Raid vraagje

Galo

Ey, n eigen titel, Sjiek!
Ik ben van plan 2x 500 Gig HD aan te schaffen en deze in Raid op te stellen, ik wil geen backup systeem maar de voledige 2x500Gig gebruiken als opslagruimte....

Op welke moet ik hem nu zetten Raid 0 (Raid 1 = mirroring = backup dont want that) ?

http://bluefive.pair.com/articles_raid.htm
Hier staat wel wat maar weet niet wat het beste werkt op audio recording gebied

thanks

Bericht door een moderator:
Verplaatst en topic titel aangepast. Gaarne zinvolle topictitels gebruiken.

Hangt er vanaf wat je wilt, wil je snelheid, 0=striping, of wil je veiligheid, 0=mirror?

Als je effectief 1TB aan gegevens wilt hebben moet je wel kiezen voor Raid 0. Dit houd echter ook in dat (zoals in het artikel staat) als er 1 schijf stuk gaat, je (bijna) al je gegevens kwijt bent. Dus het is ook het minst veilige. Daarentegen is het wel de snelte Raid configuratie die je kunt hebben.

Misschien is het wel verstandig om de 2 schijven dan niet in een RAID opstelling te plaatsen, maar gewoon als losse schijven blijven zien. Je hebt dan wel een mindere schrijfsnelheid.

En SATA schijven die los hangen zijn voor mij althans nog snel genoeg.

Volgens mij worden er ook wel aardig wat audio pc's geleverd met RAID 1, want je wilt niet weten wat er gebeurd als je al je samples en nummers kwijtbent :)

Ik ben niet zo bang dat die beesjes zo snel stuk gaan, en heb aan 500Gig gewoon niet genoeg, misschien dat ik beter Raid 0 kan nemenen en gewoon via het backup systeem snachts op een externe schijf of tape mijn data kan backuppen...

En 2 apparte schijven, daar wilde ik nu net van af, dus lekker op Raid 0 draaien dan, thanks ppl...

Origineel geplaatst door Ytse
Tenzij je backup hebt niet voor unredundant striped set gaan (raid 0). Dan kan je beter een volume span nemen.
Onder windows is dat een volume set.

?? whut ??

volume set, bijde schijven samengevoegd ofzow ? kan die zooi toch wel partitioneren in meerdere stations als het moet...

"niet voor unredundant striped set gaan (raid 0)" ??

hmmm, nu wel of niet raid 0 draaien, wil iig de voledige capaciteit van de schijven behouden en later zal er nog eens 2 keer dezelfde capaciteit bijkomen wat eventueel wel als raid 1 "mirroring" geschakelt kan worden...

Volume set is een software matige oplossing voor raid 0. Dan hoef je niets op je raidcontroller in te stellen. Dus dan zie je in Windows 2 ongepartitioneerde schijven die je dan samen kan voegen als 1 grote schijf.

Hier staat uitgelegd weat ermee bedoeld wordt. (Wel Windows NT, maar werkt ook voor xp en 200 en 2003)

Het heet trouwens een spannend volume :)

Laatst gewijzigd:
Ja, idd, spanned volume.

Maar een volume set is geen softwarematige raid 0 oplossing. Voordeel hiervan is dat een volume set niet striped is. Als een schijf kapot gaat lijkt alle data verloren. Maar met datarecovery software kan je dan nog veel terughalen.

Voor niet al teveel geld heb je tegenwoordig al een flinke harddisk. Ik ga denk ik voor 3x 320GB van Seagate. Twee daarvan in een Raid0 config, de andere wordt meer een veredelde archief/backup disk plus swapfile. Alle apps draaien lekker snel vanaf je Raid0 config, wordt niet gestoord door het swappen, want dat gebeurt op je "backup" schijf die toch grotendeels uit zijn neus peutert.

Of is dit echt heel dom wat ik nu voorstel?? (ik ben niet de aller slimste hoor, dus zeg het aub als er een beter idee is (wat net zoveel kost).. :) )

volgens mij is het zo dat je backup in raid net zo groot moet zijn als je master schijf dus als je 2x320G hebt staan als master zou je ook 2x320G moeten hebben als backiup toch,.... :r

Origineel geplaatst door Galo
volgens mij is het zo dat je backup in raid net zo groot moet zijn als je master schijf dus als je 2x320G hebt staan als master zou je ook 2x320G moeten hebben als backiup toch,.... :r

Bij RAID 0 idd, tenzij je in je backup compressie gebruikt, je volume niet helemaal vol is of dat je niet alles backuped.

Back