Yamaha DS-55

MadDonna

Juventus nieuwste fan
Wat voor een Yamaha is dat? Ik heb geboden op 1 op Marktplaats. De weinige info die ik kan vinden spreken over een soort van preset FM-synth met een enorme berg aan geluiden en effecten. Iemand bekend met dit instrument? Dus dan bedoel ik niet zo zeer de technische info, maar meer historisch, waar moet ik deze plaatsen, is dit nieuwer dan bijvoorbeeld de ys-200? Hij wijkt ook behoorlijk af qua lay out.

ds55.gif

- 5 octave velocity sensitive keyboard
- 4 operator FM synthesizer (the same as TX-81z)
- 200 preset and 100 programmable patches
- 8 note polyphony, 8 part multitimbral, mono mode, portamento is not available
- 16 x 2 line LCD display
- built-in delay effects, short and long delay, the decay rate can be adjusted with a wee knob in the back panel
- "auto performance" mode for left hand accompaniment with 43 different patterns that can be transposed from the keyboard
- arpeggiator (no possibility to edit)
- dynamic midi allocation
- Independent 5-parameter envelope generator for each operator
- batteries inside as a alternative power source
- demo song

Hey,

Het komt op mij over als een 'keyboard-versie' van de DX-21. Zelfde eigenschappen, alleen zonder uitgebreide programmeer-functies (lastig op een DX) en met aanslaggevoeligheid. Als er MIDI op zit (weet ik niet) kun je via een handig programma'tje op de PC tonnen aan geluiden van het net invoeren. Dan heb je een leuke kant-en-klare geluidjes machine.

Ik denk zelf dat ie na de DX-series is verschenen, als soort budget antwoord.
Ik zie in je gearlist dat je een DX-7 hebt, volgens mij heb je dit apparaat dan niet nodig...

Maar wie ben ik?

Ziet er uit als een leuk ding. Keyboard versie van de TX-81z... nooit geweten dat die bestond!
Da's dus 4-op FM synthese maar wel met uitgebreide golfvormen. Zal je nog verbazen hoe goed dat kan klinken!

Origineel geplaatst door Searcheon
Hey,

Het komt op mij over als een 'keyboard-versie' van de DX-21. Zelfde eigenschappen, alleen zonder uitgebreide programmeer-functies (lastig op een DX) en met aanslaggevoeligheid. Als er MIDI op zit (weet ik niet) kun je via een handig programma'tje op de PC tonnen aan geluiden van het net invoeren. Dan heb je een leuke kant-en-klare geluidjes machine.

Ik denk zelf dat ie na de DX-series is verschenen, als soort budget antwoord.
Ik zie in je gearlist dat je een DX-7 hebt, volgens mij heb je dit apparaat dan niet nodig...

Maar wie ben ik?
ik heb er 1
het is geen dx21 of dx7 kloon
het is een leuk dingetje met leuke sounds onboard
de delay is mooi meegenomen
sounds programmeren is voor zover ik weet wel mogelijk

Ik heb 'm zelfs jaren gehad want het was m'n eerste synthesizer die ik ooit kocht in 1990 voor 1350 gulden.
Inderdaad 4 operators FM en je kunt 'm beschouwen als de keyboardversie van de TX81z maar het mooie van de DS55 is zijn easy-programmer waarmee je hem in tegenstelling tot de TX heel gemakelijk en snel kunt programmeren.
Verder heeft 'ie lekker toetsenboard om te bespelen.

Deze synth kun je beschouwen als een leuke aankoop maar wel tussen 250 en de 350 euri meer niet.

Veel plezier ermee :okdan:

Origineel geplaatst door Hanz
Ziet er uit als een leuk ding. Keyboard versie van de TX-81z... nooit geweten dat die bestond!
Da's dus 4-op FM synthese maar wel met uitgebreide golfvormen. Zal je nog verbazen hoe goed dat kan klinken!

De DX11 is toch de keyboard versie van de TX-81z? Als iemand nog een DX11 heeft liggen ergens en weg wilt doen dan hou ik mij aanbevolen :D

Het is wel leuk dat die ds-55 een arpeggiator heeft! Volgens mij de enige FM met arp...

Origineel geplaatst door smackos
De DX11 is toch de keyboard versie van de TX-81z? Als iemand nog een DX11 heeft liggen ergens en weg wilt doen dan hou ik mij aanbevolen :D

Het is wel leuk dat die ds-55 een arpeggiator heeft! Volgens mij de enige FM met arp...
en delay

ik kom er niet echt uit of het een tx-81z , dx11 of andere bak is
(vintage synth)

volgens mij is het een ys100 of ys200, die heeft ook easy editing

en dan heb je ook nog de B-200:

- Looks like an average portable keyboard from supermarket but there is full YS-200 inside
- FM synthesizer (4-op), 8 note polyphony, 8 part multitimbral
- Easy edit controls for basic editing operations and job mode (to make FM more acceptable for subtractive synthesizer users)
- Programmable effect processor (10 built-in effects: reverbs (hall, plate, reverse, gated), delays (mono and stereo) and distortion coupled with either delay or reverb. There is very limited control over the effects other than time (up to 10s on some reverbs, 300ms on delays) and wet/dry mix.)
- Velocity and after-touch sensitive keyboard
- Controlers: modulation wheel, pitch bend wheel, rotary volume, breath controller and foot pedal
- Switches: speaker ON/OFF (left panel)
- 100 internal preset voices, 100 internal user programmable voices, 100 voices on the card (32 kb) + 1 song
- LCD: 40 characters x 2 lines
- MIDI functions to use as a master controller
- 8-track sequencer
- Right panel terminals: MIDI IN/OUT/THRU terminals, Volume for optional FC-7 foot controler, Sustain for optional FC-4, FC-5 foot switches
- Left panel terminals: Line Input L,R, Output L/MONO, R, Phones, Cont (for optional BC-1 or BC-2 Breath Controller)
-Built-in speakers - 2 x 5 cm tweeter, 2 x 16 cm woofer
- Power amp 2 x 20 watts
- Dimensions (W x D x H) - 1.019 x 364 x 124 mm
- Weight 14,5 kg

yamaha ds 55

yamaha ds 55

Wat voor een Yamaha is dat? Ik heb geboden op 1 op Marktplaats. De weinige info die ik kan vinden spreken over een soort van preset FM-synth met een enorme berg aan geluiden en effecten. Iemand bekend met dit instrument? Dus dan bedoel ik niet zo zeer de technische info, maar meer historisch, waar moet ik deze plaatsen, is dit nieuwer dan bijvoorbeeld de ys-200? Hij wijkt ook behoorlijk af qua lay out.

ds55.gif

- 5 octave velocity sensitive keyboard
- 4 operator FM synthesizer (the same as TX-81z)
- 200 preset and 100 programmable patches
- 8 note polyphony, 8 part multitimbral, mono mode, portamento is not available
- 16 x 2 line LCD display
- built-in delay effects, short and long delay, the decay rate can be adjusted with a wee knob in the back panel
- "auto performance" mode for left hand accompaniment with 43 different patterns that can be transposed from the keyboard
- arpeggiator (no possibility to edit)
- dynamic midi allocation
- Independent 5-parameter envelope generator for each operator
- batteries inside as a alternative power source
- demo song

ik heb zojuist even gekeken en hij heeft dezelfde engine als de tx81......een synth, van niks, leuk als je m als midi controller gebruikt....kan je beter een Ys 200 kopen,of voor net 50 euro een tx desktop synth

Hier in Leiden staat er al heel lang eentje bij zo'n Cash Converters-winkel.
Nu ook met sticker 'normaal 895 Euro, hier 100 Euro!'. :D
Seems legit... Hoeveel is dat ding ongeveer waard, ik vind er maar heel weinig over terug op het internet en wat ik er dan van hoor is ook niet echt indrukwekkend.

Het is een YS-100 zonder de reverb-unit en met een iets andere bediening. Als bonus zit er een soort primitieve FM-begeleidingsautomaat in en een delay. Volgens mij is het de goedkoopste manier om aan de klanken van de DX-11/TX-81Z te komen, want hij is behoorlijk onbekend.
Via het frontpaneel kun je een paar 'quick'-parameters programmeren. Maar via een editor, of een andere DX/TX is hij volledig programmeerbaar.

Hier in Leiden staat er al heel lang eentje bij zo'n Cash Converters-winkel.
Nu ook met sticker 'normaal 895 Euro, hier 100 Euro!'. :D
Seems legit... Hoeveel is dat ding ongeveer waard, ik vind er maar heel weinig over terug op het internet en wat ik er dan van hoor is ook niet echt indrukwekkend.

ik heb voor de mijne iets van 30 euro betaald

Back