geluidskaart extern usb

manoah

Nieuwkomer
Hallo,

ik (en ik kan me niet voorstellen dat niet meer mensen dit zoeken, vandaar dat ik het post)
ben op zoek naar een no-nonsence hoogwaardige externe USB geluidskaart.
De geluidskaart moet 3 ingangen (stereo, jack) hebben, en 6 uitgangen
(stereo, jack). Dus 6 mono in en 12 mono uit.

Geen firewire. Geen knoppen. Geen displays. Geen flashy uiterlijk. Geen
midi. Geen optical out/in.
Sample conversion @ 96 khz / 24 bit.

Beetje zoals deze maar dan met jack uitgangen ipv TULP. Ik wil een wet die het verbiedt een geluidskaart met 96khz/24 bit met TULP aansluitingen van het label PROFESSIONEEL te voorzien!!!!

http://www.feedback.nl/?id=55&b=ATPMAYA44USB

Groeten,
Manoah

Ik ben ook opzoek naar een externe geluidskaart, mijn oog is gevallen op de m-audio audiophile fiewire, omdat ik goede ervaringen heb met de pci versie.

In jouw geval gaat deze niet op aangezien hij ook andere dingen zoals midi heeft.

Mijn vraag: Fire wire, is toch sneller dan usb 1., en heeft iemand ervaring met de m-audio audiophile usb, er staat nl. nergens vermeld of deze nou usb 1 of 2 heeft

bvd!

Firewire is sneller dan USB 1 ja. Maar USB 2 is ongeveer even snel.

Mijn vraag: Fire wire, is toch sneller dan usb 1., en heeft iemand ervaring met de m-audio audiophile usb, er staat nl. nergens vermeld of deze nou usb 1 of 2 heeft
Wat maakt dat uit dan? Van een hogere transfersnelheid wordt je muziek niet beter hoor.... lijkt me dat dit het enige interessante is:
• 16-bit/44.1kHz > 4-in/4-out
• 24-bit/44.1kHz > 4-in/2-out or 2-in/4-out
• 24-bit/48kHz > 4-in/2-out or 2-in/4-out
• 24-bit/96kHz > 2-in or 2-out

Tjonge, ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Guillemot / Hercules heeft niets meer tegenwoordig, M-Audio is ook niets op dat gebiede, en Edirol heeft ook niets dat erop lijkt... inderdaad is het òf tulp stekkertjes en 4 inputs/outputs, òf het is midi interface erbij, display, etc. etc.

Ik zou toch op een bepaald moment eieren voor m'n geld kiezen.
Wat is voor jou eigenlijk het probleem met firewire?

Heel simpel: dat zit niet op mn laptop. En daar wil ik m voor gebruiken, daarom heb ik ook perse een extern iets nodig. Ik snap niet dat mensen zo'n ding kopen die je nu overal ziet. Ik HEB al een DJ-mixer-> een goeie, dus daar wil ik geen vervanging voor. Trouwens, analoog eq-en en faden wint nog steeds met voorsprong op digitaal datzelfde doen, qua feel en al helemaal qua geluid. Plus als ik in een club een set weggeef, wat ik steeds regelmatiger doe, dan heeft het geen zin een midi-controlled mixer te hebben.. die staat er dan namelijk al. Maat goed.. ik zal m vinden. Ik ga geen glimmend veel te duur ding kopen met honderdduizend features die ik niet gebruik. En anders klus ik m zelf :-)

Tja, ik wens je alle succes...

Maar voor de zekerheid, een Edirol UA-101 is niets voor je? Ergens rond de €400 denk ik...

UA-101-lg.jpg

Origineel geplaatst door The Headacher
Wat maakt dat uit dan? Van een hogere transfersnelheid wordt je muziek niet beter hoor.... lijkt me dat dit het enige interessante is:
• 16-bit/44.1kHz > 4-in/4-out
• 24-bit/44.1kHz > 4-in/2-out or 2-in/4-out
• 24-bit/48kHz > 4-in/2-out or 2-in/4-out
• 24-bit/96kHz > 2-in or 2-out

Okeedan, als dat niet uitmaakt ben ik iig geholpen

Origineel geplaatst door Hanz
Tja, ik wens je alle succes...

Maar voor de zekerheid, een Edirol UA-101 is niets voor je? Ergens rond de €400 denk ik...

Hey, thanks dude! Tsja... 400 euro. Ik zou m maar voor 200 euro gaan gebruiken zeg maar. En zoveel in en uitgangen heb ik ook weer niet nodig. Is wel een eind in de richting, i will continue my quest, thanks again!!

Origineel geplaatst door manoah
Hey, thanks dude! Tsja... 400 euro. Ik zou m maar voor 200 euro gaan gebruiken zeg maar. En zoveel in en uitgangen heb ik ook weer niet nodig. Is wel een eind in de richting, i will continue my quest, thanks again!!

:confused:

Je zegt dat je
6 mono ingangen en,
12 mono uitgangen wilt.

Die Edirol heeft,

8 mono in en,
8 mono uit,

Maar hij heeft volgens jou teveel aansluitingen........:stupid

Je haalt zo te zien stereo en mono doorelkaar.

Maar ja,

Bij die opmerking over Analoog vs Digitaal kreeg ik al niet het idee dat we een kenner aan het woord hadden.....:gaap:

12x analoog mono uit ga je iig nergens vinden. (niet als compact doosje via firewire, laat staan usb).

Nietemin succes met je zoektocht.

gr,
Marc

Origineel geplaatst door mavn
:confused:

Je zegt dat je
6 mono ingangen en,
12 mono uitgangen wilt.

Die Edirol heeft,

8 mono in en,
8 mono uit,

Maar hij heeft volgens jou teveel aansluitingen........:stupid

Je haalt zo te zien stereo en mono doorelkaar.

Maar ja,

Bij die opmerking over Analoog vs Digitaal kreeg ik al niet het idee dat we een kenner aan het woord hadden.....:gaap:

12x analoog mono uit ga je iig nergens vinden. (niet als compact doosje via firewire, laat staan usb).

Nietemin succes met je zoektocht.

gr,
Marc

Hoho, niet zo kattig zeg. Ik had het over de firewire/optische in en uitgangen. Mag ik vragen waaruit je concludeert dat ik geen kenner ben, mbt. dat analoog/digitaal verhaal? Ben benieuwd.

Hoho, niet zo kattig zeg. Ik had het over de firewire/optische in en uitgangen. Mag ik vragen waaruit je concludeert dat ik geen kenner ben, mbt. dat analoog/digitaal verhaal? Ben benieuwd.

Sorry, ik heb m'n dag niet. Het kwam er idd een beetje lullig uit

Al heeft de zin "Ik had het over de firewire/optische in en uitgangen." mijn vermoedens eerder bevestigt dan ontkracht..... (er zit geen firewire op, en het fenomeen firewire ingang en uitgang bestaat niet.....)

Ik doelde trouwens op die DJ-mixer:

Je zegt "ik heb een goeie", iets in de trant van een pioneer djm?

Met alle respect, maar ik ken genoeg software eq's die dat ding opvreten:

MCDSP Filterbank
Waves SSL / SSL Deunde
URS
Sony Oxford
UAD

Begrijp me niet verkeerd, ik wil geen analoog vs digitaal discussie opstarten. Maar ik word er altijd een beetje moe van als mensen roepen dat het één veel beter is dan het ander.

Daarbij zijn het vaak "met alle respect" die wat mindere "kenners", die met veel bombarie claimen dat analoog/digitaal (meestal analoog ;) ) vééél beter is. Wanneer ik met pro's spreek, waar ik mijzelf nog niet toe reken,zijn zij veel genuanceerder en weet men de voor- en nadelen van beide domeinen te gebruiken en waarderen.

maar goed, ik zal niet langer van het topic afwijken. nogmaals succes,

gr,
Marc

Origineel geplaatst door mavn
Sorry, ik heb m'n dag niet. Het kwam er idd een beetje lullig uit

Al heeft de zin "Ik had het over de firewire/optische in en uitgangen." mijn vermoedens eerder bevestigt dan ontkracht..... (er zit geen firewire op, en het fenomeen firewire ingang en uitgang bestaat niet.....)

Ik doelde trouwens op die DJ-mixer:

Je zegt "ik heb een goeie", iets in de trant van een pioneer djm?

Met alle respect, maar ik ken genoeg software eq's die dat ding opvreten:

MCDSP Filterbank
Waves SSL / SSL Deunde
URS
Sony Oxford
UAD

Begrijp me niet verkeerd, ik wil geen analoog vs digitaal discussie opstarten. Maar ik word er altijd een beetje moe van als mensen roepen dat het één veel beter is dan het ander.

Daarbij zijn het vaak "met alle respect" die wat mindere "kenners", die met veel bombarie claimen dat analoog/digitaal (meestal analoog ;) ) vééél beter is. Wanneer ik met pro's spreek, waar ik mijzelf nog niet toe reken,zijn zij veel genuanceerder en weet men de voor- en nadelen van beide domeinen te gebruiken en waarderen.

maar goed, ik zal niet langer van het topic afwijken. nogmaals succes,

gr,
Marc

Met dat firewire heb je me, inderdaad. Dat is een beetje stom van me. Over dat andere: Ik vind het zonde om een analoge mixer te gaan wegdoen puur omdat ik perse iets MOET kopen waar geluid uit komt en dat er dan PERSE allemaal dingen opzitten die ik niet nodig heb. En waar sluit ik dan m'n SL 1210's op aan?
Nee, ik heb geen Pioneer mixer, ik vind ze niet klinken die dingen, sorry. Er zitten te gekke features op, maar het gaat absoluut ten koste van de klank, plastic en bonkerig as hell.
Zie e.e.a. ook even in zn juiste verband he: Als ik met een controller tijdens het DJ-en een eq aan ga sturen, zal dat dan een van de eq's zijn die je noemt? Neen. Het zal eerder de eq zijn van het mixprogramma wat je gebruikt, Traktor of DJ studio of Ableton of whatever. En die eq's kunnen over het algemeen niet tippen (qua echtheid en vetheid) aan (goeie!!) analogie. Digitale eq's zijn sowieso over het algemeen beter te gebruiken om exacte eq's te maken (bijvoorbeeld binnen een multichannel project of om problemen op te lossen, dippen op een zeer preciese frequentie) dan om een plaat een randje vetheid mee te geven op het moment dat je in een club staat. Ik heb iig nog nooit een digitaal filter aan het janken gekregen of de oversturing ervan gebruikt om een 'randje rottigheid' mee te geven soms. Let wel: ik heb het dus nogmaals niet over de paketten die jij noemt. Die gewoon in een prijsklasse komen waarbij voor hetzelfde geld een analoge eq ook al een heel eind in die buurt mag komen. Even relatief en realistisch blijven en alles in perspectief blijven zijn is het devies!

Gevonden op een Russische site en, zo blijkt, gewoon bijTach n Tally in Den Haag te koop: de Audiotrak Maya EX 5.1.

Dit komt aardig in de buurt!

Uhhhh, meen je dat nou? Ik zie met 30 seconden research al:

1) Het is een USB 1.1 geluidskaart. Dat is pure ellende, omdat je dan gewoon rauwe bandbreedte mist.
Kortom, snij jezelf niet in de vingers en koop wat fatsoenlijks. Beter een paar features teveel dan een structureel matige totaaloplossing.

2) Tulp aansluitinkjes (dat mocht toch niet?)

3) Het is een doorzichtige, iets andere versie van het ding dat je in je eerste post aandroeg? :confused:
Zie http://www.audiotrak.net/mayaex.htm
2 inputs (1 stereo, zeg maar) is inmiddels dus al 4 inputs minder dan je absolute minimum.

4) Wil je dit gebruiken voor pro-audio? Het is een HT-kaart... weet je zeker dat er goeie, werkende ASIO drivers bij zitten, en in hoeverre verwacht je support voor een product dat duidelijk in de uitloop zit?

Darn ja inderdaad. Ik dacht zowaar jacks te ontwaren op het ding. Zucht.

En wat is HT? :bekdicht: Al heb je ook daar een punt. Zucht 2.

Absolutisme qua in en output heb ik nooit genoemd hoor overigens. 1 input will do the job. 2 is beter. Maar goed dudes,ik ga jullie niet langer ermee lastigvallen, superveel bedankt voor de hulp en kritische noten, ik ga verder koekeloeren, als ik wat vind dan laat ik het wel weten, bedankt!!!

HT -> Home Theater. Vandaar al die outputs -> surround speakers.
Ik zag trouwens wel ASIO drivers voor het geval... maar ik zou me er niet te veel van voorstellen voor enigszins professionele opnamen (zowiezo, met 2 inputs... :()
Nee, doe jezelf een plezier en koop van een degelijk merk als M-Audio of Edirol, of iets dergelijks.

Origineel geplaatst door Hanz

1) Het is een USB 1.1 geluidskaart. Dat is pure ellende, omdat je dan gewoon rauwe bandbreedte mist.

dat bedrijf zal toch geen protocol gaat gebruiken dat niet snel genoeg is om het apparaat dat ze hebben gemaakt te laten draaien.....?

Daarbij kan je (in theorie) aardig wat sporen (17 om precies te zijn (theoretisch dus!)) op 44.1 khz / 16 bit door een usb kabel raggen.

Tel daarbij op dat de meeste usb 1.1 kaarten ook werken via buspower. Er is geen enkel usb 2.0 interface die dat kan.

Sneller is alleen beter als je er ook gebruik van maakt.

gr,
Marc

Ga je nou serieus iemand een stokoude USB 1.1 soundcard aanbevelen? :bekdicht:
De wens was 24/96, en dat gaat echt niet lukken. Zelfs op lagere resolutie zou ik het niet aanbevelen.

Zijdelings: ik vind buspower echt een totaal onbelangrijk argument, maargoed, da's persoonlijk. ;)
Nou ja, ieder z'n ding.

Met dat firewire heb je me, inderdaad. Dat is een beetje stom van me. Over dat andere: Ik vind het zonde om een analoge mixer te gaan wegdoen puur omdat ik perse iets MOET kopen waar geluid uit komt en dat er dan PERSE allemaal dingen opzitten die ik niet nodig heb. En waar sluit ik dan m'n SL 1210's op aan?
Nee, ik heb geen Pioneer mixer, ik vind ze niet klinken die dingen, sorry. Er zitten te gekke features op, maar het gaat absoluut ten koste van de klank, plastic en bonkerig as hell.
Zie e.e.a. ook even in zn juiste verband he: Als ik met een controller tijdens het DJ-en een eq aan ga sturen, zal dat dan een van de eq's zijn die je noemt? Neen. Het zal eerder de eq zijn van het mixprogramma wat je gebruikt, Traktor of DJ studio of Ableton of whatever. En die eq's kunnen over het algemeen niet tippen (qua echtheid en vetheid) aan (goeie!!) analogie. Digitale eq's zijn sowieso over het algemeen beter te gebruiken om exacte eq's te maken (bijvoorbeeld binnen een multichannel project of om problemen op te lossen, dippen op een zeer preciese frequentie) dan om een plaat een randje vetheid mee te geven op het moment dat je in een club staat. Ik heb iig nog nooit een digitaal filter aan het janken gekregen of de oversturing ervan gebruikt om een 'randje rottigheid' mee te geven soms. Let wel: ik heb het dus nogmaals niet over de paketten die jij noemt. Die gewoon in een prijsklasse komen waarbij voor hetzelfde geld een analoge eq ook al een heel eind in die buurt mag komen. Even relatief en realistisch blijven en alles in perspectief blijven zijn is het devies!

Een goeie analoge eq is ook duur! En jij vergelijkt een goeie analoge met de standaard ableton eq. Maak je dan niet dezelfde fout die je mij verwijt..............

Maar goed, ik snap je punt. (en je opmeking over die djm;) )

Daarbij moet ik ook zeggen dat ik persoonlijk niet van ranzigheid hou en ik daar dus ook niet aan had gedacht dat is inderdaad lastig met de sony oxford.........
Ik heb trouwens een keer een ableton live setup (voor m'n studie) moeten bouwen, en daar weldegelijk een URS eq gebruikt. het kan dus wel 8o)

gr,
Marc

Back