerkelijk dat een functie als deze ingebouwd wordt in een OS. Ik ben niet thuis in de HT setjes maar volgens mijn zijn de goedkope setjes mainstream en is denon een klasse hoger?, niet bepaald mainstream, waar windows dat wel is.

Dat de mensen dit zelf zouden doen, doel ik op de mensen die we hier bv op het forum hebben, niet mijn moeder die haar ebay veilingen checkt.

ALs ik even de doorsnee gebruikers bekijk in mijn omgeving, die muziek via de computer luisteren zie daar over het algemeen geen goede speakers staan, kwaliteit van mp3 niet echt je van het. Dan vraag ik me af, of die roomcorrection veel bijdraagt aan het verbeteren.

Ik kraak ook microsoft niet af mbt deze nieuwe functionaliteit, ik vind het alleen opmerkelijk, maar blijkbaar vergis ik me daarin.

Nee hoor, dat ben ik wel met je eens: het is inderdaad opmerkelijk (en ook niet helemaal per ongeluk!)
Ik denk dat je observatie over mainstream wel hout snijdt, in die zin dat een heleboel features die eerst redelijk high-end zijn langzamerhand 'doorsijpelen' naar mainstream. Zo ook roomcorrection. Ik denk dat er twee dingen aan de hand zijn: enerzijds worden high-end features technisch mogelijk en goedkoop te implementeren in een mainstream OS, aan de andere kant is er ook 'trading-up' bij de gewone gebruiker: waar je vroeger op een lelijke grijze doos met 300 watt elcheapo speakertjes werkte, kopen mensen tegenwoordig een gelikte Mediacenter, met THX-certified speakers om (HD)DVD op af te spelen en muziek te luisteren (en maken!). Ter vergelijking (en slightly offtopic): de nieuwste DVD-decoders / videokaarten voor mainstream pc's verslaan tegenwoordig high-end standalone DVD-spelers.

Origineel geplaatst door OnAcid
Ik heb inderdaad al wat gelezen, van gebruikers, over betere audio prestaties onder Vista. Volgens mij betrof het Ableton Live6 beta onder Vista preview huppeldepup.

Jah stond ook een artiekel in de CM van vorige maand... erg intressant alhoewel zei er niet echt over te preken waren omdat nog niet alle vst's goed draaide

Tsja, Miep uit Assen mag het wel handig vinden maar die bloatware op een OS vind ik overdreven.
Wat nou Roomcorrection, speech synthesizer, muppet playor,(k*t) MSN en crappy videomontage appje?
Betaal je uiteindelijk wel voor. Zelfs die DRM meuk. En het moet allemaal gepatched worden.
En wil je nieuwe hardware op je moederbord prakken mag je weer je licentiecode invoeren.
Om maar van die eyecandy te zwijgen waarvoor je perse een dure 3d kaart nodig hebt.

Maw ben je weer tijden bezig om al die rotzooi uit te zetten, weg te slopen en te tweaken zodat je gewoon normaal en stabiel muziek kan maken zonder je druk te hoeven maken dat er dingen automatisch de boel in de war helpen en je met een kuthumeur een nummer niet afkrijgt omdat je pissed bent op dat k*twindows.

Back