Hoe computer, mixer en microfoon aansluiten?

Even een vraag naar aanleiding van de DSF groet die ik gisterennacht in elkaar geflanst heb.
M'n microfoon zat geprikt in m'n mengtafel, tezamen met al m'n synths, etc.
De audio-uitgang van m'n computer staan ook in twee mixerkanalen geprikt. De Master outs van de Mackie stonden weer in de audio in van de geluidskaart.

Nu wilde ik m'n stem met de microfoon opnemen met wat effecten van de AVP-1 maar dat kon niet via de master outs van de mengpaneel omdat ik dan een audio-cirkeltje maak. Ik zou dat kunnen voorkomen door de uitgang van m'n computer te muten maar dan hoor ik het ritme weer niet meer waar ik op moest meejengelen.

Mijn oplossing was om het op te nemen signaal via de mute te routen van het mengpaneel. Oftewel. Druk ik een kanaal op mute, gaat dat de computer in. Nadeel is dan weer dat ik die AVP-1 niet meeneem. Ik neem zo dus een kaal signaal op...

Hoe los ik dus goed op??? :confused:

koptelefoon op en meejengelen?

Tja dat is hoe het uiteindelijk is gegaan, maar echt elegant vond ik het niet. Vandaar dat ik hoop dat ik even wat reacties krijg over hoe bij jullie de computer is aangesloten icm met de outboard gear etc...

Tja, maar de aux-sends zijn gereserveerd voor de effecten. Zit echt m'n kop te breken hoe ik het nu het meest efficient zou kunnen doen...

M'n tape in & out gebruiken misschien?

Ik zou de out van de geluidskaart helemaal niet op het mengpaneel aansluiten, of is dat geen optie?

En je kan toch ook nog de line-in van de geluidskaart niet door laten sturen naar de line-out, maar wel naar een intern programma?

Of zeg ik nou erg domme dingen... *ik ben een beetje moe :)*

Ik heb het ietsje anders gedaan.

Ik heb een 8-sporenkaart dus geen gebrek aan ins en outs, maareh op dit moment voor het gemak even al mijn synth in het mengpaneel.

Hardware-effectjes op de auxen.

De masterout naar mijn soundcard.

Via direct-monitoring het geluid meteen door laten stromen naar de out. En de out rechtstreeks naar amp/speakers.

Dit werkt heel prima eigenlijk. Enige nadeel is dat je pc altijd aan moet staan als je geluid van je synths naar je boxen wilt hebben, maar dat heb ik toch altijd wel.

Software-effectjes kan ik nu ook prima realtime toevoegen, en via software-monitoring terughoren (direct mon zet ik dan uit).

Is zo'n setup ook iets voor jou misschien?

Groeten,

Rutger

De outs van m'n geluidskaart niet naar m'n mengpaneel? Maar ik heb van die mooie monitoren die ik wil benutten in Cubase SX ;)

Rutger, lijkt me eigenlijk wel een oplossing. Al moet ik dan wel eerst een andere geluidskaart hebben. Ik hoor toch een groot verschil tussen de synths die vanuit m'n mengpaneel gelijk naar de Genelecs gaan en wanneer ik de synths via m'n geluidskaart naar buiten route (Terratec). Zal er even goed over nadenken.

Hoi thegreatmuffin,

ik weet niet wat voor terratec jij gebruikt. Ik heb er ook eentje, EWS88MT, en die doet weinig afbreuk aan het signaal. Ik gebruik helaas geen Genelec's, maar denk toch dat ik het verschil zonder ook wel had gehoord.

Dit werkt voor mij het prettigst, maar ik heb het ook eerst anders gedaan. Het blijft prutsen met die aansluitingen. Ik heb ook eens al mijn synth ieder op een eigen ingang van de terratec gehad. Dat werkte voor opnames heerlijk.

Het direct-monitoren ging ook perfect omdat ik alles in de soft-mixer samenmixte naar 2 outputs. Maar ooowwww die levels.

Eindeloos piekt er dan weer 1 synth net boven de 0dB uit, kraaaak. Daarom heb ik nu een mengpaneel staan waar je toch wat makkelijker naar de faders kunt grijpen.

Live maak ik bovendien altijd mijn eigen sub-mix op dat mengpaneeltje. Ik hou graag controle over de verhoudingen van de synths.

Groeten,

Rutger

Heb het even getekend. Dan nog is het verwarrend.

Spil is hier toch wel de Ultrapatch en 01v. Beide zijn knooppunten. Vandaar ook de dikke lijn tussen deze twee.

En hoe dikker de lijn hoe meer verbindingen.

Wooooooooooow.

Impressive.

Voor zo'n setup is een tekeningetje inderdaad niet overdreven.

Ik heb het hier ietsje simpeler, hoewel als ik het uitteken ziet het er ook nog afschuwelijk ingewikkeld uit.

Maar ik hoef met mijn setup eigenlijk NOOIT kabels los te trekken en om te pluggen. En dat notabene zonder patchbay of i.d.

Maareh, ik vraag me af in hoeverre de steller van de vraag hierbij belang heeft fuse. Dit maakt het wel errug ingewikkeld.

Maar wel om te ontcijferen zo'n tekening.

Groeten,

Rutger.

ps. Is het iemand opgevallen dat ik de laatste 3 alinea;s allemaal met "maar" ben begonnen? Nee? gelukkig....

Origineel geplaatst door Rutger19
Maareh, ik vraag me af in hoeverre de steller van de vraag hierbij belang heeft fuse. Dit maakt het wel errug ingewikkeld.

Ik beantwoord de vraag die in de topic staat.

Maar zijdelings kun je hier uit opmaken dat ik tussen mixer en computer meerdere kanalen heb. Dan is routen van geluid en losse instrumenten erg handig en kun je aparte kanalen opnemen.

Maar wat ook kan is de computer output aan een koptelefoon te hangen zodat het niet gaat rondzingen en je het toch kunt horen en ook nog eens je zang met FX kunt opnemen. (zou hem zelf droog of met compressie opnemen en het effect er later overheen gooien)

Tja, met ontcijferen heb ik geen moeite gelukkig. Ik heb vroeger met een patchbay gewerkt. Zo'n goedkope 80 gulden ding van Neutrik. Ik denk dat de Behringers dan nog beter zijn, want op de een of andere manier klonken niet al m'n signalen even hard. Verder zag het soldeerwerk er niet al te netjes uit van binnen. Maar goed, om weer speciaal Thomann daarvoor te bellen... Uiteindelijk heb ik alles er maar weer uitgetrokken.

Rutger, ik heb een DMX 6fire 24/96 welke hetzelfde zou moeten klinken als de jouwe. Of dat in de praktijk ook zo is? Door de kaart heen geroute klinkt het wat minder dynamisch. Monitoren via een koptelefoon is verder nogal waardeloos maar dat zal eerder aan die desbetreffende koptelefoon liggen. Ik heb net een tweede opname in elkaar geflanst van die DSF greetz, en heb deze keer de tape out gebruikt van het mengpaneel. Is op zich nog niet zo beroerd. Maar moet nog even in een wakkere toestand vergelijken.

Tja, het was me idd niet opgevallen tot jij met je ps zinnetje kwam haha...

Fuse, ik experimenteer meestal voor het opnemen. Laat een muzikaal loopje lopen en frunnik dan met de avp-1. Daarna neem ik het op en bewerk ik het nog een klein beetje.

Weet je overigens of ik met een gebalanceerde patchbay ook persee gebalanceerde kabels moet gebruiken tussen deze patchbay en de mixer... In dat geval weet ik wat ik fout heb gedaan. Anders heb ik gewoon echt brakke patchbays. En ik moet vlp kostenbesparend werken nu ik een vakantie Hongkong en bijbehorende balletvoorstelling (ja dat lees je goed) heb geboekt. :)

Back