Lexicon 122-S

weet er niks van maar ziet er wel bretsig uit :{
modulaire digitale delay??!

Dat is een van de vroegere Lex delay's voor het timen van grote PA rigs als ik me niet vergis.
Je kent het principe waarschijnlijk al maar voor de mensen die er nog niet van gehoord hebben:

Stel je hebt een grote lang zaal die je wilt voorzien van geluid.
Men wil dan nog wel eens PA speakers voor het podium zetten en een stuk verder van het podium af om de zaal goed te voorzien van geluid.
Echter heb je dan wel een probleem omdat geluid er natuurlijk even over doet die afstand af te leggen.
Omdat op deze manier fase problemen kunnen ontstaan tussen de voorste en achterste speakers wordt er een delay tussen gezet om te corrigeren.
Hiervoor is deze Lexicon 122 Delta T delay volgens mij bedoelt.

Je ziet om die reden ook geen feedback knop enzo erop zitten. Die heb je namelijk niet nodig voor deze taak.
De derde module die erin zit is volgens mij een tone generator om te gebruiken om testtonen mee te maken.

Ah, ja, de Delta-T... ook verkrijgbaar onder de naam Gotham Audio(de oude naam van Lexicon... veel cooler toch?)
Inderdaad een van de eerste digitale delays. En niet echt bedoeld voor muzikale doeleinden, idd. zaal akoestiek dingen geloof ik, zoals MatthijsBlom zegt.
Modulair in de zin dat je geloof ik het 'sample' geheugen kan uitbreiden.

Artikeltje: http://mixonline.com/TECnology-Hall-of-Fame/lexicon-digital-delay-090106/

Doe mij maar die Quantec die erboven hangt in dat plaatje! ;)
Willen ze daar ook van af misschien?

Ik heb ook zo'n soort ding gehad van TC Electronic.
Type TC1128.

1 input en 3 outputs.
Klinkt leuk, maar ik heb hem uiteindelijk weer verkocht omdat ik er te weinig mee kon.

Attachments

• tc1280_1380.jpg
    tc1280_1380.jpg
    7,8 KB · Bekeken: 119
Mathijs Blom de wizzard voor oude FX, fijn dat ie altijd exact weet te vertellen hoe en wat...gaaf man...keep up the good work

Origineel geplaatst door MatthijsBlom

De derde module die erin zit is volgens mij een tone generator om te gebruiken om testtonen mee te maken.

Zou het ook een soort LFO kunnen zijn, om delay tijden te kunnen moduleren?

Zou het ook een soort LFO kunnen zijn, om delay tijden te kunnen moduleren?

Yeah right! Klinkt heel erg leuk, om een p.a. te delayen met delay met modulatie!:D

Ik weet niet tot hoe lang de delays gaan, maar je kunt natuurlijk wel zelf een feedback loop maken. Eq en chorus/flanger ertussen en gaan met die banaan.

Origineel geplaatst door DavidMenting
Ik weet niet tot hoe lang de delays gaan, maar je kunt natuurlijk wel zelf een feedback loop maken. Eq en chorus/flanger ertussen en gaan met die banaan.

Dat heb ik ook gedaan met die TC Electronic delay.
En ja...dat werkt.
Maar op de een of andere manier werkte dat niet naar mijn zin.

Overigens was het niet de eerste keer dat ik feedback regelde via mijn mixer met vanalles er nog tussen.
Ik gebruik al mijn delay apparaten op die manier.
Het geeft je veel meer vrijheid wat betreft sound.
(the dub way om het zo maar te noemen)

Origineel geplaatst door Tactic
Yeah right! Klinkt heel erg leuk, om een p.a. te delayen met delay met modulatie!:D

Wie zegt dat deze delay perse voor pa gebruik is? Vanwege de korte delaytijden? Het is tenslotte 1 van de eerste digitale delays, en grote delaytijden, lees sample geheugen, waren toendertijd ontzettend duur.

Origineel geplaatst door bronswerk
Wie zegt dat deze delay perse voor pa gebruik is?

Tja, omdat-ie daar oorspronkelijk voor bedoeld was (en als pre-delay, interessant trwns!)

Pro audio was forever changed when Lexicon introduced the world’s first commercial digital audio processor in 1971. The story began at MIT, where Dr. Francis Lee developed a digital delay unit for heartbeat monitoring. A teaching assistant, Barry Blesser (who years later would design the EMT 250—the world’s first practical digital reverb), suggested that they try running audio through the system. The experiment resulted in a 100ms audio delay line, which was state-of-the-art for that time. Once the late Steve Temmer of New York City’s Gotham Audio heard about it, he commissioned 50 units to help overcome live sound propagation delays and as a pre-delay for plate reverbs.

Thus, the Delta T-101 was born, with “Gotham Audio” on the front nameplate and “Lexicon” on the back. The original unit offered a 10kHz bandwidth and a 60dB signal-to-noise ratio—less than stellar, but remarkable for its time. Lexicon definitely felt that the specs were capable of improvement and the result was the Delta T-102 (sold under the Lexicon name), which pushed the noise down to an acceptable -90 dB and helped convince the industry that digital audio was a viable proposition.

1970 The first digital delay line, the Lexicon Delta-T 101, is introduced and is widely used in sound reinforcement installations.

Niet om het 1 of ander, maar het is geen Delta T-101 model. Bovendien wordt hij gebruikt in een studio, en daar heb je die "pa vertraging" niet nodig, tenzij het een hele grote studio is. :D

Het is een latere versie van de Delta-T, ja, dat zie ik ook wel.
Maar het concept is grotendeels hetzelfde.
Kijk, mij maakt het niet uit hoor, als jij wilt denken dat het een ultieme studio delay is gun ik je het van harte. Maar ik zou liever een PCM-42 hebben... ;)

Origineel geplaatst door Hanz
Het is een latere versie van de Delta-T, ja, dat zie ik ook wel.
Maar het concept is grotendeels hetzelfde.
Kijk, mij maakt het niet uit hoor, als jij wilt denken dat het een ultieme studio delay is gun ik je het van harte. Maar ik zou liever een PCM-42 hebben... ;)

Hanz, je maakt mijn dag weer goed. De ultieme studio delay? Ach, er zijn er zoveel...

Hallo allemaal,

Ik zie dat ik een (klein) foutje gemaakt heb in de omschrijving.
Het gaat dus om een Lexicon 122-S.
Maar dat hadden jullie al door.

Ehmmm,...ik kan mij niet voorstellen dat dit apparaat gebruikt wordt voor PA-vertragings-lijnen.
Dit omdat er ook een modulatie-module op zit.
Heel gaaf voor flanger-achtige sounds.
Het gaat dus echt om een apparaat dat gebruikt wordt in een Studio.
De foto die ik gevonden heb op www komt ook van een Studio.

Ik ga hem zometeen even uitproberen.
(Tot nu toe nog geen tijd voor gehad).
Ik hou jullie op de hoogte.

Als de' processor' stuk is (gouden wafel van 7 op 7cm),in deze toestellen kan je hem regelrecht in de vuilbak gooien...

De voeding is ook speciaal...

bump!

weet je al wat meer? hoe klinkt het dit? die tc bak is idd echt voor delaystacks, heel clean, is dat met deze lex ook? je zou het toch wel zeggen met dat rijtje outputs...

Ja,...ik weet intussen iets meer en ik heb hem ook uitgebreid getest.
Het is inderdaad de bedoeling geweest om dit apparaat in te zetten als delay-line voor een grote PA-installatie.
Hij is zo clean als het maar kan.
Verder is er één delay-module vervangen door een modulatie-module waardoor je deze bak dus ook kunt inzetten binnen de studio als phaser oid.
Wel moet je dan met de mengtafel voor eventuele feedback zorgen omdat dit niet aanwezig is op de unit zelf.

Ik verkoop de 122-S wel omdat ik er geen functie voor heb binnen mijn setup.
De prijs is inmiddels gezakt van 900 Euro naar 250 Euro :D maar ik ben bang dat ie nog wel lager gaat uitvallen =(

Iemand hier op het forum ? ? ,...

Back